27/06/2014

La UIC inaugura les VI Jornades de Professorat CNDCUE 2012

La Universitat Internacional de Catalunya va inaugurar ahir a la tarda les VI Jornades de Professorat de Centres Universitaris d'Infermeria, promogudes per la Conferència Nacional de Directors de Centres Universitaris d'Infermeria (CNDCUE) i organitzades pel Departament d'Infermeria de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UIC. Les jornades se celebraran els dies 9 i 10 de febrer a l'Aula Magna de la Universitat.

Uns 200 professors d'infermeria de més de 60 universitats espanyoles van assistir al primer dia de les jornades a l'Aula Magna de la Universitat, que van ser presentades pel Dr. Pere Alavedra, rector de la UIC, que va realitzar una breu introducció i va donar la benvinguda a tots els assistents, Pilar Tazón, presidenta de la CNDCUE y Cristina Montforte, directora del Departament d'Infermeria de la UIC . La temàtica d'aquest any ha girat al voltant dels treballs fi de grau: implantació, gestió i avaluació.

La Dra. Cristina Monforte, va donar pas a la sessió magistral titulada "TFG: Objectius, competències i model docent en els estudis adaptats a l'espai europeu superior", a càrrec de Glòria Estapé, del Departament d'Economia de l'Empresa de la Facultat d'Economia i Empresa, membre i coordinadora del Grup d'Interès en Innovació Docent GI-IDES: Treballs Final de Grau de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

La Dra. Estapé va explicar el paper específic que se li ha d'assignar al treball final de grau dins de les titulacions universitàries.

Per això, es va centrar en els dos enfocaments que pot tenir: un més pràctic que apropi l'alumne a la realitat de la professió, o un altre més teòric i experimental adreçat a estudiants amb vocació científica. També va parlar dels aspectes positius i negatius que pot tenir el treball final de grau.

Dins dels aspectes positius va destacar que se li ha d'assignar la categoria d'assignatura, "perquè té assignada una càrrega específica de crèdits i perquè els estudiants han de compartir-la amb altres en el mateix període docent".

Així mateix va destacar que té una guia docent, calendaris acadèmics fixos, uns horaris de tutories i una avaluació contínua.

En referència als aspectes negatius ha assenyalat que és una assignatura "no tan visible perquè la planificació és autònoma, amb més professors que altres i amb més dificultats a l'hora d'avaluar, perquè els criteris són més homogenis".

Un cop finalitzada la sessió magistral, es va dur a terme una altra conferència amb el títol: "Experiències d'implantació del TFG en els graus d'Infermeria, Fisioteràpia i Dietètica i Nutrició", impartida per la Dra. Emilia Sánchez, vicedegana de Postgraus i Recerca de la Facultat de Ciències de la Salut de Blanquerna de la Universitat Ramon Llull.

La Dra. Sánchez va explicar el pla que segueix la Universitat Ramon Llull en la planificació d'aquest treball i va remarcar la importància del TFG, aclarint que "és un treball que ajuda els alumnes a integrar els coneixements que han adquirit durant el Grau ". Així mateix va assenyalar que és "un treball personal, individual, tutoritzat i amb una defensa i qualificació".

La conferenciant va explicar què suposa per als alumnes aquest treball: "una primera incursió formal en el món de la recerca; per això se'ls demana com utilitzar la bibliografia correctament, planificar les tasques i pensar quina transcendència li poden donar a la seva investigació".

També va esmentar els quatre pilars fonamentals de TFG, que són: els estudiants, la comissió de TFG, els tutors i el tribunal format per dos o tres membres.

Finalment es van dur a terme unes comunicacions orals sobre projectes i propostes de TFG, moderades per Pilar Fuster, professora del Departament d'Infermeria de la UIC.