Universitat Internacional de Catalunya
Dret Processal Penal 2
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Per les circumstàncies sanitàries actuals, els estudiants poden concretar una tutoria virtual a través del següent correu electrònic: scorominas@uic.es.
Presentació
Una vegada estudiats els principis que regeixen el procés penal, els drets fonamentals de la part acusada i la fase preliminar en l'assignatura Dret Processal Penal 1, la fase de judici oral es converteix en l'objecte principal d'estudi en aquesta segona part de l'assignatura.
El punt de partida és l'anomenada "fase intermèdia", moment en el que l'estudiant es convertirà en el lletrat de les parts acusadores i acusada en la fase de judici oral: des de la petició d'obertura de la fase de judici oral o el sobreseïment i els respectius escrits d'acusació, fins a la proposició de prova i l'exposició dels informes finals.
Per descomptat, també estudiarem els recursos, l'execució i les especialitats processals d'altres processos penals, més enllà dels tres per excel·lència.
Requisits previs
Haver cursat prèviament Dret Processal Penal 1.
Objectius
(i) Adquirir soltesa en litigació penal.
(ii) Dominar tots els llits procedimentals penals.
(iii) Trobar-se en disposició l'alumne de prestar un servei jurídic de qualitat i eficient als seus clients en matèria penal.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 03 - Ser capaç d'expressar idees i arguments amb ordre i coherència de forma oral i escrita (tècniques d'expressió oral i escrita)
- 04 - Cuidar els estàndards de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents
- 06 - Adquirir habilitats en la presa de decisions
- 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
- 15 - Aconseguir la percepció del caràcter unitari de l'ordenament jurídic i de la necessària visió interdisciplinària dels problemes jurídics
- 17 - Comprendre i conèixer les principals institucions públiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt
- 19 - Desenvolupar la capacitat de redactar escrits jurídics
- 20 - Conèixer els aspectes bàsics de l'argumentació jurídica
- 22 - Ser capaç d'identificar i interpretar la documentació d'ús habitual en el tràfic jurídic i negocial
- 23 - Identificar l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial d'un problema jurídic complex
- 24 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions utilitzant la informació rellevant, aplicant els mètodes adequats i situant el problema dins del conjunt de l'ordenament jurídic
- 25 - Adquirir habilitats per a l'accionament processal: redacció d'escrits, concreció de pretensions, utilització de formularis, etc.
- 26 - Dominar les tècniques i formes de prova
- 29 - Ser capaç de reunir i interpretar documentació econòmica
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. L'alumne dominarà el procés penal, des d'un punt de vista pràctic.
