Universitat Internacional de Catalunya
Laboratoris de Simulació en Infermeria II
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Responsable
Laia Wennberg - lwennberg@uic.es
Horari d'atenció
L'atenció a l'alumne serà mitjançant cita prèvia per correu electrònic.
Professorat
Estel Curado, PhD, MsN estelcurado@uic.es
Joan Bañuelos, MsN jbañuelos@uic.es
Laura Tortosa, MsN lauratortosatrancho3@uic.es
Alejandra Aulet, MsN aaulet@uic.es
Encarna Rodríguez, PhD, MsN erodriguez@uic.es
Cristina Alfonso PhD, MsN calfonso@uic.es
Aleix Lopez MsN alopezo@uic.es
Martí Colet, MsN mcolet@uic.es
Blanca Goñi, PhD, MsN bgoni@uic.es
Laura Brichs, MsN lmasnou@uic.es
Patricia Martínez PhD, MsN ptari15@uic.es
Leandra Martín, PhD, MsN lmartind@uic.es Trauma
Dani Arbones, MsN darbones@uic.es ECG
Laia Wennberg, PhD, MsN lwennberg@uic.es
José Pablo Agudo, MsN jpagudo@uic.es Paciente Estándard
Marian de Juan, PhD, MsN mdjuan@uic.es Paciente Estándard
Presentació
El laboratori de simulació d'infermeria (LBS), és un espai educatiu que recrea situacions reals de les cures infermers. És una eina que potencia l'aprenentatge de les diferents tècniques que tot alumne d'infermeria ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb el pacient i en concret amb l'activitat pròpia de l'infermer / a en el camp hospitalari. El laboratori de simulació és un espai que representa l'activitat sanitària pròpia d'infermeria, és a dir, on l'alumne pot desenvolupar les seves habilitats per "saber ser", "saber fer" i "saber estar" en un context sanitari (sobretot hospitalari).
Des del primer curs, l'alumne d'infermeria aprèn les competències clíniques en el laboratori de simulació, en un entorn lliure de múltiples estressors existents en el món hospitalari. Posteriorment, haurà de posar aquestes competències en pràctica directament amb persones. Aquesta pràctica ha de servir per aplicar coneixements, habilitats i actituds des d'una perspectiva holística de la cura a les persones.
Durant el curs de segon els alumnes han d’adquirir les habilitats intermèdies per començar a aplicar una atenció integral al pacient.
En aquesta assignatura, també, es realitzarà una activitat conjunta amb l'assignatura de Comunitària, en la qual l'alumne haurà d'afrontar una consulta d'infermeria en tres escenaris diferents amb la col · laboració d'un pacient estàndard. Aquesta és una activitat formativa transversal dins d'un projecte d'innovació docent interdisciplinari.
Requisits previs
Per a potenciar l'aprenentatge del laboratori de simulació d'infemeria (LBS), l'alumnat hauria de complir els següents requisits:
- Presencialitat a totes les classes de LBS
- Disposició per l'aprenentatge
- Lectura prèvia dels apunts
- Motivació per a realitzar els procediments
- Entrenament autònom per adquirir l'habilitat mínima necessària per anar a les pràctiques clíniques
- Ús de la bata blanca al LBS i "kit regal" (tisores i khoger)
- Vestuari adequat al LBS (Roba còmoda, pulcritud, no sabates de tacó, no esmalt d'ungles i curtes, cabell recollit i no dur joies)
Objectius
L'alumne:
- Actuarà tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona quan realitza procediments intermitjos
- Mostrarà destresa en la realització dels procediments intermitjos
- Realitzarà els procediments de cures intermitges de manera autònoma i aplicant els criteris elementals del mateix
- Aprendrà a relacionar la informació que té sobre el pacient i a realitzar el procediment intermig pertinent
- Demostrarà tenir un pensament reflexiu abans d'iniciar el procediment intermig a realitzar i finalitzar el mateix
- Utilitzarà els recursos amb criteri de sostenibilitat al procediment intermig a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
- 13. G - Conèixer els principis de finançament sanitari i sociosanitari i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
- 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
- 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
- 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
- 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
- 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
- 3. E - Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.
- 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'alumne:
- Actua tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures intermitges
- Demostra destresa en la realització dels procediments de cures intermitges
- Es qüestiona sobre el procediment de cures intermitges abans d'iniciar-lo i finalitzar-lo
- Argumenta la relació dels procediments de cures intermitges i el protocol seguit en base al cas clínic que se li presenti, mitjançant la recerca científica i coneixements que l'alumne va adquirint
- Explicita els procediments de cures intermitges basant-se en el llenguatge científico-tècnic.
