Universitat Internacional de Catalunya
Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 1
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Grup de Tardes: Dimarts 18:30 h a 19:20h amb cita prèvia
Grup de Matins: Dimarts 10:00 a 10:30 amb cita prèvia.
Presentació
Aquesta assignatura està adreçada als futurs mestres de primària, pretén donar una visió general sobre els continguts fonamentals de les Ciències Experimentals, que serviran de base per poder aconseguir el màxim aprofitament de les assignatures E. i A. de les Ciències Experimentals II i III que s'impartiran en curs posteriors. Així mateix, a través de les diferents sessions teòriques i pràctiques de l'assignatura, es treballaran les competències específiques de les Ciències Experimentals, les competències transversals i les competències generals que es detallen a continuació.
Requisits previs
És recomanable encara que no imprescindible, repassar els coneixements generals sobre les Ciències Experimentals que s'hagin pogut rebre durant l'ensenyament secundari.
Objectius
1. Conèixer quins continguts curriculars haurien de ser treballats amb escolars de l'etapa d'Educació Primària segons la legislació vigent (Real Decreto 157/2022, BOE; Decret 175/2022, DOGC).
2. Adquirir els coneixements bàsics sobre les Ciències Experimentals necessaris com per abordar amb suficient solvència les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals II i III en les què a més d'ampliar coneixements, es farà especial èmfasi en la "forma" en què aquests coneixements seran transmesos.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
- CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
- CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
- CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
- CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
- CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure ladquisició de competències bàsiques en els estudiants.
- CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
- CET-4 - responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la Terra).
2. Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències.
3. Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
4. Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible.
5. Realitza treballs d'investigació. Busca fonts, cita autors.
6. Aprèn ciències experimentals a partir de situacions reals.
Continguts
Grup de tardes - Ariadna Bonet
TEMA 1 EDUCACIÓ PER AL DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE
Principals problemes ambientals. Solucions ètiques a la crisi ambiental: Cimeres Internacionals de Desenvolupament Sostenible. Concepte de Desenvolupament Sostenible. La petjada ecològica, indicador del grau de sostenibilitat.
TEMA 2 HIDROSFERA
Distribució de l'aigua a la terra. Cicle de l'aigua. Corrents i onades. Rius i aqüífers. Principals problemes mediambientals relacionats amb l'aigua (contaminació del mar, rius, aqüífers i sequera) i la seva vinculació amb aspectes socials i econòmics. Conseqüències i possibles solucions per mitigar-los.
TEMA 3 ATMOSFERA
Capes de l'atmosfera. El temps atmosfèric i el clima. Els factors climàtics. Meteorologia. Principals problemes mediambientals atmosfèrics i la seva vinculació amb aspectes socials i econòmics (canvi climàtic i contaminació atmosfèrica); possibles solucions per mitigar-los.
TEMA 4 FÍSICA I QUÍMICA DE LA MATÈRIA
Conceptes bàsics de física: massa, volum, densitat, etc. Els estats de la matèria. Nivells d'organització de la matèria. Mescles i solucions. Reaccions químiques en el nostre entorn. Experimentació dels canvi d'estat de l'aigua i la seva reversibilitat. Materials. Classificació de materials. Reducció, reutilització i reciclatge de residus.
Grup de Matins - Ainhoa Fernández
Mètodes de les ciències experimentales. Limitacions i aportacions de la ciència.
Sistemes naturals. La Terra como sistema. Els ecosistemes y els èssers vius. Homeòstasi.
Característiques de la vida. Funcions dels èssers vius. Adaptació y evolució de la vida.
Nivells d'organizació de la matèria: de l'Univers a l'àtom.Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les activitats d'aprenentatge estan orientades a que l'estudiant adquireixi els coneixements bàsics que li serviran de suport per afrontar assignatures futures, de manera que d'aquestes, pugui obtenir el màxim rendiment (taula 1).
En el seu conjunt, les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals (I, II, i III), estan dissenyades de tal manera que, els continguts que s'han de treballar a l'aula d'Educació Primària [en el context de l'àrea de les Ciències de la Naturalesa (Real Decreto 157/2022; BOE o de Coneixement del Medi Natural (Decret 175/2022; DOGC)] es van afrontant amb un nivell de complexitat i profunditat cada vegada superior.