2. Podrà desembolicar-se sense problemes en qualsevol tipus de procediment penal.
3. Haurà perfeccionat les seves habilitats en la comunicació oral i escrita.
4. Haurà perfeccionat les seves competències processals.
5. Haurà adquirit bons hàbits de netedat en la presentació personal i de documents.
Continguts
TEMA 1. Fase intermèdia
1.1. Delimitació subjectiva de l'acció penal: imputació material i imputació formal
1.2. Fi de la instrucció
1.3. Fase intermèdia
1.4. El sobreseïment
TEMA 2. El judici oral (I): tràmits que en precedeixen la celebració
2.1. Qualificacions provisionals. Escrits d'acusació i defensa
2.2. Interlocutòria d'obertura del judici oral
2.3. Els articles de pronunciament previ i les qüestions prèvies
2.4. La conformitat de l'acusat
TEMA 3. El judici oral (II): la prova
3.1. Concepte
3.2. La prova anticipada i preconstituïda
3.3. L'atestat (les diligències policials) i les diligències sumarials: la seva eficàcia probatòria
3.4. Objecte de la prova
3.5. Procediment probatori
3.6. Càrrega de la prova
3.7. Els diferents mitjans de prova
TEMA 4. Finalització del procés i cosa jutjada
1.1. Terminació provisional del procés
1.2. Terminació definitiva del procés. La sentència
1.3. Efectes del procés: la cosa jutjada
TEMA 5. Els recursos
5.1. Qüestions generals
5.2. Efectes dels recursos
5.3. Recursos contra resolucions interlocutòries
2.4. Recursos contra sentències
2.5. La rescissió de sentències fermes: els denominats recursos de revisió i anul·lació
TEMA 6. Procediments especials (I). El procediment per a l'enjudiciament ràpid
6.1. El procediment per a l'enjudiciament ràpid i naturalesa jurídica
6.2. Àmbit objectiu d'aplicació del procediment per a l'enjudiciament ràpid
6.3. Mesures i facultats reconegudes a la policia. La coordinació entre la policia i el jutjat de guàrdia
6.4. Desenvolupament del procediment : diligències urgents i instrucció, la vista oral i la sentència oral.
6.5. La conformitat en l'enjudiciament ràpid - la conformitat en la guàrdia i el reconeixement de fets
TEMA 7. Procediments especials (II). El judici per delictes lleus
TEMA 8. Procediments especials (III). Procediment per acceptació de decret
8.1. Moment processal
8.2. Àmbit objectiu d'aplicació i requisits
8.3. Conversió del decret en sentència condemnatòria i execució.
TEMA 9. Procediments especials (IV).El procediment davant el tribunal del jurat
9.1. Selecció i composició del tribunal del jurat
9.2. Competència del tribunal del jurat
9.3. Especialitats de la vista oral
TEMA 10. Procediments especials (V)
10.1. El procediment de menors
10.2. Procediment per delictes d'injúries i calúmnies contra
particulars
10.3. Procediment contra jutges, magistrats i fiscals
10.4. Procediment penal contra diputat o senador en Corts
TEMA 11.Costes i execució
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La metodologia docent de l'assignatura consistirà, en primer lloc, en classes expositives en les que es requerirà una participació activa constant de l'alumnat amb l'únic objectiu que cada sessió esdevingui clau per a l'aprenentatge dels continguts de l'assignatura i el desenvolupament de competències d'expressió oral i argumentació jurídica.
A més, el professor utilitzarà casos pràctics reals i d'actualitat a la majoria de classes per tal que l'estudiant adquireixi habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions a partir de l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial vigent.
Com a complement formatiu imprescindible, l'estudiant haurà de participar en les activitats formatives que el professor proposarà al Moodle per cada tema amb la finalitat de treballar i adquirir aquelles competències relacionades amb l'expressió escrita i l'aprenentatge autònom en el marc del procés penal.
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
---|---|
Presentació a l'aula dels conceptes i l'aplicació pràctica que tenen | 15 17 |
Activitats a l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup) | 03 06 22 23 24 25 26 |
Activitats fora de l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup) | 26 |
Estudi independent de l'alumne | 11 17 24 |
Treballs individuals i en grup | 04 15 22 24 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
El sistema d'avaluacio sara continuat en base als següents térmes:
1. Exámenes: Habrá un examen final obligatorio, que será liberatorio. Supondrá el 60% de la nota final de la asignatura.
2. Evaluación continua:
a) Asistencia y participación en las clases: representa el 10% de la nota final de la asignatura.
La asistencia es el primer paso para la adquisición de un conocimiento del Derecho Procesal aplicado al día a día que se los alumnos se encontrarán en su futuro laboral. Ahora bien, debe ser una asistencia activa, por lo que, en aras a garantizar una evaluación realmente continua y adecuada al Plan de Bolonia, la actitud activa del estudiante en clase resulta imprescindible: se espera puntualidad, actitud participativa, colaborativa, abierta, inclusiva y de discusión entre todos los estudiantes para maximizar el aprendizaje de esta asignatura.
b) Actividades prácticas que consistirán principalmente en análisis de querellas, atestados policiales, sentencias, comentarios a las mismas, debates jurídicos sobre distintas cuestiones tratadas en clase, exposiciones orales, escritos de acusación y defensa, simulación juicios orales, etc. Estas actividades representarán el 30% de la nota final de la asignatura.
Segunda convocatoria:
En la segunda convocatoria, el examen computará un 70 % de la nota final de la misma. La estructura del examen será idéntica a la del examen final. El 30 % de la nota final corresponderá a la nota de la evaluación continua indicada en el apartado anterior.
EVALUACIÓN ALUMNOS ERASMUS:
10 % de la nota de asistencia se sustituirá mediante la PARTICIPACIÓN EN TODOS LOS FORUMS QUE SE CREEN EN EL MOODLE DE LA ASIGNATURA. Si no se participa en TODOS no se podrá obtener ningún porcentaje de asistencia.
25% REALIZACIÓN DE UN ESQUEMA DEL PROCEDIMIENTO PENAL DE UN CASO REAL ASIGNADO AL ALUMNO
25 % REDACCIÓN DE UN ESCRITO PROCESAL A ELEGIR ENTRE
- ESCRITO DE ACUSACIÓN
- ESCRITO DE DEFENSA (Mínimo incluir 1 atenuante )
- ESCRITO DE SOLICITUD DE SOBRESEIMIENTO LIBRE O PROVISIONAL
40% LOS ALUMNOS PODRÁN ELEGIR ENTRE LA RESOLUCIÓN DE UN DICTAMEN PROCESAL O LA REALIZACIÓN DEL EXAMEN PRESENCIAL CON EL RESTO DE LOS ALUMNOS
El docente irá asignando las tareas con la correspondiente fecha de entrega que será PRECLUSIVA. No se corregirán los ejercicios fuera de la fecha límite.
Bibliografia i recursos
El punt de partida per l'estudi d'aquesta signatura és la Llei d'Enjudiciament Criminal (LECRIM) - tinguin en compte que aquesta haurà d'estar actualitzada a la data en què s'imparteixi l'assignatura.
Amb la finalitat de sistematitzar el contingut de la citada, es recomanen els següents manuals:
ARMENTA DEU, T., Lecciones de Derecho procesal penal, Marcial Pons, Madrid, 13ª edició, 2021.
MONTERO AROCA, J., Derecho Jurisdiccional III Proceso Penal, Tirant lo Blanch, València, 27ª edició, 2019.
FERNANDO GASCÓN INCHAUSTI, Derecho procesal penal, materiales para el estudio. Edición digital copyleft.
Per a la realització dels casos pràctics, l'estudiant haurà d'haver fet us de les bases de dades que té a la seva disposició a la biblioteca digital de la Universitat.