Postgrau en Gestió d'Indústries Culturals

Tipus de programa
Diplomatures de postgrau
Durada
des del 01-10-2024 al 31-07-2025
Crèdits
21 ECTS
Preu
172,00€ / ECTS x 21 = 3.612,00€. *Preus corresponents a l’any acadèmic 2024-2025.
Places
20
Horari
De dilluns a dijous i divendres alterns de 17h a 21h
Llengua
Anglès
  • Inici
  • Pla d'estudis i equip docent
  • Convocatòries d'admissió
  • Requisits d'admissió
  • Preguntes freqüents

Les indústries culturals creatives —arts escèniques, música i indústria audiovisual i editorial— es basen en la combinació de la creativitat i la producció. Avui són sectors culturals que estan experimentant un fort creixement que continuarà en el futur.

Els professionals vinculats a aquests sectors han de conèixer els processos de treball vinculats tant a la creació —companyies de teatre, dansa, música, productores— com a la gestió i la producció d’espectacles, festivals, equipaments culturals i productes comercialitzables en suport material o digital. Per això, necessiten tant una gran sensibilitat cap a la creació artística i un coneixement de les noves tendències, com un domini de les eines de gestió que els permeti dissenyar projectes i empreses viables.

El Postgrau en Gestió d’Indústries Culturals Creatives, que s'imparteix en anglès, ofereix aquest doble vessant: aborda l’anàlisi del sector de la indústria cultural creativa i dels seus processos específics de treball i brinda les eines pròpies de la gestió aplicades a la cultura.

A qui s'adreça. Perfil d'ingrés

Està dirigit a graduats, licenciats o diplomats que desenvolupen una activitat professional i volen ampliar la seva formació en àrees de la gestió cultural.

Pla d'estudis i assignatures 2024-2025

Assignatures del curs 1 Type Període ECTS
Màrqueting Cultural Type: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Instruments per a la Gestió de la Cultura Type: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Comunicació i Infomació Cultural Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Creació d'empreses Culturals Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Finançament Cultural Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Gestió de la Indústria Audiovisual Type: OB Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió de les Arts Escèniques Type: OB Període: Tercer trimestre ECTS: 3
  • ECTS: European Credit Transfer System
  • Període: període del calendari
  • (a): assignatures impartides en anglès

Professors

Mohammed Hassan Elrazzaz Elrazzaz
Instruments per a la Gestió de la Cultura; Projecte Cultural
Llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat del Caire, diplomat en Estudis Culturals per la Universitat de Granada i va cursar un màster en Gestió Artística i Cultural a la UIC Barcelona. La seva carrera combina una trajectòria de 10 anys en el sector financer amb 12 anys d’experiència pràctica en l’àmbit cultural com a fundador d’una comunitat cultural activa. Va ser becari del ifa-Stuttgart dins la categoria de Mediterrani l’any 2011. Treballa des de 2013 a la Secretaria de la Unió pel mediterrani (UPM) com a Coordinador d’Integració Regional. El seu llibre “The Mediterranean: A Shared Heritage” va ser publicat per EMUNi en 2017.

Christoph Pasour
Màrqueting Cultural; Gestió de la Indústria Audiovisual; Projecte Cultural; Tutor acadèmic Pràctiques externes.
És productor de televisió. És llicenciat en Història de l’Art i Estudis Audiovisuals per la Universitat Lliure de Berlín (Alemanya) i la Universitat d’Edimburg (Regne Unit). És autor d’articles per a diaris i revistes sobre art de mitjans i cinematografia. Va ser director de projectes i conservador al Museu de Cinematografia a Potsdam, Alemanya; editor comissionat en el departament de cinema de la cadena de televisió cultural 3sat (Alemanya/Àustria/Suïssa). També ha participat en el desenvolupament de guions (ficció/no ficció) per a companyies de producció a Berlín i Hamburg. Ha estat productor/autor de documentals des del 2005 per a companyies de producció a Berlín, Hamburg i Barcelona per a emissores com ART, 3sat, ARD, ZDF, RAI, YLE, TV3. Actualment, dirigeix el Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona.

