Universitat Internacional de Catalunya

Fisioteràpia en Pediatria

Fisioteràpia en Pediatria
3
10239
4
Primer semestre
op
Fisioteràpia en especialitats clíniques
Optatives d'especialització
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat


El professorat atendrà en horari concertat a tots els alumnes que el sol·licitin via mail.

Dr. Márcio Donadio (titular)

mdonadio@uic.es

Sra. Laura Ares Brage

laura_aresb@uic.es

Dra. Rosa Cabanas Valdés

rosacabanas@uic.es 

Presentació

La fisioteràpia pediàtrica és la disciplina de la fisioteràpia que s'encarrega de l'assessorament, tractament i cura d'aquells bebès, nens/as i adolescents que presenten un retard general en el seu desenvolupament, desordres en el moviment (tant congènits com adquirits) o que tenen risc de patir-los.

La població infantil que pot beneficiar-se de l'atenció oferta per un/a fisioterapeuta en pediatria és molt àmplia i engloba nens/as (de 0 a 18 anys) que precisen de tractament i seguiment per a pal·liar, minimitzar i prevenir les alteracions en el desenvolupament motor o posturals provocades per malalties o afeccions d'origen neurològic (paràlisi cerebral, traumatismes cranioencefàlics, espina bífida, etc.), neuromuscular (atròfia muscular espinal, distròfia muscular de Duchenne, etc.), múscul-esquelètic (acondroplasia, malaltia de Perthes, luxació congènita de malucs, torticoli congènit, plagiocefalia, etc.), respiratori (bronquiolitis, fibrosi quística, asma, etc.), genètic (síndrome de Down, síndrome de Rett, etc.) o altres.

Els/as fisioterapeutes pediàtrics avaluen, plantegen i duen a terme programes de tractament per a millorar i/o recuperar les funcions motores, maximitzar el moviment i prevenir les alteracions físiques associades a malalties, lesions i altres discapacitats. Utilitzen un ampli ventall de tècniques i estratègies terapèutiques, encara que la tendència actual és que el/la fisioterapeuta intervingui cada vegada més en els entorns naturals dels nens/as.

Podem trobar fisioterapeutes pediàtrics/as en serveis de rehabilitació dels hospitals i centres d'Atenció Primària, centres de desenvolupament infantil i atenció precoç, escoles (ordinàries i d'educació especial), en els equips d'assessorament psicopedagògic escolar, centres i clíniques privades, i algunes associacions.

Requisits previs

No s'estableixen.

Objectius

  1. Conèixer els diferents àmbits d'actuació.
  2. Conèixer l'evolució de les teories i models aplicables en fisioteràpia pediàtrica.
  3. Entendre els principis de la Classificació Internacional del Funcionament, de la Discapacitat i de la Salut (CIF).
  4. Conèixer i saber aplicar el paradigma de les F-words.
  5. Adquirir formació bàsica sobre embriologia.
  6. Conèixer les causes i principals patologies derivades d'un desenvolupament embriològic anormal.
  7. Conèixer com es produeix el desenvolupament psicomotriu en la primera infància i les etapes del desenvolupament normal.
  8. Conèixer les condicions que afavoreixen o dificulten el desenvolupament.
  9. Adquirir formació bàsica sobre els signes d'alerta que puguin detectar un possible retard psicomotor.
  10. Conèixer els diferents contextos afavoridors de l'aprenentatge del moviment voluntari.
  11. Adquirir formació sobre les principals valoracions aplicades a les diferents etapes del creixement.
  12. Adquirir habilitat en el plantejament terapèutic global i integral en nens amb alteracions i deficiències múltiples.
  13. Entendre l'abordatge terapèutic específic en funció de les capacitats individuals de cada nen.
  14. Conèixer les diferents estratègies fisioterapèutiques que es poden utilitzar perquè el nen aprengui habilitats motrius.
  15. Adquirir formació sobre les característiques generals del joc en la infància i principals adaptacions del joc en els nens amb discapacitat.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 12 - Tenir creativitat.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 18 - Mostrar la seva orientació cap al pacient/usuari, tot posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix entorn del qual giren les decisions que pren.
  • 21 - Conèixer els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
  • 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
  • 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 37.4 - ajustar-se als límits de la seva competència professional a l'atenció a la salut
  • 37.5 - conèixer els codis deontològics de la professió
  • 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
  • 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
  • 53 - Tenir capacitat per intervenir als àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne:

