Universitat Internacional de Catalunya

Expressió Oral

Expressió Oral
1
12020
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

El factor emocional pot perfilar-se o dissenyar-se per a suscitar una sèrie de sentiments en l'audiència. En la comunicació és necessari aprendre a gestionar les emocions, no sols dels espectadors, si no dels futurs professionals dels mitjans. El bon comunicador utilitza el seu cos i la seva ment com a eines de treball en les quals interfereixen els estats d'ànim i sentiments. Resulta necessari, en aquest sentit, dotar als alumnes de recursos necessaris perquè es coneguin a si mateixos i interactuin amb els seus companys aprenent a optimitzar les relacions socials, la seva estabilitat i la seva capacitat comunicativa. Els estudiants que s'enfronten a la seva primera experiència en la universitat solen sofrir petits períodes de crisis i estrès. La presa de contracte, el canvi, la cerca de nous amics, els prejudicis, la timidesa... en aquests moments és quan l'expressió oral comença a prendre major protagonisme i rellevància com a estratègia. Per aquest motiu es planifica res més començar el curs acadèmic. Es pretén, en definitiva, dotar a l'alumne d'eines comunicatives que millorin la seva interacció amb els *demas des d'un enfocament professional.

Requisits previs

Aquesta assignatura no té requisits previs.

Objectius

  • Generar l'autoconeixement de l'alumne.
  • Actitud positiva davant el treball en equip.
  • Ruptura de prejudicis socials en la presentació dels seus companys.
  • Gestionar els estats d'ànim.
  • Pensament proactiu.
  • Consciència d'equip que requereix la professió.
  • Optimització de resultats a través de la gestió emocional.
  • Consciència corporal.
  • Coneixement i aplicació de tècniques d'autorelaxació i autoactivació.
  • Coneixement i aplicació de la canalització d'energia.
  • Estimulació de l'autoreflexió.
  • Presa de consciència i reflexió sobre els estats d'ànim d'altres persones.
  • Millora de la presa de decisions, treballar la por al desconegut i a l'acceptació social.

Aquesta assignatura no té requisits previs.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En aquesta breu assignatura els alumnes:

  • Adquiriran els recursos necessaris per a conèixer-se i gestionar les seves emocions.
  • Seran capaços de resoldre positivament situacions de conflicte.
  • Posaran en pràctica el lideratge d'equips i l'obtenció de bons resultats en treballs col·lectius.
  • Treballaran l'automotivació, la cerca de l'excel·lència i la qualitat professional a través de la gestió de les emocions pròpies i alienes.
  • Aprofundiran en la cultura i el pensament contemporani i les seves influències en
  • *Conocerán les lleis que regeixen la producció, distribució i recepció d'informació.
  • Manejaran les diferents teories que tracten d'explicar el funcionament dels processos de comunicació en totes les seves dimensions (emissor, missatge, canal, receptor, ús, efecte, etc.)
  • Prioritzaran la creació d'una imatge social i/o corporativa de qualsevol iniciativa amb dimensió pública.
  • Facilitaran les relacions entre persones, grups de persones, institucions, organismes, etc.

A més, els estudiants desenvoluparan capacitats per a relacionar-se amb els altres, treballar en equip, crear sinergies positives i consciència global de la diferència.

Continguts

CONTIGUTS SESSIONS

  • Tècniques de comunicació oral
  • Anàlisi de la comunicació no verbal
  • Habilitats d'expressió i presentació 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.2
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.2
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.1
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. 0.2
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 0.3

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Primera convocatòria

L'assignatura s'aprova mitjançant la posada en pràctica d'una presentació oral (60%) i una presentació individual (40% del total).

Cal superar totes dues proves per separat per a aprovar la matèria.

Segona convocatòria

En segona convocatòria el criteri d'avaluació és un únic treball escrit.

Bibliografia i recursos

Test de Kersey

Audioguía de relajación Jackobson

Ventana de Johari

Fast, J., & Bastos, V. (1971). El lenguaje del cuerpo (Vol. 1). kairos.