27/06/2014

L'ESARQ-UIC, pionera a introduir l'accessibilitat com a matèria troncal en el pla d'estudis

L'ESARQ-UIC va ser pionera a introduir, ja el 2009, l'assignatura Accessibilitat en el pla d'estudis. Actualment, aquesta assignatura s'imparteix gràcies al suport de la Fundació Adecco i Caixa d'Enginyers, en línia amb el compromís amb la integració laboral de les persones amb discapacitat.

La iniciativa, pionera en l’àmbit nacional, està dirigida pel reconegut arquitecte Enrique Rovira-Beleta, professor titular de l’assignatura i especialista en accessibilitat. L’objectiu és conscienciar els futurs arquitectes sobre els obstacles a què s’enfronten les persones amb mobilitat reduïda. D’aquesta manera, poden adoptar des del primer moment les mesures necessàries perquè els edificis que projectin siguin accessibles.

La principal filosofia de Rovira-Beleta és que “incorporar criteris d’accessibilitat no minimitza la qualitat arquitectònica, el disseny o l’estètica, sinó que és beneficiosa per a tothom, tinguem discapacitat o no”. “A través de l’assignatura –afegeix Rovira-Beleta– vam aconseguir que els alumnes descobrissin les capacitats de les persones amb discapacitat i que entenguessin que l’accessibilitat no és només una necessitat per a les persones amb discapacitat, sinó un avantatge per a tots els ciutadans, que a més redunda en una millora de la qualitat del projecte”.

Aquesta matèria va començar a impartir-se el 2005 com a assignatura de lliure elecció i el 2007 va passar a ser optativa. Ja fa quatre anys es va decidir que passés a ser troncal. A més de l’assignatura Accessibilitat, l’ESARQ-UIC imparteix el Postgrau en Accessibilitat i Disseny per a Tothom (en línia), gràcies també a l’impuls de la Fundació Adecco, la Fundació Salas, Válida sin Barreras i Puntodis.