  1. Coneix els diferents àmbits d'actuació de la fisioteràpia pediàtrica.
  2. Coneix l'evolució de les teories i models aplicables en fisioteràpia pediàtrica.
  3. Entén els principis de la Classificació Internacional del Funcionament, de la Discapacitat i de la Salut (CIF).
  4. Coneix i saber aplicar el paradigma de les F-words.
  5. Coneix la fisiologia i la fisiopatologia del desenvolupament del sistema nerviós i del sistema musculoesquelètic en les diferents etapes de maduració.
  6. Coneix les causes i principals patologies derivades d'un desenvolupament embriològic anormal.
  7. Identifica els principals factors de risc que afecten el desenvolupament psicomotor del nen.
  8. Coneix els diferents contextos afavoridors de l'aprenentatge del moviment voluntari.
  9. Coneix les proves, escales de valoració i qüestionaris adequats per a recollir els diferents signes i símptomes derivats de les afeccions del nen en les diferents etapes del creixement.
  10. Identifica les capacitats i limitacions funcionals del nen.
  11. Analitza les possibilitats d'intervenció en el desenvolupament del nen a partir del seu entorn individual.
  12. Adquireix habilitat en el plantejament terapèutic global i integral en nens amb alteracions i deficiències múltiples.
  13. Identifica les característiques del joc que contribueixen al desenvolupament psicomotriu.
  14. Identifica el paper de la família, cuidadors i altres professionals en el procés rehabilitador.

Continguts

 

- Definició de la fisioteràpia pediàtrica
- Desenvolupament intrauterí respiratori i cardíac. Malalties congènites respiratòries i cardíaques. Valoració respiratòria.
- Desenvolupament intrauterí neural i alteracions al neurodesenvolupament
- Desenvolupament psicomotor, signes d'alarma i avaluacions els primers anys de vida
- Malalties respiratòries més freqüents a la població pediàtrica i les seves intervencions
- Malalties a la infància: prematuritat, PBO i TMC.
- El joc com a eina terapèutica.
- Paràlisi cerebral
- Altres malalties a la infància

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Es duran a terme exposicions magistrals amb suport audiovisual i es relacionaran els continguts teòrics amb casos pràctics reals.

Es resoldran diferents activitats relacionades amb la pràctica procedimental d'acord amb els continguts de l'assignatura.

Metodologia docent

  • LM - Mètode expositiu/lliçó magistral
  • MC - Mètode de cas
  • REP - Resolució d'exercicis i problemes

Activitats formatives

 

Hores

Presencialitat (%)

CT - Classes teòriques

30

100%

AAP - Activitats d'autoaprenentatge

20

0%

EI - Estudi independent de l'alumne

40

0%

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació en primera convocatòria consistirà en:

•    Activitats d'avaluació continuada (30%). Es plantejaran activitats d'avaluació continuada relacionades amb els continguts impartits.

•    Examen teòric (70%). 

S'estableix com a requisit per aprovar l'assignatura superar tots dos l'examen teòric i les activitats d'avaluació continuada amb una nota mínima de 5,0.

La segona convocatòria s'avaluarà a través d'un examen tècnic que suposarà el 100% de la nota. També es requerirà una nota mínima de 5,0 per aprovar.

S'utilitzarà el sistema de qualificacions d'acord amb la legislació vigent. Actualment, segons l'RD 1.125/2003 del 5 de setembre:

  • 0-4,9 Suspens.
  • 5,0-6,9 Aprovat.
  • 7,0-8,9 Notable.
  • 9,0-10 Excel·lent.

L'esment de “Matrícula d'Honor” podrà ser atorgada als alumnes que obtinguin una qualificació igual o superior a 9,0. El seu número no podrà ser superior al 5% dels alumnes matriculats en la matèria en el corresponent curs acadèmic, tret que el nombre d'alumnes matriculats sigui inferior a 20, en aquest cas es podrà concedir una sola matrícula d'honor.

Bibliografia i recursos

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 14/01/2025 A01 10:00h
  • E1 14/01/2025 A02 10:00h
  • E2 25/06/2025 A08 10:00h