Universitat Internacional de Catalunya
Análisis de la Conducta Delictiva
Otras lenguas de impartición: inglés, castellano
Profesorado
Joan Manel Capdevila
jmlopezc@gencat.cat
Presentación
La present assignatura optativa respon a una necessitat evident d'aprofundir en la formació interdisciplinària i pràctica d'aquells professionals que han d'interaccionar amb delinqüents violents, ja sigui en marc del procés penal, en el de compliment de la condemna i fins i tot més enllà de l'extinció de la mateixa.
Es requereix una major expertització, professionalització i, en definitiva, integració de coneixements aplicats i relacionats amb la Psicologia Jurídica en aquesta matèria. Tant els professionals encarregats d'elaborar els corresponents informes pericials com els operadors jurídics, institucionals i assistencials necessiten –cadascun al seu nivell– del coneixement i actualització d'aspectes relacionats amb la psicopatologia forense, el coneixement i perfilació psicològica de l'agressor, així com l'anàlisi de la relació entre la malaltia mental i/o els trastorns de personalitat, d'un costat, i el seu gènesi, persistència o reincidència en delictes greus i/o serials, d'un altre. Al costat d'això, la major complexitat en els casos penals i penitenciaris implica la necessària adquisició de coneixements encara més especialitzats, de manera particular en l'àmbit dels delictes greus serials.
Requisitos previos
N/A
Objetivos
- Promoure el coneixement expert de la psicopatologia (malaltia mental, trastorns de personalitat, parafílias) d'acord a l'actual classificació del DSM-V.
- Conèixer i aplicar en les pericials instruments relacionats amb el risc, la seva avaluació i predicció.
- Relacionar psicopatologia i delictes serials, especialment quant a la seva aplicació en l'àmbit pericial (imputabilidad, capacitat).
- Adquirir habilitats en l'elaboració d'informes pericials, així com de comunicació i presentació de casos pràctics.
Competencias/Resultados de aprendizaje de la titulación
- CB1 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
- CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
- CB3 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
- CB4 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones -y los conocimientos y razones últimas que las sustentan- a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
- CB5 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
Resultados de aprendizaje de la asignatura
Els objectius prioritaris d'aquest curs d'especialització consisteixen a adquirir i perfeccionar els coneixements bàsics i especialitzats en:
3.1 Concepte i principals perfils criminals en delictes greus (homicidi, assassinat, robatori amb violència, agressió sexual, estafa, tràfic, etc.).
3.2 Principals síndromes i trastorns de la personalitat relacionats amb la criminalitat serial.
3.3 Concepte, avaluació i predicció de l'agressivitat i la violència. Diagnòstic diferencial.
3.4 Relació entre psicopatologia i delictologia serial greu.
Metodología y actividades formativas
Modalidad totalmente presencial en el aula
Les classes tindran un contingut predominantment pràctic. El professor exposarà mitjançant classe magistral aquells aspectes teòrics principals i es plantejaran casos que es tractaran amb les entrevistes i dades col·laterals necessàries per analitzar els casos pràctics.
Sistemas y criterios de evaluación
Modalidad totalmente presencial en el aula
Examen tipus test.
Bibliografía y recursos
Els professors de l'assignatura confeccionaran el seu material específic que serà facilitat als alumnes.