27/06/2014

Adecco i Caixa d'Enginyers completen amb èxit un nou curs d'Accessibilitat a l'ESARQ-UIC

L'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la UIC (ESARQ-UIC) ha tornat a engegar aquest trimestre l'assignatura Accessibilitat, gràcies al suport de la Fundació Adecco i Caixa d'Enginyers. L'objectiu de l'assignatura és que els futurs arquitectes incorporin criteris d'accessibilitat en els seus projectes per tal d'aconseguir que els entorns siguin transitables i aptes per a les persones amb mobilitat reduïda. Durant tot el trimestre s'han impartit classes teòriques amb professors especialistes, ponències amb diferents arquitectes, tècnics o usuaris amb discapacitat que treballen en l'àmbit de l'accessibilitat, i s'han fomentat visites a entorns en els quals s'han analitzat solucions d'accessibilitat. La Fundació Adecco i Caixa d'Enginyers han recolzat aquest projecte en línia amb el seu compromís amb la integració laboral de les persones amb discapacitat.

L'assignatura
Accessibilitat va néixer l'any 2005 i actualment és una matèria obligatòria a 3r
d'Arquitectura. L’objectiu de l’assignatura és que els futurs arquitectes descobreixin
les necessitats i els problemes de les persones amb discapacitat i treballin
per vèncer les dificultats que viuen diàriament. L'assignatura, pionera a l'Estat
espanyol, està coordinada per l'arquitecte Enrique Rovira-Beleta Cuyás, autor
del Libro blanco de la accesibilidad i expert en accessibilitat, ja que
ha assessorat sobre l’acessibilitat diversos projectes com els Jocs Olímpics i
Paralímpics de Barcelona 92 i el Fòrum 2004.

El
programa del curs es basa a descobrir com es poden crear edificis de qualitat
arquitectònica i no veure l'accessibilitat com un conjunt de normes
restrictives en contra, des del compliment del Codi d'Accessibilitat de
Catalunya, normativa vigent que és d'obligat compliment en cas de realitzar
qualsevol obra nova, reforma o canvi. La principal filosofia de l’Accessibilitat se centra a traslladar a l'alumnat el missatge que
incorporar criteris d'accessibilitat en els seus projectes no va en detriment
de la creació d'edificis i entorns de qualitat arquitectònica, disseny i
estètica.

L'assignatura
ha inclòs aquest trimestre una part teòrica i una de pràctica, amb visites a
diferents entorns en els quals s'han analitzat i s'han proposat solucions
d'accessibilitat, com la realitzada al Parc de Jean Nouvell. Així mateix, els
alumnes de l'assignatura han tingut sessions extraordinàries d'arquitectes o
usuaris amb discapacitat, com Manel Martí, president de l'Associació Catalana
de Cecs i Disminuïts Visuals i de l'Aula d'Estudis Socials.

La
Fundació Adecco i Caixa d’Enginyers han donar suport a aquest projecte en línia
amb el seu compromís amb la integració laboral de les persones amb
discapacitat. Segons Francisco Mesonero, director general de la Fundació
Adecco: “Aconseguir espais accessibles per a les persones amb discapacitat és
un pas essencial i determinant per a la seva integració laboral. Si comprometem
els futurs arquitectes amb aquesta màxima, aconseguirem entorns empresarials
aptes per a persones amb mobilitat reduïda”. Per la seva banda, Isabel Sánchez,
directora de Gestió i Desenvolupament de Persones de Caixa d’Enginyers, afirma
que “encara que és un tema en el qual s'està avançant queda molt recorregut i
la millor manera per aconseguir-lo és incorporar-lo en el sistema educatiu, és
per això que aquesta col·laboració s'alinea amb la voluntat de la nostra
entitat de contribuir a facilitar la plena accessibilitat per a tots els
col·lectius”. Enrique Rovira-Beleta, professor de l'ESARQ-UIC manifesta que “a
través de l'assignatura aconseguim que els alumnes descobreixin les capacitats
de les persones amb discapacitat i que entenguin que l'accessibilitat no és
només una necessitat per a les persones amb discapacitat, sinó un avantatge per
a tots els ciutadans, que a més redunda en una millora de la qualitat del seu
projecte”.