26/02/2019

Els alumnes del Màster en Cooperació Internacional treballen en estratègies d’integració urbana de refugiats a Grècia

L’objectiu del projecte era integrar a la societat els refugiats de la zona a través de mesures sostenibles

Del 19 al 28 de gener, 22 alumnes del Màster en Cooperació Internacional i Arquitectura d’Emergència han anat fina a Tessalònica, Grècia, per treballar en estratègies urbanes d’integració de refugiats i migrants com a part del taller internacional que forma part d’aquest programa d’estudis. Els alumnes van estar acompanyats per la codirectora del màster, Carmen Mendoza, i la coordinadora del programa, Raquel Colacios.

En aquesta edició, els estudiants van rebre l’encàrrec de l’oficina Arrival Cities Urban Response Team (URBACT), gestionada per la municipalitat de Tessalònica, i ACNUR per intervenir a l’àrea del voltant de l’estació de tren de la ciutat i el carrer Stafous. Es tracta d’una zona molt degradada en la qual, avui en dia, viuen refugiats i migrants en tendes de campanya. L’objectiu del treball que van fer era explorar estratègies urbanes de mobilitat, espai públic i en la trama urbana del sector per integrar els refugiats, de manera sostenible. Les propostes dels estudiants van incorporar els resultats d’un estudi etnogràfic de la població local i refugiada amb la col·laboració de diverses ONG que treballen a la zona.

“Pensem que la integració ha de començar des d’una escala urbana, perquè s’ha de considerar el problema de l’habitatge i la integració dels refugiats i migrants com una part del planejament urbà de les ciutats contemporànies, amb solucions que incorporin tots els aspectes de la integració: habitatge, serveis, subsistència i autonomia de les persones refugiades”, explica Carmen Mendoza.

UIC Barcelona School of Architecture va col·laborar, com cada any, amb alumnes del Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) i, a més a més, en aquesta edició ha col·laborat amb l’Escola d’Arquitectura i Disseny d’Oslo (AHO).

En edicions passades del màster, els alumnes van viatjar a països d’altres continents com per exemple l’Equador, Colòmbia, l’Índia o el Brasil per fer projectes de reconstrucció o desenvolupament sostenible que tenien la finalitat de renovar les àrees on treballarien i, d’aquesta manera, podrien millorar les vides de les persones d’aquests indrets.