02/04/2024

La manca de professionals en infermeria per donar resposta als desafiaments assistencials és un repte a tot Europa

Així ho han destacat els experts que han participat en la segona jornada del congrés internacional (FINE), que ha reunit al Campus Sant Cugat més de 175 professionals, docents i investigadors de l’àmbit de la infermeria

El congrés internacional “Nursing Education for a Sustainable Future: Challenges and Opportunities”, impulsat pel Departament d’Infermeria i la Federació Europea d’Educadors en Ciències de la Infermeria (FINE), ha tingut lloc al Campus Sant Cugat els dies 21 i 22 de març i ha finalitzat amb èxit de participació i assistència. 

Al llarg de la primera jornada, els ponents de referència en l’àmbit de la infermeria a escala internacional van destacar la importància de crear entorns educatius amb pensament crític per fomentar el lideratge infermer en els quals es desenvolupin activitats interprofessionals, la necessitat d’invertir en l’àmbit educatiu i assistencial, i la de reconèixer i regular la infermera de pràctica avançada. Per la seva banda, els experts de la segona jornada del congrés van centrar l’atenció en la gran falta de professionals i com el reconeixement dels diferents nivells de la pràctica infermera pot donar resposta als desafiaments assistencials presents a tot Europa.

Així ho va destacar Adela Zabalegui, subdirectora de Recerca i Docència d’Infermeria a l’Hospital Clínic de Barcelona i primera directora del Departament d’Infermeria de UIC Barcelona. En la seva intervenció, va traslladar que “encara que disposem d’excel·lents universitats i escoles d’Infermeria, l’envelliment de la població i l’augment de les malalties cròniques fan necessari tenir places d’infermera de pràctica avançada en el mercat laboral per poder donar resposta a les necessitats actuals de la societat”. 

Per la seva banda, Katarzyna Ptak Bufkens, representant de la Direcció General de Salut i Seguretat Alimentària de la Comissió Europea, va incidir en la importància de “dissenyar iniciatives de formació perquè els professionals sanitaris millorin les competències necessàries per a la transició digital i ecològica dels sistemes sanitaris europeus”. També va recordar que “és fonamental despertar l’interès dels joves per aquesta professió, així com desplegar estratègies que contribueixin a retenir el talent a través de plans de promoció professional o formació dirigida a una especialització més alta de les infermeres”. Gràcies a això “aconseguirem tenir uns sistemes sanitaris més resilients i una assistència sanitària segura”, va afegir. 

La vicepresidenta de la Federació Europea d’Educadors en Ciències de la Infermeria (FINI), Maria Filomena Mendes Gaspar, va ser l’encarregada d’impartir la ponència de clausura del congrés. En la seva intervenció, va destacar que el futur de la formació infermera passa per dissenyar i definir una trajectòria acadèmica que permeti formar-se en infermeria per promocionar-se i millorar l’atenció que ofereixen a la societat. “És essencial tenir programes que formin els joves amb les competències necessàries per exercir la infermeria i tenir formació especialitzada perquè els professionals creixin en la seva vida laboral”, va afegir.

Encarna Rodríguez, directora del Departament d’Infermeria, ha valorat l’experiència com “una gran oportunitat per donar a conèixer la gran tasca que es realitza des de les universitats europees per formar professionals de la infermeria des del lideratge i la innovació”.

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)