- Aplica els criteris elementals de realització dels procediments de cures intermitges de manera autònoma i adaptant-se a diferents contextos
- Fa servir els recursos amb criteri de sostenibilitat al procediment intermig a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
Continguts
1. Seguretat del pacient
2. Procediments
2.1 Introducció al camp estèril.
2.2 Col·locació i manteniment SV
2.3 Extracció d'hemocultius
2.4 Manipulació de catèters centrals, col·locació de NPT. Protocol "bacterièmia 0".
2.5 Punció del gripper i manipulació del Port-a-cath
2.6 Manipulació del tractament citostátic
2.7 Tractament i cura de ferides agudes
2.8 Manipulació i control de drenatges
2.9 Sutures (col·locació i retirada de sutures i grapes)
3. Preparació i administració de medicació:
3.1 Seguretat del pacient en l’administració de la medicació
3.2 Gestió i maneig de la medicació i responsabilitat d’infermeria
3.3 Preparació i administració de medicació
4. Embenats
4.1 Embenat recurrent
4.2 Embenat funcional
4.3 Embenat compressiu
4.4 Embenat de fèrula de guix i guix complet
4.5 Col·locació tracció cutània i mobilització de pacient
5. Interpretació d'electrocardiograma
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La metodologia seguida en els laboratoris de simulació d'infermeria (LBS) és una metodologia d'ensenyament-aprenentatge basada en el pensament reflexiu, pràctica i participació. Per a això, els grups de LBS s'han planificat en màxim 10 o 11 persones per grup. La seqüència de l'activitat docent s'ha organitzat segons la següent estructura:
- Presentació del tema
- Exploració de coneixements previs
- Presentació i discussió del cas
- Aportació teòrica - pràctica
- Pràctica dirigida
- Pràctica independent
- Reflexió sobre la pràctica
Les classes es duen a terme seguint les següents activitats:
- Discussió
- Exposició oral
- Anàlisi de casos
- Treball sobre vídeo o DV
- Modelatge metacognitiu
- Roll-Playing
- Resolució de problemes
- Registres clínic
Les classes sempre tenen una durada d’1h i 45 min.
A part de les classes estipulades, en un calendari preestablert, l’alumne pot assistir a aprenentatge autònom a les instal·lacions dels Laboratoris de Simulació. Aquestes sessions que son sense supervisió del docent, tenen una normativa pròpia que s’ha de respectar. En cas de no respectar-se, l’alumne quedarà penalitzat per futures sessions.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Modalitat totalment presencial a l'aula
Assistència a classe: és obligatòria i l'alumne ha d'haver assistit com a mínim al 88% de les classes. Per tant, l’alumne només pot tenir 2 faltes NO JUSTIFICADES durant tot el curs. A partir de la 3º falta, cada una restarà 0,5 punts a l’avaluació continuada. El grup de repetidors podrà faltar a 1 classes en tot el curs. La penalització será la mateixa que per la resta de grups.
Cada alumne haurà d'assistir a les classes en el grup que ha estat assignat i no s'admetran canvis de grups. No hi haurà possibilitat de recuperar la classe perduda. Només si hi ha una causa justificada l'alumne s'haurà de posar en contacte amb el professor per informar de la situació i poder buscar alternatives, però mai podrà recuperar la classe. Com a causa justificada només s'acceptarà: ingrés hospitalari de l'alumne o defunció d'un familiar de primer grau.
Normativa d’assistència a classe:
- L’alumne ha de venir amb la bata blanca posada, cabell recollit, sense rellotge, sene joies a mans i canells, ungles curtes i sabata còmoda. En cas de no cumplir la normativa el professor pot expulsar a l’alumne de classe i comptabilitzarà com una falta no justificada.
- En cas que l’alumne arribi tard (a partir de les 10:20h), el professor pot decidir no deixar entrar a l’alumne i comptabilitzarà com una falta no justificada.
L’avaluació de l’assignatura consta de dues parts:
L’avaluació continuada val un 40% i l’examen final un 60%.
Avaluació continuada (40%): Consta de diferents activitats que s’aniran duent a terme al llarg del curs, proves avaluatives intermitges i l’assistència a les classes.
- Exercicis pre-classe i post-classe (5%)
- Entrega de gràfica d'evolució del pacient (10%)
- Proves intermitges: mini ECOE 1r semestre (10%), miniECOE 2n semestre (15%)
- Condicionants: Aspectes dels procediments que son conceptes clau de l’assignatura i que estan relacionats amb la seguretat del pacient i/o que afecten a la morbilitat del pacient. S’han de superar els criteris predefinits per poder superar l’examen en un mínim definit d’escenaris de l’examen (ex: la realització dels procediments de manera estèril, càlcul de dosi, interpretació d'ECG i administració de medicació).
- Ítems crítics: ítems que poden afectar a la morbimortalitat dels pacients o que son conceptes molt importants de l’assignatura, pero amb menys rellevància que els condicionants. L’alumne ha de superar el 70% dels ítems categoritzats dins aquesta categoría.
- Ítems lleus: ítems que afecten a la seguretat del pacient però que no afecten a la morbimortalitat dels pacients. L’alumne ha de superar el 65% dels ítems categoritzats dins aquesta categoría.
