Universitat Internacional de Catalunya

Llengua Castellana

Llengua Castellana
1
12021
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Prof. Rocío Montuenga Ríos rmontuenga@uic.es

Despatx: Campus de Terrè 11-19, planta baixa.

Horari de tutoria: Dimarts d'11 a 12h.

Presentació

El propòsit d'aquest curs zero d'Ortografia és millorar la capacitat de l'estudiant d'expressar-se per escrit adequadament. Per a això s'estudien tres aspectes essencials de l'ortografia: l'accentuació, els signes de puntuació i alguns usos destacats del castellà.

També es pretén inculcar uns hàbits de lectura, autocorrecció i cura per la llengua.

Requisits previs

Coneixements previs de llengua castellana.

Objectius

Que l'alumne sigui capaç de:

1. Reconèixer la importància de l'escriptura en l'àmbit de la Comunicació.

2. Conèixer les normes ortogràfiques i sintàctiques de la llengua espanyola i identificar els errors.

Que l'alumne arribi a:

1. Adquirir uns hàbits d'autocorrecció i de cura per la llengua.

2. Desenvolupar l'hàbit de la lectura i comprensió lectora.

3. Assumir un treball constant, professional i responsable, amb serietat en el compliment dels terminis.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Escriure correctament.


2. Tindran més domini del llenguatge, capacitat creativa i el podran utilitzar de manera eficaç segons els objectius i propòsits de cada situació comunicativa.

Continguts

Introducció


1. Accentuació

Diferència entre accent i titlla

Síl·labes tòniques i àtones

Paraules tòniques i paraules àtones

Paraules agudes, planes i esdrúixoles

Regles generals d'accentuació

Titlla diacrítica

Accentuació de diftongs i hiats

 

2. Signes de puntuació

Origen

Els signes de puntuació

Coma

Punt i seguit

Punt i a part

Punts suspensius

Signes auxiliars

 

3. Alguns usos destacats de la llengua castellana

Sinó, si no

Els perquès

Ús d'alguns verbs

Ús d'alguns noms

Gènere i número gramaticals

Usos d'alguns determinants

Usos de l'adjectiu

Usos dels pronoms

Usos d'alguns adverbis i locucions adverbials

Usos de les conjuncions

Ús de les preposicions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 0.3
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0,2
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.2
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. 0.2
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Assistència: 10%

Examen final: 90% En cas de no aprovar l'examen en 1a convocatòria (novembre) l'estudiant el realitzarà en 2a convocatòria (juny).

En cas de 2a, 3a, 4a i 5a convocatòria, hauran de seguir-se les mateixes pautes que en la 1a.

   

Bibliografia i recursos

OBLIGATÒRIA

Jiménez-Yáñez, R.M. (2021). Comunicar en la Universidad y en la vida profesional. Eunsa. (Localízalo en Librerías TROA o en La Casa del Libro). 

 

RECOMANADA

Casado, M. (2012). El castellano actual: usos y normas (10ª ed. revisada). Eunsa. (Localízalo en Librerías TROA o en La Casa del Libro). 

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. (2010). Ortografía de la Lengua Española. Espasa Calpe. (Localízalo en Librerías TROA o en La Casa del Libro). 

Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Anagrama. (Localízalo en La Casa del Libro). 

 

DICCIONARIS

https://dle.rae.es/diccionario

https://www.rae.es/recursos

 

Material didàctic