21/03/2018

Don Franzen, advocat d’estrelles musicals: “Moltes vegades els artistes guanyen molt més pel copyright”

El lletrat especialitzat en entreteniment i música dels Estats Units d’Amèrica assegura que la indústria de la gravació va començar a recuperar-se el 2017 gràcies a l’streaming.

Quin és el negoci que s’amaga darrere de la indústria musical? Quant guanya un artista per cada disc que treu al mercat? I, sobretot, quin és el paper i el futur d’un advocat en aquest sector? Precisament, el lletrat Don Franzen, reconegut en el món de les estrelles musicals, va explicar la seva experiència als alumnes de Dret i de Comunicació, als quals va assegurar que molts cops els artistes guanyen molt més pel copyright.

Franzen va assenyalar que els artistes acostumen a signar contractes amb discogràfiques com Sony, Universal o Warner Bross amb les quals pacten guanyar entre el 10 % i el 20 % del benefici de la venda del disc. Al principi, aquest guany que rep l’artista només cobreix el cost de la gravació i fins que no se supera, no comença a guanyar diners, pròpiament. 

Per això, l’expert va considerar que més enllà del que poden guanyar pel servei de cantar, l’artista pot guanyar molts diners com a compositor: “El meu consell és que si l’artista pot mantenir el copyright per a si mateix, millor”, va considerar. 

En la mateixa línia, Franzen també va explicar que hi ha artistes o grups, com The Rolling Stones, que han protegit el seu nom com a marca registrada perquè ningú pugui vendre res o fer cap cosa en contra dels desitjos de l’artista. 

La recuperació porta nom de Spotify

L’advocat va fer un repàs a la situació actual del sector de la indústria musical i de les gravacions i va dir que el 2017 es va iniciar una recuperació perquè “per primer cop des del 2000 va començar a créixer una mica i es va vendre més que el 2016 per l’streaming”. Principalment, Spotify.

Aquesta plataforma de música en línia s’ha convertit en una de les més populars i el seu èxit resideix en l’extensa bibliografia musical que té. Per això, companyies com Sony o Universal li cedeixen la llicència dels seus catàlegs. “Amb l’streaming tindrem un futur que no vam tenir”, va sentenciar Franzen. 

L’expert també va voler apropar als alumnes les funcions pròpies d’un advocat en aquest sector, clau en l’entorn d’una estrella musical per desenvolupar la seva carrera professional, tal com va explicar. Al seu costat, hi ha el clàssic manager, que s’emporta entorn del 20 % del que guanya l’artista, i l’agent, que aproximadament s’endú el 10 % del total.