Senem Tüzen
Gestió de la Indústria Audiovisual
Senem Tüzen, nascuda a Ankara i amb nacionalitat espanyola, va escriure i va dirigir el drama turc mare-filla Motherland (Ana Yurdu) —el seu primer llargmetratge—, que es va estrenar durant la Setmana de la Crítica de Venècia del 2015, va guanyar 18 premis nacionals, així com el de Millor Guió als Premis Àsia-Pacífic 2015, dos premis FIPRESCI (Varsòvia i Istanbul) i va estar entre les deu pel·lícules proposades per la FIPRESCI per als Premis del Cinema Europeu 2016. Va codirigir el documental narratiu Eat Your Catfish (2021), que es va estrenar en competició a l’IDFA i va guanyar el premi al Millor Documental al Festival d’Istanbul. També és una de les sis finalistes internacionals per a l’Academy Gold Fellowship for Women 2022, que concedeix l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques. Anteriorment, ha col·laborat en diversos projectes de cinema i televisió —inclosos els d’Al Jazeera i la televisió estatal turca— com a productora, muntadora i directora de fotografia. També va treballar com a script doctor per a la sèrie turca Another Self (2022-2023) a Netflix. Actualment, és professora del Màster en Direcció Cinematogràfica de l’ESCAC.

Inés Martínez Ribas
Comunicació i Informació Cultural. Projecte Cultural
Escritora, periodista i sociòloga. Ha estudiat a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a la Universitat de East London (UEL) i a la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). És llicenciada en Ciències Poítiques i Sociologia (UAB i UEL) i en Ciències de la Informació (UAB), i té un màster en Periodisme EL País (UAM). Ha treballat com a redactora en els diaris El País, La Vanguàrdia i El Periódico, ha sigut responsable de premsa i protocol en institucions com la Fundació la Caixa  el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), i ha escrit nombroses publicacions corporatives. Treballa com a consultora de comunicació. ‘Caribdis. En mar de nadie’ (Editorial Distrito 93, 2020), la seva primer novel·la, va ser escollida finalista al III Certàmen Auguste Dupin de Novel·la Negra 2020.

Xavi Menós
Comunicació i Informació Cultural.
La fotografia, el vídeo i la gestió dels continguts digitals són dues de les meves passions. Durant molt de temps vaig pensar, erròniament, que ambdues eren incompatibles. Amb els anys m’he adonat que totes dues van de bracet, ja que no només m’han donat l’accés a poder fotografiar dues gires de Shakira i Coldplay o d’immortalitzar més de 250 desfilades de moda, sinó que m’han ajudat a perfilar-ne el contingut per ser consumit, posteriorment, a les xarxes. Vaig néixer a Sudanell (Lleida) el 1981. El 2003  vaig graduar-me de la Llicenciatura en Comunicació Audiovisual a la Universitat Pompeu Fabra (Premi Extraordinari Final de Carrera). Després de treballar dos anys a Localia TV (on vaig dur a terme tasques d’ajudant de realització o de presentació d’un programa cultural anomenat Siroco) vaig rebre una beca de la Fundació “la Caixa” que em va permetre estudiar a Nova York i graduar-me en un màster en Media Studies a la The New School (2006-2008). Del juliol de 2008 fins al febrer de 2022 vaig formar part de l’equip de la Shakira, en què vaig ser responsable de la creació de tota mena de continguts digitals (foto i vídeo) i d’executar estratègies digitals en el llançament de cinc àlbums, dues gires i una dotzena de col·laboracions amb marques com Puig, Fisher Price o T-Mobile. Els anys 2010, 2011, 2017 i 2018 vaig documentar les gires “Sale el Sol” i “El Dorado World Tour” creant contingut audiovisual per a les xarxes socials, per al DVD oficial i per a una pel·lícula, El Dorado World Tour, que es va estrenar a la plataforma HBO i a més de 2.000 sales de cinema durant la tardor de 2019 a més de 60 països. Al costat de la directora de la revista ELLE, Nina García, he pogut fotografiar més de 250 desfilades de moda a Nova York i París (instantànies que es van exposar a la mostra “In&Out” a Lleida i a “New York Just For The Brave” a l’Instituto Cervantes de Nova York). Igualment, he format part de l’equip del programa Project Runway durant 10 temporades i he treballat en la cobertura de la catifa vermella oficial dels Oscars (2017 i 2012) per a ABC. La meva passió per la música m’ha permès poder fotografiar dues gires de Coldplay: “Mylo Xyloto” (2012) i “A Head Full of Dreams” (2017) i el Festival de Glastonbury (2017) al Regne Unit. Les meves instantànies han estat publicades en capçaleres com Marie Claire (EUA y Espanya), ELLE, US Today, El País Semanal, La  Vanguardia, Cinemanía, SModa, Rolling Stone, la Revista de Ana Rosa, Qué Leer, National Geographic, HOLA, entre altres publicacions nacionals i internacionals. L’any 2011 vaig il·lustrar la portada del llibre de la meva amiga Elvira Lindo Lugares que no quiero compartir con nadie (Seix Barral).


