Universitat Internacional de Catalunya
Fisioteràpia en Pediatria
Altres llengües d'impartició: català, anglès,
Professorat
El professorat atendrà en horari concertat a tots els alumnes que el sol·licitin via mail.
Dr. Márcio Donadio (titular)
mdonadio@uic.es
Sra. Laura Ares Brage
laura_aresb@uic.es
Dra. Rosa Cabanas Valdés
rosacabanas@uic.es
Presentació
La fisioteràpia pediàtrica és la disciplina de la fisioteràpia que s'encarrega de l'assessorament, tractament i cura d'aquells bebès, nens/as i adolescents que presenten un retard general en el seu desenvolupament, desordres en el moviment (tant congènits com adquirits) o que tenen risc de patir-los.
La població infantil que pot beneficiar-se de l'atenció oferta per un/a fisioterapeuta en pediatria és molt àmplia i engloba nens/as (de 0 a 18 anys) que precisen de tractament i seguiment per a pal·liar, minimitzar i prevenir les alteracions en el desenvolupament motor o posturals provocades per malalties o afeccions d'origen neurològic (paràlisi cerebral, traumatismes cranioencefàlics, espina bífida, etc.), neuromuscular (atròfia muscular espinal, distròfia muscular de Duchenne, etc.), múscul-esquelètic (acondroplasia, malaltia de Perthes, luxació congènita de malucs, torticoli congènit, plagiocefalia, etc.), respiratori (bronquiolitis, fibrosi quística, asma, etc.), genètic (síndrome de Down, síndrome de Rett, etc.) o altres.
Els/as fisioterapeutes pediàtrics avaluen, plantegen i duen a terme programes de tractament per a millorar i/o recuperar les funcions motores, maximitzar el moviment i prevenir les alteracions físiques associades a malalties, lesions i altres discapacitats. Utilitzen un ampli ventall de tècniques i estratègies terapèutiques, encara que la tendència actual és que el/la fisioterapeuta intervingui cada vegada més en els entorns naturals dels nens/as.
Podem trobar fisioterapeutes pediàtrics/as en serveis de rehabilitació dels hospitals i centres d'Atenció Primària, centres de desenvolupament infantil i atenció precoç, escoles (ordinàries i d'educació especial), en els equips d'assessorament psicopedagògic escolar, centres i clíniques privades, i algunes associacions.
Requisits previs
No s'estableixen.
Objectius
- Conèixer els diferents àmbits d'actuació.
- Conèixer l'evolució de les teories i models aplicables en fisioteràpia pediàtrica.
- Entendre els principis de la Classificació Internacional del Funcionament, de la Discapacitat i de la Salut (CIF).
- Conèixer i saber aplicar el paradigma de les F-words.
- Adquirir formació bàsica sobre embriologia.
- Conèixer les causes i principals patologies derivades d'un desenvolupament embriològic anormal.
- Conèixer com es produeix el desenvolupament psicomotriu en la primera infància i les etapes del desenvolupament normal.
- Conèixer les condicions que afavoreixen o dificulten el desenvolupament.
- Adquirir formació bàsica sobre els signes d'alerta que puguin detectar un possible retard psicomotor.
- Conèixer els diferents contextos afavoridors de l'aprenentatge del moviment voluntari.
- Adquirir formació sobre les principals valoracions aplicades a les diferents etapes del creixement.
- Adquirir habilitat en el plantejament terapèutic global i integral en nens amb alteracions i deficiències múltiples.
- Entendre l'abordatge terapèutic específic en funció de les capacitats individuals de cada nen.
- Conèixer les diferents estratègies fisioterapèutiques que es poden utilitzar perquè el nen aprengui habilitats motrius.
- Adquirir formació sobre les característiques generals del joc en la infància i principals adaptacions del joc en els nens amb discapacitat.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
- 09 - Demostrar un raonament crític.
- 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
- 12 - Tenir creativitat.
- 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
- 18 - Mostrar la seva orientació cap al pacient/usuari, tot posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix entorn del qual giren les decisions que pren.
- 21 - Conèixer els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
- 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
- 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
- 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
- 37.4 - ajustar-se als límits de la seva competència professional a l'atenció a la salut
- 37.5 - conèixer els codis deontològics de la professió
- 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
- 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
- 53 - Tenir capacitat per intervenir als àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'alumne:
- Coneix els diferents àmbits d'actuació de la fisioteràpia pediàtrica.
- Coneix l'evolució de les teories i models aplicables en fisioteràpia pediàtrica.
- Entén els principis de la Classificació Internacional del Funcionament, de la Discapacitat i de la Salut (CIF).
- Coneix i saber aplicar el paradigma de les F-words.
- Coneix la fisiologia i la fisiopatologia del desenvolupament del sistema nerviós i del sistema musculoesquelètic en les diferents etapes de maduració.
- Coneix les causes i principals patologies derivades d'un desenvolupament embriològic anormal.
- Identifica els principals factors de risc que afecten el desenvolupament psicomotor del nen.
- Coneix els diferents contextos afavoridors de l'aprenentatge del moviment voluntari.
