Universitat Internacional de Catalunya
Habilitats Comunicatives II: Expressió Oral
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
averdera@uic.es
Presentació
Dins de l’aula, una de les eines que més utilitzen els docents és la seva pròpia veu. En aquesta assignatura es reconeixerà la pròpia veu, els elements del cos que són imprescindibles per utilitzar-la i s’adquiriran recursos per conservar i millorar la projecció de la veu.
Es donarà molta importància a la part pràctica de l’assignatura, ja que és necessària per a poder interioritzar els conceptes teòrics.
Requisits previs
No hi ha requisits previs.
Objectius
Els objectius de l’assignatura són:
– Treballar en equip, respectant als altres i enfortint les situacions que mantinguin i potencïin la cooperació per aconseguir els objectius marcats.
– Adquirir les habilitats, capacitats i actituds necessàries per a la pràctica professional de la docència.
– Desenvolupar idees i conceptes així com comunicar-los i presentar-los en els diferents contextos de forma adequada.
– Diferenciar i aplicar els recursos per al manteniment de la veu en la docència.
– Comunicar a través de les tècniques d’expressió verbal i corporal
– Adquirir una correcta higiene corporal i vocal per l’ús professional de la veu el cos
– Adequar la projecció de la veu en els diferents contextos escolars i extraescolar.
– Manipular l’aula a través de la comunicació no verbal i els recursos que ens ofereix.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-12 - Saber treballar en equip amb altres professionals de dins i fora del centre en l'atenció a cada estudiant, així com en la planificació de les seqüències d'aprenentatge i en l'organització de les situacions de treball dins l'aula i en l'espai de joc, i tenint en compte les peculiaritats dels períodes de 0 a 3 i de 3 a 6.
- CEM-44 - Conèixer i dominar tècniques d'expressió oral i escrita.
- CEM-47 - Conèixer el procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura i el seu ensenyament.
- CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
- CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
- CET-4 - responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
- CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
- CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
34. Treballa la tonicitat muscular.
35. Distingeix les diferents parts de l’aparell fonador.
36. Utilitza els hàbits per a conservar les millores corporals apreses.
37. Coneix els fonaments de la veu.
38. Distingeix les diferents tècniques de respiració
39. Aplica la respiració total basada en el diafragma.
40. Té interioritzats els exercicis de vocalització, articulació i dicció.
41. Canalitza les emocions a través de la veu i el cos.
42. Allibera la veu natural.
43. Identifica les diferents patologies de la veu i les seves causes.
44. Adquireix recursos per a la prevenció i posibles solucions de patologies.
45. Utilitza les tècniques de prevenció adequades.
46. Realitza correctament una comunicació en públic, essent conscient de la respiració, vocalització, llenguatge corporal i llenguatge emocional.
47. Té un coneixement sobre l’empatia, assertivitat i succintivitat com elements clau de la comunicació.
48. Practica la postura neutra.
49. Elabora propostes didàctiques que fonamenten les habilitats comunicatives i fomenten l’esperit emprenedor.
50. Es capaç de gestionar les diferents circumstàncies del professorat: entrevistes, classes, reunions...
51. Fa ús de les diferents pràxies bucofonatòries.
52. Té consciència dels exercicis de descompressió discal i de desbloqueig diafragmàtic.
53. Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa correctament de forma oral.
54. Planteja i resol situacions conflictives vinculades amb la comunicació.
Continguts
1. Llenguatge i llengua
2. Habilitats comunicatives i oratòria
3. El cos i la veu
4. Planificació i intervenció
5. Tipus de discursos orals
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La pràctica i la feina feta a casa serà fonamental en el desenvolupament d'aquesta assignatura.
Les activitats pràctiques seran:
- Activitats vàries (45%)
- Proves escrites de continguts (55%)
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Activitats vàries (45%)
- Proves escrites de continguts (55%) (Mínim 4 de 10)
Bibliografia i recursos
Anderson, B.(1980) Estirándose. Barcelona: Editorial Integral.
Bustos, I. (1996). Reeducación de los problemas de la voz. Madrid: CEPE
Bustos, I. (Coor.) (2001). La percepción auditiva. Un enfoque transversal. Madrid: ICCE. (2 vols.)
Blasco, Victoria. (2002) Manual de técnica vocal. Ejercicios prácticos. Ciudad Real: Editorial Ñaque.
Castellà, J.M., Vila, M. (2014) 10 idees clau. Ensenyar la competència oral a classe. Aprendre a parlar en públic. Barcelona: Graó
Gassull, C., Godall, P., Montserrat, M. (2004) La veu. Orientacions pràctiques. Barcelona: L’Abadia de Montserrat
Huché, F., Allali, A. (2004) La voz I, II, III, IV. Masson
Lodes, H. (1977) Aprende a respirar. Barcelona: Editorial Integral.
Martínez Lluna, C. (1983). Tratado de técnica vocal. Valencia: Piles Editorial de Música SA
Neil, S., Caswell, C. (2005) La expresión no verbal en el profesorado. Barcelona: Octaedro.
Pease, A. (2006) El lenguaje del cuerpo. Barcelona: Editorial Amat.
Sanz, G. (2005). Comunicació efectiva a l'aula. Tècniques d'expressió oral per a docents. Barcelona: Graó.
Segura, M. (2007) ¡A escena! Lo que el teatro aporta a la comunicación empresarial. Barcelona: Editorial Empresa Activa.
Silván, H. (2013) Estiramientos para 100 músculos. Madrid: Centro de Recuperación Funcional.
Tulón, C. (2000) La voz. Técnica vocal para la rehabilitación de la voz en
disfonías funcionales. Viena Columna.
Turchet, Philippe. (2005) El llenguatge del cos. Com comprendre l’altre a través dels seus gestos. Lleida: Pagès editors.
Wilfart, S. (1999) Encuentra tu propia voz. Editorial Urano.