12/03/2021

UIC Barcelona celebra el Dia Internacional de les Dones i convida dues directives per compartir la seva experiència laboral

Temes com el confinament en relació amb l’agudització de les tensions entre feina i família o la transformació digital com a oportunitat per a les dones en el mercat laboral han estat objecte de debat durant la sessió virtual

El 8 de març, Dia Internacional de les Dones, la Universitat va sumar-se a la celebració d’aquesta data tan assenyalada i, a través de la Unitat d’Igualtat, va organitzar un seminari virtual sota el títol “Teletreball en el context de la COVID-19: riscos psicosocials del teletreball en l’era digital”.

Amb les ponents M. Ángeles Tejada, directora general d’Afers Públics de Randstad Espanya i Vanessa Martínez, directora general de Grupo Carinsa, la sessió virtual va girar al voltant de com el confinament ha aguditzat les tensions i solapaments entre feina i família i com la transformació digital ha actuat com a accelerador del teletreball. També es van analitzar les mesures que han pres aquestes empreses per fer front a la situació actual, la crisi econòmica potencial i els riscos psicosocials derivats de la pandèmia. 

La directora general de Grupo Carinsa, per la seva banda, ha començat explicant de quina manera l’empresa ha afrontat la COVID-19. En aquest sentit, tot i que la crisi sanitària no ha estat fàcil per a ningú, “Grupo Carinsa ha vist fortaleses i oportunitats durant aquest any de pandèmia” afirma la directora general de la companyia. I és que gràcies als protocols interns de seguretat i les mesures anti-COVID, “l’empresa no ha defallit en cap moment, tampoc ha tingut pèrdues i no hem tingut, per sort, la necessitat de fer cap ERTO entre els treballadors. Vam fer PCR massives des de la primera setmana i vam aconseguir monitoritzar la plantilla amb un risc mínim per als que venien a treballar per torns” assenyala Martínez.

Tot i les circumstàncies, el Grupo Carinsa ha crescut un 27 % durant la pandèmia i s’han generat més llocs de feina i noves línies de negoci dins l’empresa. A més a més, tal com explica la seva directora general, “gràcies a una bona comunicació interna —fèiem vídeos explicatius cada setmana— i a una acurada gestió de persones davant la incertesa hem aconseguit un compromís màxim dels treballadors del Grup que s’han sentit més part de l’empresa que mai. Hem generat un sentiment de pertinença gran i fort entre els empleats, que se senten segurs treballant amb nosaltres”.  

Per la seva banda, la directora d’Afers Públics de Randstad, que tenen 1.900 treballadors i ofereixen feina a 42.000 treballadors temporals, va compartir també la seva experiència com a alta directiva de la companyia durant aquest últim any. “Des del moment en què va esclatar la pandèmia vam veure com descendia la facturació d’una manera vertiginosa i, de fet, entre el mes de març i abril va caure un 40 %”. Aquest fet ha estat causat perquè Randstad treballa amb sectors molt sensibles, com ara l’hostaleria o l’organització d’esdeveniments, els qual han hagut de tancar temporalment.

Tot i que aquesta empresa ha hagut d’executar ERTO entre els treballadors, els primers els del Comitè de Direcció —volien donar un exemple molt clar i és que si la situació era difícil, ho era per a tothom i no per a un col·lectiu en concret—,  Randstad, empresa líder en direcció de persones i gestió de talent, va voler fer un seguiment personalitzat de les diverses situacions i amb la seva pròpia plantilla es van posar els mitjans perquè el teletreball pogués fer-se en les condicions òptimes per a treballadors i famílies. La bona notícia és que al mes de novembre la situació va millorar i els treballadors s’han pogut incorporar de nou.

Tot i les diferents visions de la pandèmia, les dues directives han coincidit en què de totes les crisis se n’aprèn i hem de parlar d’oportunitats: oportunitats per fidelitzar els treballadors i els clients. I la realitat és que, segons les dues ponents, s’ha fet més ús que mai de la tecnologia, fet que implica més contacte amb els treballadors i amb els clients telemàticament sense moure’s de casa. La societat s’ha hagut d’adaptar a les noves tecnologies, una oportunitat per créixer, agilitzar processos i aprendre per a futures situacions que puguin implicar treballar fora de l’oficina.

La flexibilitat horària dels treballadors, per exemple, per treballar des de casa de Grupo Carinsa i Randstad ha estat evident i ha jugat al seu favor. Les dues empreses s’han adaptat als seus treballadors, a les situacions familiars i a les necessitats de cada unitat familiar, fet que ha generat una bona sinèrgia i molt bon ambient de treball entre els treballadors, que s’han sentit acompanyats i escoltats en tot moment.

Així doncs, la comunicació interna de totes dues empreses ha esta fonamental durant la pandèmia. Ha jugat un paper molt important dins les empreses, ja que ha fet que els treballadors se sentissin segurs i adequadament informats en tot moment i ha demostrat ser transparent davant d’una situació d’incertesa total.

Mira la conferència aquí