Davant la possibilitat d’un nou confinament domiciliari com a mesura per frenar l’avanç del virus, la psicòloga infantil i juvenil Iris Pérez creu que podria suposar un repte per a la salut mental del país i generar un augment de la incertesa, “ja que, una vegada més, hi haurà al davant un nombre indefinit de dies de reclusió”.
En el cas dels nens, aquesta mesura significarà “una altra alteració de les rutines que, amb les eines adequades, podran superar”. En la seva opinió, “serà de vital importància establir horaris perquè els nens sàpiguen quan és temps d’estudiar, de jugar, de menjar, de fer exercici o de dormir”.
Pérez, professora del Grau en Psicologia, ha explicat que, durant el primer tancament domiciliari, es va incrementar notablement l’ús de dispositius digitals per part dels nens fins a límits insospitats. “En les consultes hem atès menors que van sobrepassar fins i tot les nou hores d’ús diari d’aquests dispositius”. En aquest sentit, ha deixat clar que l’ús de la tecnologia per estudiar té un efecte positiu, però fer-ne ús per motius d’entreteniment sense control ni supervisió pot provocar un efecte invers.
No obstant això, per als col·lectius de risc el repte pot arribar a convertir-se en un problema important “especialment per als menors que sofreixen un trastorn mental anterior a la situació actual, aquells que no arribin a desenvolupar estratègies adequades per fer front a un nou canvi en la rutina i els menors amb pares i mares que afrontin d’una manera conflictiva la situació”, explica la psicòloga.
L’experta també destaca que els nens tenen, en general, una capacitat de resiliència única que fa que sàpiguen afrontar situacions estressants de manera flexible i que s’hi adaptin millor fins i tot que els adults.