Universitat Internacional de Catalunya
Comunicació i Infomació Cultural
Presentació
Tots els sectors culturals han de tenir un bon suport en comunicació per assegurar-se l’èxit. I ja entrat al segle XXI, el camp de la comunicació s’està renovant. Han sorgit nous mitjans on cal ser presents, s’han diversificat molt els canals a través dels quals el públic s’informa de l’oferta cultural, el públic és molt més selectiu i més coneixedor del que vol i el que li agrada, i hi ha un gran camp per recórrer en la incentivació d’hàbits nous de consum cultural.
En aquest curs es planteja posar al descobert els reptes actuals de la comunicació cultural a través de casos que exemplifiquen com els diferents sectors culturals s’hi enfronten cada dia, en el present.
Requisits previs
Els del màster.
Objectius
- Entendre i conèixer la comunicació cultural en tots els seus aspectes
- Dotar als alumnes de coneixements amplis i de recursos que els permetin afrontar-se a la realitat de la comunicació cultural
- Conèixer les bases, la metodologia i l’aplicació de les tècniques de comunicació en els diferents sectors culturals
- Analitzar i debatre els casos pràctics de cadascun dels sectors
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB9 - Comunicar les conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
- CE7 - Analitzar, aplicar i avaluar les estratègies de màrqueting en els diferents sectors, institucions i projectes culturals i organitzar una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural.
- CG2 - Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinaris.
- CG4 - Saber comunicar, dinamitzar i intervenir entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
- CT1 - Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'estudiant:
- Comunica les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüetats.
- Lidera, coordina i forma part d'equips de treball interdisciplinars.
- Comunica, dinamitza i media entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
- Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les que estan implicats perfils diversos de professionals, agents i institucions
- Analitza, aplica i avalua les estratègies de màrqueeting en els diferents sectors, institucions i projectes culturals i organitza una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural.
Continguts
Pla de comunicació, amb el seu pressupost.
Introducció al protocol i a les Relacions Públiques.
Gabinet de premsa. El cas del CCCB.
Webs i xarxes socials. El cas del CCCB.
Pla de comunicació del Festival del Grec.
Classe pràctica de comunicació entre empreses culturals i mitjans de comunicació.
Màrqueting cultural. El cas del Mercat dels Flors.
Generació de comunitats.
Accessibilitat. El cas del CCCB.
Visita a dues entitats culturals (Teatre Lliure, La Pedrera...a concretar).
Els públics de la cultura. L'experiència del visitant.
Acompanyament als plans de comunicació dels projectes finals dels estudiants.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
El programa és eminentment pràctic, amb la presentació de casos i experiències reals i l'elaboració d'exercicis pràctics. Es pretén que els estudiants participin al màxim en classe, preguntant i entrant en debat amb les seves opinions. S'han programat dues visites a centres culturals complementàries al treball en classe.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació de l'assignatura és una avaluació continua, durant tot el trimestre, en tres parts:
- L'assistència i participació a classe (20%).
- Els exercicis pràctics que es demanin (30%).
- La presentació d'un pla de comunicació (50%), on se valorarà el treball escrit i la presentació oral.
Bibliografia i recursos
WEBS de referència
IFACCA - International Federation of Arts Councils and Culture Agencies - www.ifacca.org
Culture Action - The european Forum for the arts and heritage - www.cultureactioneurope.org
Associació de Gestors Culturals de Catalunya – APGCC – www.gestorcultural.org
Ministerio de Cultura – Bases de datos culturales: www.mcu.es/culturabase
Fundazione Fizzcarraldo – Marketing culturale e dintorni - www.fizz.it
Arts Marketing Association - www.a-m-a.org.uk
Arts Marketing on-line - www.artsmarketing.org
Revista Marketing Cultural Online - www.marketingcultural.com.br
Dosdoce – Nuevas tecnologías - www.dosdoce.com
Visitor Studies Association – www.visitorstudies.org
The Audience Agency / Insight resources - www.theaudienceagency.org/insight
Material didàctic
- Comunicación Cultural - Accesibilidad CCCB
- Comunicación Cultural - Accesibilidad CCCB
- Cultural stadistics Europe 2015
- Cultural stadistics Europe 2015
- Encuesta hábitos y consumo cultural España 2014-15
- Encuesta hábitos y consumo cultural España 2014-15
- Estudios de Público en Museos Iberoamericanos 2014
- Estudios de Público en Museos Iberoamericanos 2014
- UIC- Comunicació Cultural PLA DE COMUNICACIÓ
- UIC- Comunicació Cultural PLA DE COMUNICACIÓ
- UIC-Comunicación cultural - Presupuesto Plan de Comunicación
- UIC-Comunicación cultural - Presupuesto Plan de Comunicación