Aquesta prova ha d'estar aprovada amb un 5 per poder fer mitjana amb la resta dels ítems. En cas de tenir l'avaluació continuada suspesa, només es podrà recuperar mitjançant la prova final. Si no s'ha presentat a alguna de les proves parcials només es podrà recuperar mitjançant la prova final i s'ha d'obtenir un 7 a l'examen final per superar l'assignatura.
En cas que un alumne parli amb un altre durant la realització de la ECOE, se’ls enganxi copiant en qualsevol examen o amb el móvil / dispositius digitals a sobre, suposarà l’expulsió de l’examen i haver suspès la totalitat de l’examen.
La revisió d’examen será un dia fixat pel professor i només es farà una convocatoria de matí i tarda en cas d’estar a practiques. El dia será comunicat pel professor amb antelació i els alumnes han de demanar per correu electrònic asistir. Si no s’assisteix, es perd el dret a revisió.
Si l'alumne no acudeix a la prova final, encara que sigui per una causa justificada, no se li podrà repetir la prova a causa de la complexitat del muntatge de la mateixa i per preservar el criteri d'equitat amb la resta d'alumnes
Per la 2º, 4º i 6º convocatòria:
- En cas que l’alumne només hagi de recuperar una part de l’examen, la nota que li quedarà en cas que superi aquesta parcialitat será la nota de la primera convocatòria. Tot i això haurà d'aprovar totes estacions suspeses.
- En cas que estant suspès i haver de recuperar una pacialitat, si es vol optar a més nota, haurà de recuperar l’examen sencer, fent la previa sol.licitud per e-mail a la data establerta. No s’acceptaran sol.licituds posteriors a la data fixada.
- En cas de tenir l'avaluació continuada suspesa, només es podrà recuperar mitjaçant la prova final.
- Si no s'ha presentat a alguna de les proves parcials del semestre només es podrà recuperar mitjançant la prova final i la nota màxima que es podrà obtenir és un 5.
Abans de matricular-te novament a l'assignatura, s'haurà de mirar la compatibilitat amb la resta d'assignatures.
No es concediran matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
Per les següents convocatòries, si es concedeixen, s'aplicaran els mateixos criteris. És a dir, la 3ª i 5ª seran com la 1º i la 4ª i 6ª seran com la 2ª.
Procediment per l’assignació de matricules d’honor (MH)
- El criteri per a assignar les Matrícules d'Honor (MH) és a partir de l'excel·lent (9.0).
- L'assignació és únicament del professor i no té l'obligació de donar-la, encara que l'alumne hagi obtingut una nota per sobre del 9.0.
- En cas que el professor decideixi atorgar MH, no tindrà en compte la nota numèrica i la més alta, sinó que es valoraran altres factors. La MH no ha de correspondre amb la puntuació numèrica més elevada.
Procediment per a l'assignació de No Presentat (NP)
- Per deixar-ne constància un NP en l'expedient de l'alumne, aquest NO s'ha d'haver presentat a cap de les proves avaluatives durant tota l'assignatura.
- En el cas que un alumne s'hagi presentat a alguna de les proves avaluatives s'apliquessin els percentatges corresponents que figurin en la guia docent, tenint un 0 en aquelles a les quals no s'hagin presentat.
Bibliografia i recursos
- B. Kozier / G.Erb / K.Blais / J.M.Wikinson. Fundamentos de enfermeria, conceptos, procesos y práctica. Ed. McGraw-Hill. Interamericana.
- Carpenito L.J. Planes de cuidados y documentación en enfermería. Primera edición. Ed. McGraw-Hill Interamericana. 1994.
- J.Esteve / J.Mitjans. Enfermeria. Tecnicas clinicas. Ed. McGraw-Hill. Interamericana 2000.
- Jamieson M.J., Whyte L. A., y McCall J.M. Procedimientos de enfermería clínica. 5ª edición. Edit. Elservier. Barcelona 2007
- M.T.Luis. Diagnosticos enfermeros, un instrumento para la practica asistencial. Ed. Harcourt Brace 2004.
- Nanda. Diagnósticos de enfermeria, definiciones y clasificación. Ed. Hartcourt / Brace España 2000.
- Nanda. Diagnosticos enfermeros. Definiciones y clasificaciones. Ed. Mosby/Doyma, Madrid, 1995
- Ruiz Moreno J, Martín Delgado MªC y García-Penche Sánchez R. Procedimientos y técnicas de enfermería. Ed. Rol. 2009
- Smith S.F., Duell D.J., Martin B.C. Técnicas de enfermería clínica. 7ª edición. Edit. Pearson. Vizcaya 2009
- Zabalegui Adelaida, et al. Administración de medicamentos y cálculo de dosis. Edit. Masson. L’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) 2005.
Període d'avaluació
- E1 17/03/2025 08:00h
- E1 18/03/2025 08:00h
- E2 02/07/2025 08:00h