04/05/2020

L’economia col·laborativa, cada vegada més present

La Facultat de Ciències Econòmiques i Socials impulsa un seminari que explica el fenomen de l’economia col·laborativa a través de diferents casos d’èxit internacionals

L'economia col·laborativa ha arribat per quedar-se. Aquesta és la idea que ha transmès el seminari “Economia col·laborativa en l'entorn digital” organitzat per la Facultat i que s’emmarca dins de les ajudes del projecte Aracoop per al foment de l'economia social i del cooperativisme a UIC Barcelona. Tenint en compte la situació d'alerta sanitària, l'acte s'ha dut a terme de manera virtual i s'ha pogut compartir més enllà de la mateixa comunitat universitària.

En la sessió, hi han participat diferents experts que han posat sobre la taula diferents experiències d'un concepte força recurrent en l'economia actual: l'economia col·laborativa. La professora de la Universitat de Warkick, Mareike Möhlmann, ha presentat el seu darrer article publicat a Harvard Business Review: “What People Hate About Being Managed by Algorithms, According to a Study of Uber Drivers”, en el qual analitza el conflicte de l'empresa Uber per evitar que els seus conductors se sentin com si fossin "màquines", tenint en compte que la gestió de la feina dels conductors es fa majoritàriament a través d'algoritmes informàtics.

Per la seva banda, l'investigador del Graduate Institute de Ginebra, Edoardo Chiarotti, ha parlat del cas de l'empresa xinesa AliExpress i les claus que l'han convertit en el gegant que és ara. A més a més, la professora de La Salle, Burçin Güçlü, ha exposat el cas d'Airbnb tot incidint en les característiques que fan que una ciutat sigui més atractiva que una altra per als usuaris de la plataforma. Finalment, s'han presentat dos models per avaluar la qualitat dels serveis d'economia col·laborativa al sector transport i a la indústria de l'allotjament, a càrrec de la professora de la Universitat Politècnica de Torí, Serena Spina, i la professora de UIC Barcelona, Natalia Amat, respectivament.