- Més vistos
- Darrera visualització
Ruggero Colombari reflexiona sobre l’impacte del ChatGPT a les aules, dos anys després del seu llançament
El professor de la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials Ruggero Colombari ha analitzat al diari VIA Empresa les oportunitats i desafiaments que la intel·ligència artificial generativa ha provocat en el procés d’aprenentatge
Segons explica l’autor, la irrupció d’aquestes eines ha desafiat pràctiques educatives tradicionals, com els exàmens convencionals o les tasques individuals, i ha obligat a repensar el paper de professors i estudiants. En aquest context, UIC Barcelona ha estat a l’avantguarda de la transformació educativa amb el projecte ALFA (AI Literacy For All), llançat des de la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials l’any 2023 per estudiar aquestes eines i alfabetitzar docents i estudiants en l’ús ètic i crític d’aquestes tecnologies.
Colombari destaca, a més a més, la participació de UIC Barcelona al ChatGPT Global Survey, un dels estudis més amplis sobre l’impacte d’aquesta tecnologia en l’educació superior, amb més de 23.000 respostes d’estudiants de tot el món, que ha revelat dades interessants sobre l’ús que se’n fa.
Conclusions per al futur
L’article de Colombari identifica també els principals aprenentatges després de dos anys utilitzant aquesta tecnologia a les aules. Segons l’autor, és imprescindible dissenyar activitats acadèmiques que integrin la IA de manera constructiva, fomentant habilitats com el pensament crític i la capacitat de discernir entre informació rellevant i supèrflua.
A més, subratlla la importància de la formació del professorat com a clau per liderar aquesta transformació. Els docents han de comprendre les possibilitats i limitacions d’eines com el ChatGPT per desenvolupar metodologies que combinin eficiència tecnològica amb un aprenentatge significatiu.
Una nova etapa per a l’educació superior
Tal com conclou Colombari, el futur de l’educació no consisteix només a adoptar noves tecnologies, sinó a replantejar com s’ensenya. Amb una visió compartida i un compromís amb la innovació, UIC Barcelona continua liderant l’exploració del potencial de la intel·ligència artificial per enriquir l’aprenentatge, assegurant que aquesta eina complementi, i no substitueixi, el desenvolupament acadèmic i humà dels estudiants.