- Coneix les proves, escales de valoració i qüestionaris adequats per a recollir els diferents signes i símptomes derivats de les afeccions del nen en les diferents etapes del creixement.
- Identifica les capacitats i limitacions funcionals del nen.
- Analitza les possibilitats d'intervenció en el desenvolupament del nen a partir del seu entorn individual.
- Adquireix habilitat en el plantejament terapèutic global i integral en nens amb alteracions i deficiències múltiples.
- Identifica les característiques del joc que contribueixen al desenvolupament psicomotriu.
- Identifica el paper de la família, cuidadors i altres professionals en el procés rehabilitador.
Continguts
- Definició de la fisioteràpia pediàtrica
- Desenvolupament intrauterí respiratori i cardíac. Malalties congènites respiratòries i cardíaques. Valoració respiratòria.
- Desenvolupament intrauterí neural i alteracions al neurodesenvolupament
- Desenvolupament psicomotor, signes d'alarma i avaluacions els primers anys de vida
- Malalties respiratòries més freqüents a la població pediàtrica i les seves intervencions
- Malalties a la infància: prematuritat, PBO i TMC.
- El joc com a eina terapèutica.
- Paràlisi cerebral
- Altres malalties a la infància
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Es duran a terme exposicions magistrals amb suport audiovisual i es relacionaran els continguts teòrics amb casos pràctics reals.
Es resoldran diferents activitats relacionades amb la pràctica procedimental d'acord amb els continguts de l'assignatura.
Metodologia docent
- LM - Mètode expositiu/lliçó magistral
- MC - Mètode de cas
- REP - Resolució d'exercicis i problemes
Activitats formatives
|
Hores |
Presencialitat (%) |
CT - Classes teòriques |
30 |
100% |
AAP - Activitats d'autoaprenentatge |
20 |
0% |
EI - Estudi independent de l'alumne |
40 |
0% |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació en primera convocatòria consistirà en:
• Activitats d'avaluació continuada (30%). Es plantejaran activitats d'avaluació continuada relacionades amb els continguts impartits.
• Examen teòric (70%).
S'estableix com a requisit per aprovar l'assignatura superar tots dos l'examen teòric i les activitats d'avaluació continuada amb una nota mínima de 5,0.
La segona convocatòria s'avaluarà a través d'un examen tècnic que suposarà el 100% de la nota. També es requerirà una nota mínima de 5,0 per aprovar.
S'utilitzarà el sistema de qualificacions d'acord amb la legislació vigent. Actualment, segons l'RD 1.125/2003 del 5 de setembre:
- 0-4,9 Suspens.
- 5,0-6,9 Aprovat.
- 7,0-8,9 Notable.
- 9,0-10 Excel·lent.
L'esment de “Matrícula d'Honor” podrà ser atorgada als alumnes que obtinguin una qualificació igual o superior a 9,0. El seu número no podrà ser superior al 5% dels alumnes matriculats en la matèria en el corresponent curs acadèmic, tret que el nombre d'alumnes matriculats sigui inferior a 20, en aquest cas es podrà concedir una sola matrícula d'honor.
Bibliografia i recursos
- Fisioterapia en pediatría. Maria Lourdes Macias Merlo, Joaquin Faoaga Mata. Editorial Médica Panamericana. 2018. 2ª Edición. ISBN: 9788491102120
- Physical Therapy for Children. Campbell S, Palisano R. Elsevier 2011. Fourth Edition.
- The Identification and Treatment of Gait Problems in Cerebral Palsy. 2nd Edition, 180-181. James R. Gage, Michael H. Schwartz , Steven E. Koop ,Tom F. Novacheck. Hardcover. July 2009
- Cerebral palsy. from diagnosis to adult life. Ronsenbaum, P. Rosenbloom, L. 2012. WILEY
- Management of the Motor Disorders of Children with Cerebral Palsy, 2nd Edition. David Scrutton, Diane Damiano, Margaret Mayston. Hardcover. February 2007
- Postural Control: A Key Issue in Developmental Disorders. Mijna Hadders-Algra, Eva Brogen Carlberg. Paperback. October 2008, Wiley-Blackwell
- Physiotherapy and Occupational Therapy for People with Cerebral Palsy: A Problem-Based Approach to Assessment and Management. Karen Dodd, Christine Imms , Nicholas F. Taylor.Paperback. January 2010, Wiley-Blackwell
- Physical Rehabilitation 6th Edition. by Susan B. O'Sullivan, Thomas J. Schmitz T , George Fulk . ISBN-13: 978-0803625792
- Positioning for Play: Interactive Activities to Enhance Movement and Sensory Exploration. Rachel B Diamant. ISBN-13: 9781416404316
- Therapeutic Exercise in Developmental Disabilities. Barbara H Connolly. ISBN-13: 9781556426247
- -The Clinical Practice of Pediatric Physical Therapy: From the NICU to Independent Living. by Mark Drnach. ISBN-13: 9780781790635
Període d'avaluació
- E1 14/01/2025 A01 10:00h
- E1 14/01/2025 A02 10:00h
- E2 25/06/2025 A08 10:00h