Alfonso Gironza Marqués
Creació d’Empreses Culturals
Alfonso Gironza és enginyer industrial per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (1999). Té un màster en Gestió de la Qualitat en empreses per la Fundació Politècnica de Catalunya-UPC (2005) i un màster executiu en Administració d’Empreses per l’IESE de Barcelona (2010). Des del 2005 és assessor en administració d’empreses de serveis industrials. Del 2003 al 2009, va treballar com a assessor intern d’IBM Global Services i, del 2000 al 2003, com a director de projectes a Deutsche Bank.

Sandy Fitzgerald
Finançament Cultural
La carrera professional de Sandy s’extén més enllà dels quaranta-cinc anys d’experiència dins el sector cultural, incloent càrrecs com directora executiva al Centre d’Arts de la Ciutat de Dublin (1972-2001), membre de la junta del Centre Cultural Real Hospital Nacional !19851990), més tard convertit en el Museu d’Art Modern d’Irlanda; també va ser membre de la junta del Festival de Cinvema de Dublín (1988-1993), i membre del comité executiu del Trans Europe Halles, la xarxa europea de centres culturals independents (1997-2002). En l’actualitat, la Sandy és co-director de l’Agència Cultural Olivearte, i exerceix com a consultor  i gestor  de projectes per tota Europa.

José María Sanchis
Gestió de les Arts Escèniques
Nascut a València, llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona, especialitzat en Relacions Internacionals, tres anys de preparació per a l’oposició al cos diplomàtic. Treballa en el sector cultural des de 1998, primer al CCCB de Barcelona i, des de 1999, treballa al departament tècnic a l’Auditori de Barcelona. Des de 2003 és responsable de producció de l’OBC amb produccions per, entre d’altres, el festival Sónar, Primavera Sound o el Festival de Peralada. Professor del Màster en Management i Producció Musical de l’ESMUC i de l’assignatura Gestió de les Arts Escèniques Musicals a UIC Barcelona. A més a més, col·labora de manera puntual amb diverses institucions educatives com el IESE, Blanquerna, UPF, UAB, Deusto.

Armando Rotondi
Gestió de les Arts Escèniques
Armando Rotondi és acadèmic, escriptor, professional del teatre i gestor cultural italià. És professor  titular i director del Màster en Pràctica Creativa Escènica de l’IAB - Institut de les Arts de Barcelona (convalidat per la Liverpool John Moores University). Després de llicenciar-se a la Universitat Frederic II de Nàpols i cursar un màster de dos anys a la Universitat Sapienza de Roma, es va doctorar a la Universitat de Strathclyde el 2012. També va obtenir tres habilitacions com a professor universitari. Armando és autor de diverses publicacions acadèmiques, entre les quals hi ha més de 10 llibres escrits i editats; més de 50 capítols de llibres i articles en revistes revisades per parells; més de 50 ponències en conferències internacionals, incloses 4 ponències com a orador principal i moltes ponències en panels especialitzats. És membre fundador de la Xarxa Internacional de Teatre Italià (INIT) i membre del Comitè Executiu de l’Associació Europea per a l’Estudi del Teatre i l’Espectacle. A més, és membre de nombrosos consells editorials i patronats. Armando també està actiu en el camp dels projectes i les beques de recerca d’àmbit europeu i internacional. Va ser codirector del projecte “Make a Move” d’Europa Creativa sobre incubadores d’art per al teatre independent i no institucionalitzat a Europa a l’IAB i, actualment, és coorganitzador de la Conferència EASTAP 2024.
 

Convocatòries d'admissió

Terminis del procés d’admissió per al 2024-2025

Primera convocatòria d'admissió (TANCADA)

  • Termini per lliurar els documents: 18 de desembre, 2023
  • Entrevistes amb candidats preseleccionats: 8 al 11 de gener, 2024
  • Comunicació dels resultats: 12 de gener, 2024
  • Data límit per reservar la plaça: 26 de gener, 2024

Segona convocatòria d'admissió (TANCADA)

  • Termini per lliurar els documents: 26 de febrer, 2024
  • Entrevistes amb candidats preseleccionats (només si és necessari): 4 al 7 de març, 2024
  • Comunicació dels resultats: 8 de març, 2024
  • Data límit per reservar la plaça: 22 de març, 2024

Tercera convocatòria d'admissió

  • Termini per lliurar els documents: 3 de maig, 2024
  • Entrevistes amb candidats preseleccionats (només si és necessari): 6 al 9 de maig, 2024
  • Comunicació dels resultats: 13 de maig, 2024
  • Data límit per reservar la plaça: 27 de maig, 2024

*En cada fase, es notificarà als candidats si:

a) Han estat admesos, i, en aquest cas, rebran una carta d’admissió amb instruccions per reservar la plaça juntament amb el pagament del dipòsit d’inscripció. Només es confirmarà l’admissió una vegada rebut el pagament;

b) Han entrat en una llista d’espera: la candidatura es revisarà de nou en la convocatòria d’admissió següent, o

c) No han estat admesos.

