27/06/2014

Messi i el Reial Madrid, líders mundials de valor mediàtic a meitat de temporada 2012-2013

Així es desprèn de l'Informe MERIT de Valor Mediàtic en el Futbol (avanç a meitat de temporada), liderat pel professor de la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials Pedro García del Barrio. L'estudi inclou rànquings de valor mediàtic de jugadors i equips, així com informació d'entrenadors, posició comparativa de les lligues, rànquing per països dels protagonistes mediàtics, etc. Les conclusions són el resultat d'analitzar milions de notícies, de mitjans de comunicació de tot el món, així com més de 100 milions de pàgines d'Internet.

L’estudi està elaborat per un equip d’analistes de
Merit Social Value, que avaluen actius intangibles en l’àmbit de l’esport.
Entre els resultats avançats, s’inclou el rànquing dels 20 futbolistes més
mediàtics del món (a data de gener de 2013). També s’ofereix el Top-10 d’equips,
així com el posicionament comparatiu per lligues domèstiques i una anàlisi
desagregada per regions dels principals jugadors.

La “pilota d’or” mediàtica és, una vegada més, per
a Leo Messi (FC Barcelona) amb 32,9 punts de l’índex MERIT. Al primer
classificat el segueix Cristiano Ronaldo (Reial Madrid), que aconsegueix 30,6
punts. El tercer lloc l’obté, encara que molt per darrere, Wayne Rooney
(Manchester United) amb 19,6 punts. La diferència entre l’astre argentí i el
portuguès s’ha vist reduïda a dos punts, mentre que fa un any era de gairebé
vuit punts. En tot cas, aquests dos líders mediàtics segueixen mantenint una
gran bretxa amb la resta.

De la informació proporcionada es desprèn que la
Lliga BBVA reuneix 5 jugadors del Top-10 mundial, mentre que per arribar a 5
jugadors de la selecció espanyola (Casillas, Iniesta, Mata, Torres i Ramos) cal
ampliar el grup fins al Top -15.

Pel que fa al rànquing d’equips, el Reial Madrid
(amb 131,05 punts) se situa en primer lloc, i supera així el Barça (105,73
punts), que era el líder indiscutible dels últims anys. El tercer lloc l’ocupa
el Manchester United (amb 98,97 punts). L’equip anglès s’acosta molt al FC
Barcelona, ??en gran part perquè va aconseguir els serveis de Robin Van Persie,
una de les principals icones mediàtiques del món. El rànquing d’entrenadors és
reflex de l’estatus mediàtic dels clubs: al capdamunt s’hi troba Mourinho,
seguit de Tito Vilanova i de Sir Alex Ferguson.

L’Atlètic de Madrid és l’equip que més depèn de la
seva estrella principal, Falcao, la quota mediàtica representa el 40,9% de la
visibilitat del club. També el FC Barcelona veu com el seu principal actiu
mediàtic (Leo Messi, 31,1% de l’estatus global del club) concentra l’atenció.
Aquest aspecte, el repartiment mediàtic dins de la plantilla, és possiblement
un dels elements que explica que el Madrid hagi pogut superar col·lectivament
el Barça. El grau de dependència que té el Reial Madrid respecte de Ronaldo és
a dia d’avui un 23,3%, mentre que altres referents mediàtics del club
gaudeixen també d’un pes significatiu en diversos mercats i països.

La comparació del posicionament mediàtic de les
lligues domèstiques llança una sorpresa: la Barclays Premier League desbanca la
Lliga BBVA com la més mediàtica del món. Per la seva banda, la Sèrie A italiana
i la Bundesliga mantenen el tercer i quart lloc, respectivament. Finalment, la
Ligue 1 francesa cobra molt més pes, impulsada sens dubte pel fort protagonisme
dels nous fitxatges del PSG: Ibrahimovic, Thiago Silva, Lucas Moura, etc., i
ara, David Beckham.

Si s’atén a l’increment mediàtic (de jugadors del
Top-50), destaquen Falcao (Atlètic de Madrid), Hazard (Chelsea) i Lewandowski
(Borussia Dortmund). Aquests són els jugadors que semblen tenir més projecció,
ja que són els que han experimentat major augment de presència en els mitjans
al llarg de la meitat de la temporada 2012-2013.

Especialment interessant és l’anàlisi desagregada
per països: la informació oferta en aquest avanç (a meitat de temporada) revela
quins són els 5 protagonistes mediàtics per mercats. En quatre països, dels
cinc que alberguen les lligues domèstiques més importants del món, el referent
mediàtic principal juga a la lliga corresponent, amb excepció d’Alemanya, on el
referent principal és Mesut Özil.