27/06/2014

Tres peces ceràmiques que resolen envolupants contínues, premiades a la desena edició de la Càtedra Ceràmica ASCER de l'ESARQ-UIC

Els alumnes Enrique Pérez-Sala, Carles Palau i Emma Vives van guanyar divendres passat la desena edició de la Càtedra Ceràmica ASCER de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la Universitat Internacional de Catalunya (ESARQ-UIC), desenvolupada sota el títol de «Envolupant contínua ceràmica».

Els 18 alumnes que enguany cursen l’assignatura Innovació i Disseny de Materials Ceràmics a la Càtedra Ceràmica van defensar un per un les peces ceràmiques que han treballat al llarg de tot el trimestre, davant d’un jurat format per Arquitectura G, PmMt Arquitectes i Lagula Arquitectes, així com per un representant d’ASCER. Les tres peces guanyadores, segons el jurat, coincidien a resoldre amb material ceràmic diverses envolupants arquitectòniques.

PECES GUANYADORES I ACTA DEL JURAT

Enllaç, d’Enrique Pérez-Sala. Segons el jurat, ha guanyat “per les seves possibilitats compositives i l’obertura de noves línies de treball; per ser un sistema molt complet i molt obert a la vegada. La peça ofereix un gran ventall de possibilitats ja que amb un mateix motlle es generen diferents peces que resolen diferents punts de l’edifici: trobades amb coberta, paviment, finestres, cantonades, etc. És un projecte molt real i fàcilment transportable a la fabricació en sèrie”.

ColorEdge, de Carles Palau. El jurat ha destacat que “amb pocs mitjans ha aconseguit donar valor a una dimensió fins ara desconeguda en el món de la ceràmica, el cantell. Presenta una gran potència per combinar-se amb peces estàndard. Descobreix en el cantell de la ceràmica nous reptes i línies d’industrialització”.

Waves, d’Emma Vives. El jurat ha valorat “una geometria de secció asimètrica molt interessant. La versatilitat d’una sola peça que és capaç d’adaptar-se a diferents necessitats de l’edifici. El pas del temps pot arribar a ser un valor afegit i emfatitzar la textura de la mateixa peça i de l’envolupant en general”.

El director de la Càtedra, Vicente Sarrablo, ha destacat que un exemple de la professionalització d’aquesta càtedra ha estat el reconeixement del treball dels seus alumnes en els premis de disseny ceràmic que es convoquen en el marc de la Fira Cevisama, en la qual han aconseguint la insòlita marca de ser premiats en nou edicions consecutives.

Així mateix, el Jury de la Càtedra Ceràmica s’ha celebrat gairebé coincidint amb la decisió del jurat de la XII edició dels Premis Ceràmica d’Arquitectura i Interiorisme que concedeix ASCER i que, en aquesta edició, ha distingit amb el primer premi en la categoria d'Interiorisme el despatx Arquitectura G, que, de fet, va actuar com a jurat divendres passat. Aquest despatx d’arquitectura està format per exalumnes i professors de l’ESARQ-UIC (Aitor Fuentes, Jordi Ayala i Jonathan Arnabat). Curiosament, Ayala, el 2006, i Arnabat, el 2004, ja van guanyar el concurs de la Càtedra Ceràmica quan eren alumnes.

10 ANYS DE CÀTEDRA

Des que el 2004 es va crear la Càtedra Ceràmica a l’ESARQ-UIC han passat per les seves aules més de 200 alumnes que han pogut incorporar a la seva formació un major coneixement del producte així com les enormes possibilitats que la rajola ceràmica pot aportar al treball creatiu i conceptual d’aquests professionals.

Al llarg d’aquesta dècada han estat moltes les propostes que els alumnes han presentat amb una visió innovadora i amb desenvolupaments de noves aplicacions de la ceràmica. Tots aquests treballs es recullen en les memòries que s’editen cada curs amb el títol Materials Ceràmics i que són accessibles a través del web de la Red de Cátedras.

A cada curs, el programa d’activitats s’ha centrat en un ús o aplicació de la ceràmica en arquitectura: patis, paviments o gelosies són alguns dels temes que han protagonitzat les diferents edicions.

Com a conferenciants convidats han passat per la Càtedra Ceràmica de l’ESARQ-UIC professionals de la talla de Carlos Ferrater (OAB), Parets & Pedrosa, Elena Rochi (EMBT), Albert Viaplana, Caruso & St.John, Nieto & Sobejano, Javier Garcia Solera, Juan Herreros, Josep Bohigas (BOPBAA), Bernalte & Lleó, Toni Gironès, Carlos Quintans, Amid (Cero9), Carme Pinós, Fernando Menis, Ruiz-Geli, Barkow & Leibinger, Peter Rich i Joâo Álvaro Rocha, els quals, en moltes ocasions, han participat també en el procés de desenvolupament dels projectes dels alumnes o com a jurat en el concurs de projectes amb què es tanca el curs a final d’any.