Requisits d'admissió

Criteris d'admissió

L’accés al Postgrau està obert a titulats i graduats universitaris i diplomats de qualsevol disciplina. És necessari realitzar una prova d’admissió i una entrevista personal. S’estudiaran totes les candidatures en què es compleixin els requisits establerts en les vies d’accés. La decisió sobre l’admissió es realitzarà en funció dels criteris següents:

  • Expedient acadèmic universitari
  • Currículum vitae (no cal experiència prèvia, però es valorarà)
  • Carta de motivació

Reserva i matrícula

Superat el procés d'admissió, s'ha de fer l'ingrés del 20% del total del preu del postgrau (552 euros), en concepte de reserva de plaça, després de rebre la carta oficial d'admissió. Un cop formalitzada la matrícula, s'ha d'abonar en un pagament únic el 80% restant.

Preguntes freqüents

  1. Què són els crèdits ECTS?
    El crèdit ECTS (Sistema Europeu de Transferència de Crèdits) és la unitat que serveix per comptabilitzar totes les activitats que duu a terme l’estudiant dins del procés de formació: hores de classe —teòriques i pràctiques—, hores d’estudi, seminaris, treballs, pràctiques i projectes, preparació i realització d’exàmens o altres proves d’avaluació. Cada crèdit ECTS equival a 25 hores de treball de l’estudiant.
  2. Quina diferència existeix entre el Màster i els postgraus en Gestió Cultural?
    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona té una càrrega acadèmica i de treball més gran. Com a conseqüència, ofereix una visió més global de la gestió cultural que es complementa amb el projecte final de màster i les pràctiques professionals.

    Els postgraus, pel seu format més reduït, són una opció òptima per a les persones que compaginen feina i estudi o bé realitzen paral·lelament altres cursos. Estan dirigits a graduats, llicenciats o diplomats que desenvolupen una activitat professional i volen ampliar la formació en àrees clau de la gestió cultural. Les assignatures que constitueixen el pla d’estudis dels diferents postgraus formen part del currículum acadèmic del Màster.

    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona és una titulació oficial de postgrau adaptada a la normativa de l’Espai Europeu d’Educació Superior. Els postgraus són, a tota la UE, títols propis de les universitats que els imparteixen.

  3. Els postgraus tenen pràctiques externes? En cas contrari, es podrien pagar els crèdits de les pràctiques per poder-les cursar?
    UIC Barcelona no ofereix pràctiques externes als estudiants dels programes de postgrau. Tampoc no es pot pagar la pràctica com a assignatura addicional al postgrau.
  4. Sent alumne de postgrau, em puc canviar al Màster i que se’m reconeguin les assignatures cursades?
    En cas que un alumne de postgrau es vulgui canviar al Màster, l’acceptació de la seva sol·licitud dependrà de la data en què sol·liciti el canvi. No es podrà matricular al Màster si ha transcorregut més d’un mes des de l’inici de l’any acadèmic.
    Si bé els alumnes de postgrau cursen les assignatures conjuntament amb els alumnes de Màster, aquestes no es poden reconèixer en el currículum del Màster, ja que no es tracta d’un títol oficial.
  5. Puc cursar assignatures del Màster encara que no siguin del meu programa de postgrau?
    Els alumnes de postgrau cursen les seves assignatures conjuntament amb els alumnes de Màster, tanmateix, no totes les assignatures del Màster estan incloses en el programa de postgrau. Per tant, els alumnes de postgrau no poden cursar assignatures de màster que no pertanyin al programa de postgrau.

    En cas de voler realitzar una assignatura del programa de Màster que no pertanyi al postgrau, l’alumne té l’opció de matricular-se en aquesta assignatura com a “Formació contínua”. Totes les assignatures es poden cursar com a formació contínua.

  6. Puc assistir a les visites i activitats del Màster sent de postgrau?
    El programa acadèmic del Màster Universitari i dels postgraus en Gestió Cultural de UIC Barcelona ofereixen conjuntament als alumnes visites d’estudi (study visits) i viatges professionals a institucions i equipaments culturals.

    A més, els dos grups d’alumnes tindran conjuntament sessions magistrals o master classesa càrrec de professionals especialitzats del sector.