22/02/2024

Alfonso Méndiz col·labora en un article de primer quartil sobre l’afició futbolera

El rector de la Universitat ha escrit, juntament amb dos investigadors, un estudi titulat “Fidelidad y animadversión a través de los aficionados en los clubes de fútbol de España: Málaga CF y Granada CF”. L’article s’ha publicat en la revista digital Estudios sobre el Mensaje Periodístico de la Universitat Complutense de Madrid

Amb més de mil aficionats enquestats, l’estudi “Fidelidad y animadversión a través de los aficionados en los clubes de fútbol de España: Málaga CF y Granada CF” tracta d’estudiar el comportament i els vincles emocionals de l’afició futbolera. Alfonso Méndiz, en col·laboració amb José Alberto Callejo i Gema Lobillo, ha realitzat aquest estudi publicat en una revista de primer quartil, que ha tingut repercussió en nombrosos mitjans de comunicació.

En la recerca, els autors posen sota el focus els lligams emocionals que els aficionats mantenen amb els seus equips. Els resultats de les enquestes demostren que la fidelitat a un club existeix en funció de la seva exclusivitat. Finalment conclou que entre els simpatitzants de tots dos equips hi ha tant una fidelitat única com compartida, i diferents tipus d’animadversió en funció d’unes variables estudiades.

Aquesta recerca proposa una visió única de la complexitat en els sentiments tant dels malaguistes com dels granadinistes, i exposa que gran part d’aquests simpatitza amb altres equips. L’objectiu és proposar un model d’anàlisi que serveixi en altres àmbits geogràfics, amb la intenció de comprendre els vincles emocionals dels aficionats d’un club i així poder desenvolupar estratègies de comunicació efectives en aquest àmbit.

[Foto: Mario Klassen en Unsplash]