28/10/2022

UIC Barcelona School of Architecture participa en el Projecte CASBA per a un comerç més accessible

Uns quaranta alumnes de UIC Barcelona School of Architecture, acompanyats per persones amb diversitat funcional de diferents entitats i representants dels districtes de Ciutat Vella i l’Eixample, han sortit al carrer el dijous 27 d’octubre amb cadires de rodes, antifaços i bastons per posar-se en la pell de les persones amb diversitat funcional, en el marc de l’assignatura d’Accessibilitat de UIC Barcelona School of Architecture.

 

Aquesta activitat forma part del Projecte CASBA (Comerç Accessible Sense Barreres). CASBA és un projecte de sensibilització i formació dels diferents actors entorn de l’accessibilitat del comerç.

En el marc del projecte, els estudiants d’Arquitectura han intentat accedir a diferents comerços amb les cadires de rodes, antifaços i bastons per  posar-se en la pell de persones amb diversitat funcional i així plantejar possibles propostes de millora. Aquesta és la 10a edició del projecte CASBA i és el sisè any consecutiu que UIC Barcelona School of Architecture participa en aquest projecte amb el professor responsable de l’assignatura Accessibilitat, l’arquitecte Enrique Rovira-Beleta.

L’estudiant Cléo Agliardi, de l’assignatura Accessibilitat, comenta: “Ha estat molt interessant entendre com se senten les persones amb diversitat funcinal a la ciutat perquè hi ha llocs que no són accessibles i, com a arquitectes, podrem crear llocs més accessibles. Comprenem molt més bé la situació amb aquesta activitat que simplement fent una classe convencional”. En la mateixa línia s’ha manifestat el també estudiant Maui Caldas: “Per a nosaltres és molt important posar-nos en la pell de les persones amb diversitat funcional perquè generalment, quan fem un projecte, l’accessibilitat és l’última part, però hauria de ser una cosa primordial, potser la primera”. El professor Enrique Rovira-Beleta afirma: “Amb aquesta activitat els estudiants se sensibilitzen i en utilitzar la cadira de rodes i els antifaços i bastons de persones invidents, així com en escoltar les experiències de les persones amb diversitat funcional que ens acompanyen, descobreixen les necessitats d’espai i els diferents obstacles amb què es troben totes aquestes persones diàriament, i així com a futurs arquitectes podran dissenyar els seus projectes per a tots els ciutadans, tinguin o no tinguin les seves capacitats limitades; i a més aquesta activitat la recordaran tota la vida”.

Isabel Pallejà, consellera de Comerç del districte de l’Eixample, ha remarcat que és una activitat molt interessant i necessària. “El comerç sempre té un valor afegit, que moltes vegades no veiem, i fa una gran tasca social”, ha recordat.

Maria Castells, tècnica de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat ha assenyalat que enguany és el primer que fan el projecte en els deu districtes de la ciutat de Barcelona. En aquest projecte, també hi participen els estudiants d’Arquitectura de la Universitat Politècnica de Catalunya, i de La Salle-Universitat Ramon Llull, que revisen comerços en altres districtes de la ciutat. “El projecte ens ajuda a explicar l’accessibilitat. Ens interessa molt que els estudiants puguin posar-se en la pell de les persones amb diversitat funcional. A vegades, es pot conèixer la normativa, però no saps com aplicar-la. Posant-te en la situació d’una persona amb diversitat funcional et permet entendre per què s’ha d’aplicar aquesta normativa”, conclou.

UIC Barcelona School of Architecture és pionera en els estudis de grau sobre Accessibilitat en incloure-la com a matèria troncal en el tercer curs.

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)