18/03/2024

El rector de UIC Barcelona analitza a Mèxic la influència de les sèries en els valors i les actituds de l’audiència

Alfonso Méndiz, rector de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona) i catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat, va explorar l’impacte que les sèries televisives estan tenint en les audiències, especialment en els valors i actituds dels joves. La sessió es va impartir a alumnes de la Facultat de Comunicació de la Universitat Panamericana, a Mèxic

El rector de UIC Barcelona, Alfonso Méndiz, va compartir la seva experiència i els seus coneixements sobre com les sèries televisives influeixen en els valors i les actituds de la societat contemporània. Méndiz, catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat, durant la sessió, va utilitzar exemples recents de la indústria de l’entreteniment per il·lustrar-ne l’anàlisi.

En aquest sentit, Méndiz va destacar l’impacte de sèries com El juego del calamar, que va generar un gran enrenou en escoles i instituts de països com Bèlgica, el Regne Unit i Espanya, o Por 13 razones, el visionat de la qual per a molts joves es va vincular a un augment de casos de suïcidi entre adolescents nord-americans. Altres exemples que va destacar van ser les sèries El temps entre costures, que va generar un augment desorbitat de les vendes de màquines de cosir, i Gambito de dama, que va suscitar a tot el món un gran interès pels escacs, i va generar més de 20 milions de federats nous a tot el món.

Segons Méndiz, els estudis de psicologia de la imatge i la teoria de la comunicació audiovisual revelen tres efectes principals de les sèries en els valors de l’audiència. En primer lloc, va destacar l’efecte de socialització: les sèries ens introdueixen en un món compartit de valors, ja que actualment són el mitjà d’educació informal més poderós per al públic juvenil. En segon lloc, va assenyalar l’efecte de legitimació, “mitjançant el qual les sèries normalitzen comportaments o situacions controvertides en presentar-les com una cosa natural, acceptada socialment, legitimada davant de tots sense necessitat de justificació”.

El ponent també va esmentar un tercer efecte: "la transferència de personalitat, provocada per la necessitat de l’espectador d’endinsar-se en la narració audiovisual; per ficar-s’hi, transfereix la seva personalitat al protagonista o al narrador de la història, i això el porta a assumir-ne els ideals, i fins i tot a empatitzar-hi. Tot això s’aguditza si hi ha una sintonia prèvia amb l’actor o l’actriu principal”.

D’altra banda, Méndiz va oferir consells per desenvolupar un sentit crític davant el consum de contingut audiovisual, emfatitzant la importància de qüestionar les representacions que una sèrie determinada ofereix de la família, l’amistat o l’assoliment de la felicitat, i analitzar de manera reflexiva l’impacte que té en nosaltres mateixos.

La conferència, que va comptar amb la presència dels professors de Comunicació Audiovisual d’aquesta universitat, va concloure amb un debat animat sobre el paper de les sèries televisives en la formació de valors i la necessitat de fomentar una visió crítica entre els espectadors.