Seminari de Formació per a Tutors Clínics del Pràcticum d'Infermeria
La finalitat del curs consisteix a dotar les persones assistents d’uns coneixements i habilitats amplis que els permetin portar a terme de forma adequada una relació amb els alumnes tutelats dins d’un marc d’aprenentatge dialògic i de comunicació en ambdós sentits.
Està adreçat a professionals d’Infermeria que desenvolupen la seva tasca amb alumnes, dins de l’àmbit de les tutories de pràctiques professionals.
Objectius
- Analitzar la percepció del rol docent de les infermeres assistencials
- Adquirir habilitats en la utilització de metodologies docents adients per a la tasca de tutoria prevista
- Saber utilitzar instruments d’avaluació apropiats a l’acció de tutorització
- Desenvolupar habilitats de comunicació i relació interpersonal amb els alumnes tutelats
- Desenvolupar tècniques d’assertivitat en la tutorització dels alumnes
Competències
- Establir una relació positiva i productiva amb els alumnes tutelats
- Conduir de forma eficaç i eficient el procés de tutoria
- Avaluar de forma adient l’aprenentatge de l’alumnat tutelat
- Conèixer les bases del Pla Curricular del Pràcticum en el Grau en Infermeria
Acreditació acadèmica
En finalitzar el curs s’expedirà un diploma acreditatiu d’assistència al curs.
Continguts
- Pla Curricular de l’Alumne
- Naturalesa de la Cura
- Naturalesa del Pràcticum i Identitat Professional
- Competències Docents del Tutor Clínic
Metodologia
Se seguiran els criteris metodològics següents.
- La metodologia d’ensenyament tractarà de ser coherent amb l’enfocament psicopedagògic subjacent a cada tipus de contingut de l’assignatura. Entre d’altres, es treballarà amb diferents dinàmiques grupals i amb procediments d’explicació de la informació, modelatge, pautes d’autointerrogació, anàlisi i discussió d’actuacions, ensenyament recíproc, anàlisi de casos.
- Sempre que sigui possible s’introduiran els continguts de l’assignatura a partir de les activitats d’ensenyament i aprenentatge reals que els participants tinguin o hagin tingut al llarg de la seva realitat com a aprenents.
- Es dissenyarà l’organització de l’ensenyament de manera que es desenvolupin dispositius instructius que donin resposta a les diferents diversitats dels participants que segueixin l’assignatura.
- En aquest sentit, és del tot recomanable l’assistència i la participació a classe per tal de construir un coneixement adequat dels continguts objecte d’estudi.
Resultats d’Aprenentatge
- Tutors:
- Analitzaran la seva visió sobre la Tutoria Clínica
- Analitzaran la seva competència docent i definiran la seva trajectòria de millora
- Manifestaran comprensió sobre les bases teòriques de la tutoria
- Realitzaran una sessió basada en el modelatge metacognitiu i el role-playing
- Coneixeran els aspectes bàsics de l’avaluació per competències
- Adquiriran noves habilitats amb relació a la comunicació amb l’alumne i el seu aprenentatge
Professors
Pilar Fuster
Coordinadora del Pràcticum del Grau en Infermeria
pfuster@uic.es
Marian Cerezuela
Titular de les assignatures Pràcticum de 1r i 4t del Grau en Infermeria
cerezuela@uic.es
Contacte
María Vera
mvera@uic.es