Universitat Internacional de Catalunya
Didàctica de les Llengües i Literatura 1
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Presentació
Aquesta assignatura té per objectiu que els estudiants desenvolupin les competències necessàries i adquireixin uns coneixements bàsics per tractar la llengua i la literatura a l'aula d'educació primària.
Objectius
- Conèixer el currículum escolar de llengües i literatura.
- Conèixer el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
- Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües i multiculturals.
- Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- Tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
- Analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-46 - Conèixer el currículum escolar de llengües i literatura.
- CEM-47 - Parlar, llegir i escriure correctament i adequadament en les llengües oficials de la comunitat autònoma corresponent; en el nostre cas, català i castellà.
- CEM-50 - Conèixer les dificultats en l'aprenentatge de les llengües oficials en estudiants d'altres llengües.
- CEM-51 - Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües i multiculturals.
- CEM-53 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
- CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
- CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
- CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
- CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis.
- Reconeix les bases lingüístiques, psicològiques i pedagògiques de la Didàctica de la Llengua.
- Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
- Coneix, comprèn i relaciona les habilitats lingüístiques amb les competències que marca el currículum actual.
- Programa l'àrea de llengua i literatura en base a les competències marcades en el currículum de primària i s'orienta a la qualitat.
- Estableix criteris i sistemes d'avaluació de l'àrea.
- Utilitza estratègies metodològiques de foment de l'escriptura i la lectura.
- Coneix i aplica recursos didàctics existents per a l'àrea, de manera creativa.
- Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
Continguts
12. Introducció a la Didàctica de la Llengua i la Literatura
13. Marc epistemològic de la Didàctica de la Llengua i la Literatura: bases psicològiques, sociològiques i pedagògiques.
14. Llengua i escola
15. Programació de l'Àrea de Llengua i Literatura
16. L'avaluació a l'Àrea de Llengua i Literatura
17. Situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies
18. L'enfocament comunicatiuMetodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les metodologies i activitats formatives consisteixen en classes teòriques, aprenentatge cooperatiu, estudi i treball autònom / en grup, i atenció personalitzada als alumnes.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-45 CEM-49 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CET-3 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Seminaris tallers |
CG-02 CG-04 CG-09 CG-11 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Si no s'assisteix a un mínim del 80% de les classes, se suspèn la primera convocatòria i l'estudiant només es pot avaluar en segona convocatòria. L'avaluació de segona convocatòria consisteix en un examen.
L'avaluació està formada per diverses tasques:
GRUP Dra. MARIA PUJOL (dilluns)
Tema 1. Introducció a la didàctica de la llengua i la literatura
Presentació en grup (15%)
Recomanació de lectura (15%)
Tema 2. Currículum. / Tema 3. Aprenentatge de la llengua en contextos multilingües
Text argumentatiu a classe (20%)
Examen final: 50%
GRUP Prof. CARLA VIDAL (divendres)
Tema 1. Introducció a la didàctica de la llengua i la literatura
15 % Activitat avaluativa de reflexió
Tema 2. Currículum i Tema 3. Aprenentatge de la llengua en contextos multilingües
25% Projecte SA immersió lingüística.
Avaluació final: 40%
Seminari dels grans llibres: 10%
Participació: 10%
Les tasques orals i escrites s'han de presentar en català.
Penalització per faltes ortogràfiques: En els treballs escrits d'un màxim de 7 pàgines, es descomptarà 0.1 per falta si es tracta d'un treball a mà, i 0.3 si s'ha escrit amb un ordinador.En els treballs escrits de més de 7 pàgines, es descomptarà 0.1 per falta, ja sigui a mà o amb ordinador.
El límit de descompte és de 2 punts com a màxim.
Bibliografia i recursos
Cassany, D., Luna, M. i Sanz, G. (2005). Ensenyar llengua. Graó.
Cerrillo P. C. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria: hacia una nueva enseñanza de la literatura. Editorial Octaedro, S.L.
Cerrillo P. C. (2016). El lector literario. Fondo de Cultura Económica, Espacios para la lectura.
Figueras, N. (2011). “Avaluar per aprendre, avaluar per motivar”. La mirada experta. Ensenyar i aprendre llengües, p. 27-43.
Generalitat de Catalunya (2022). Decret 175/2022 d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica.
Mendoza Fillola, A. i Cantero Serena, F. J. (2003). Didáctica de la Lengua y la Literatura: aspectos epistemológicos. Dins Mendoza Fillola, A. (coord.), Didáctica de la Lengua y la Literatura para Primaria. Pearson Educación, p. 3-31.
Palou, J. (2011). Educar per al plurilingüisme. La mirada experta. Ensenyar i aprendre llengües. p. 14-26.
Palou, J. i Fons, M. (coord.) (2019). Competència plurilingüe. Experiències i reflexions. Octaedro.
Sanmartí, N. (2020). Avaluar és aprendre: l’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació. Gabinet Tècnic.
Serra, J.M. (2002). "Escola, llengua i immigració a Catalunya". Dins Moreno, J.C. et al. Llengua i immigració: diversitat lingüística i aprenentatge de llengües, Generalitat de Catalunya, p. 79-97.
Sugrañes, C. (2018). Repensar la immersió lingüística a Catalunya des d'una perspectiva plurilingüe. Articles, 78, p. 31-36.
Teixidó, M. (2022). L’escola catalana. Avui plurilingüe en una societat multicultural. Perspectiva escolar, 417, p. 28-29.