Així mateix, aquests continguts, que comencen en l'assignatura I sent fonamentalment conceptuals, es van acompanyant progressivament de procediments i recursos (en la II i III) que desenvolupen les habilitats i actituds, que s'esperen d'un mestre competent per a l'exercici de la seva professió.
Activitat Formativa |
Metodologia |
Classes teòriques Classes pràctiques Estudi i treball en grup Estudi i treball individual |
Lliçó Magistral (LM) Aprenentatge Orientat a Projectes (AOP)
|
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Grup de Tardes - Ariadna Bonet
La ponderació de les diferents parts serà la que es mostra a la taula 2. Es necessita un 4,5 com a mínim en cada part per fer la mitjana ponderada.
|
% nota |
Tipus d'activitat |
Data |
1. Assistència i participació a l'aula |
20% |
Treball individual i col·lectiu a l'aula. Puntualitat i atenció. Aportacions i grau d'implicació. Lectura i comentari d'articles científics i exposicions. |
Diàriament |
2.Pràctiques experimentals |
20% |
Treball cooperatiu i experimental en grups heterogenis. |
15 i 22 d'octubre (19:30-21:00) 3 i 10 desembre (19:30-21:00) |
3. Treball individual
|
20%
|
Treball individual: article HOME, recepta de cuina
|
1 octubre: article HOME 17 desembre: recepta de cuina |
4. Prova escrita individual |
40% |
Examen parcial Examen final |
5 de novembre 2024: temes 1-2 7 gener 2025: temes 1-2-3-4 |
S'ha de assistir al 80% de les classes per fer la mitjana ponderada. En cas contrari, l'assignatura quedarà com a suspesa. És necessari presentar documents segellats de forma física per justificar les absències.
Les faltes d'ortografia seran penalitzades de la seguent manera:
-En els treballs escrits d'un màxim de 7 pàgines, es descomptarà 0.1 per falta si es tracta d'un treball a mà, i 0.3 si s'ha escrit amb un ordinador.
-En els treballs escrits de més de 7 pàgines, es descomptarà 0.1 per falta, ja sigui a mà o amb ordinador.
El límit de descompte és de 2 punts com a màxim
Les faltes repetides descompten individualmente.
Si es detecta plagi en un treball, aquest rebrà la nota de 0 i no hi haurà opció a recuperació.
Grup de Matins - Ainhoa Fernández
La ponderació de les diferents parts serà la que es mostra a la taula 2. Es necessita un 4,5 com a mínim en cada part per fer la mitjana ponderada.
|
% nota |
Tipus d'activitat |
Data |
1. Assistència i participació a l'aula |
30% |
Treball individual i col·lectiu a l'aula. Puntualitat i atenció. Aportacions i grau d'implicació. Lectura i comentari d'articles científics i exposicions. |
Diàriament |
2. Taller Transversal de Sostenibilitat |
30% |
Treball cooperatiu i experimental en grups heterogenis. |
21 de Novembre |
3. Prova escrita individual |
40% | Individual |
Gener |
S'ha de assistir al 80% de les classes per fer la mitjana ponderada. En cas contrari, l'assignatura quedarà com a suspesa. És necessari presentar documents segellats de forma física per justificar les absències.
Les faltes d'ortografia seran penalitzades de la seguent manera:
-En els treballs escrits d'un màxim de 7 pàgines, es descomptarà 0.1 per falta si es tracta d'un treball a mà, i 0.3 si s'ha escrit amb un ordinador.
-En els treballs escrits de més de 7 pàgines, es descomptarà 0.1 per falta, ja sigui a mà o amb ordinador.
El límit de descompte és de 2 punts com a màxim
Les faltes repetides descompten individualmente.
Si es detecta plagi en un treball, aquest rebrà la nota de 0 i no hi haurà opció a recuperació.
Bibliografia i recursos
1. Bibliografia bàsica
CAÑAL P. (Coord);Mellado; Gutiérrez; Jaén; Luna; Hernández; Perales; Ojeda; De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.
CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.
GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2015): Curriculum Educació Primària.
NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.
2. Bibliografia d’ampliació
AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,
CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa
FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.
FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.
MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.
MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores