27/06/2014

Ángel Alloza: «La diferenciació competitiva es troba en l'empresa, no en els productes»

El CEO de Corporate Excellence Centre for Reputation Leadership, Ángel Alloza, va donar una conferència als alumnes de Direcció Estratègica, a ADE. Aquest empresari va posar molt d'èmfasi en la importància dels béns intangibles per tal de desmarcar-se d'allò més habitual, ser competitius i créixer al llarg dels anys.

Segons va explicar Ángel Alloza, fa anys les empreses basaven el seu èxit en la innovació, “i qui volia competir, havia d’oferir quelcom nou”. Com que a més a més –va afegir Alloza– era molt complicat copiar, una de les principals fonts d’avantatges competitius era precisament aquesta, la innovació.

No obstant això, cada vegada és més difícil innovar i el que és nou és cada vegada més fàcil d’imitar. Per això “és imprescindible diferenciar-se dels altres, i basar-se no en el que s’ofereix sinó en els béns intangibles”. És a dir, en allò que és més propi de cada empresa: “La diferenciació –el que farà que siguem realment competitius o no– es troba en l’empresa, no en els productes que oferim”. I és que les dades, segons ell, són evidents: “Abans el valor de les empreses estava format per un 80?% de béns tangibles i per un 20?% de béns intangibles, i actualment és just al revés”.

Aquí entra en joc la reputació de l’empresa, que és vital: “Tot el que una empresa fa produeix un efecte en el comportament dels seus clients i es tradueix en un increment o una reducció de les vendes”. Alloza va concloure que “és una identitat que perdura en el temps i que és inimitable pels competidors”. Es tracta d’una identitat que es tradueix, doncs, en un avantatge competitiu sostenible.