27/06/2014

Oliva analitza el personatge del terrorista en la ficció posterior a l'atemptat de l'11-S

La professora Aurora Oliva, de la Facultat de Comunicació, va presentar la ponència «La reformulació del terrorista domèstic en la ficció post 11-S: el cas Homeland» al III Congrés Internacional de Ficció Criminal: Terrorisme en la literatura, el cinema i els mitjans de comunicació. El congrés va tenir lloc els dies 17, 18 i 19 d'octubre passats a Lleó.

La ponència va aprofundir en els canvis que ha patit el personatge del
terrorista a partir de l'atemptat de les Torres Bessones l'11 de setembre del
2001. La por i l'amenaça que després de l'atemptat van començar a sentir els
nord-americans cap als terroristes musulmans es va reflectir en les seves
sèries de ficció. En concret, el perfil del personatge del terrorista es va
convertir en un ésser camaleònic, capaç d'assimilar-se a la societat americana.
D'aquesta manera, en aquesta nova manera de concebre la ficció, qualsevol
personatge és un potencial terrorista.

En la seva presentació, la professora es va centrar en l'exemple del
personatge de Nick Brody a la sèrie Homeland,
en què es planteja si un marine dels
Estats Units s'ha convertit en terrorista islàmic i és una amenaça per al seu
país.

El Congrés, organitzat per la Universitat de Lleó, tenia com a tema central
el tractament del terrorisme modern als països i períodes històrics en què la
seva representació hagi tingut un ressò rellevant en els discursos culturals. I
va comptar amb la visió de diferents disciplines del coneixement, com la
sociologia, el dret, estudis culturals, la imatge o la comunicació visual, per
tal d'aprofundir en la relació de la història del terrorisme amb l'elaboració
d'un discurs figuratiu i un imaginari del terror que han incidit directament en
la transformació dels contextos culturals des dels seus inicis fins al moment
actual.