Universitat Internacional de Catalunya
Història del Cinema
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Amb cita prèvia a través del correu electrònic: darrebola@uic.es
Presentació
Història del cinema és una assignatura obligatòria de 3 crèdits ECTS que s'imparteix en el primer semestre del tercer curs del grau en Comunicació Audiovisual.
L'objectiu de l'assignatura és que l'alumne conegui la història, l'evolució i les grans transformacions tècniques i artístiques que ha experimentat el mitjà cinematogràfic des del seu naixement fins a l'actualitat. El temari està estructurat en grans blocs conceptuals que tracen un recorregut cronològic i estilístic per les formes de representació, moviments, escoles, períodes i tendències expressives de la Història del cinema. A més, l'alumne haurà de ser capaç de reflexionar sobre cadascuna d'aquestes grans formes d'expressió, relacionant i comparant autors i pel·lícules entre si, mitjançant l'escriptura d'un assaig i la discussió conjunta i l'anàlisi de fragments de pel·lícules a classe. L'assignatura persegueix en última instància dotar a l'alumne d'una sòlida base teòrica que, a més d'incorporar-se al seu bagatge de coneixements, pugui contribuir significativament al posterior desenvolupament de la seva professió incorporant referents valuosos i estimulant la creació de noves idees.
Requisits previs
Els requeriments previs no són necessaris.
Objectius
Els principals objectius de l'assignatura són:
- Proporcionar una visió àmplia, documentada i profunda dels grans esdeveniments de la Història del cinema.
- Estimular l'interès per revisar el cinema d'èpoques anteriors i fomentar l'esperit crític i el exercici analític entre diferents formes d'entendre el cinema.
- Afermar el coneixement teòric del cinema i la seva interrelació amb altres àrees de la cultura i formes d'expressió artístiques.
- Fomentar el debat i l'anàlisi de pel·lícules i fragments des de diferents perspectives: llenguatge cinematogràfic, història, expressió artística i tècnica.
- Contribuir a desenvolupar la capacitat reflexiva de l'alumne, la seva capacitat d'abstracció, conceptualització i expressió mitjançant la intervenció en classe i l'escriptura d'un assaig acadèmic.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques )
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
- 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
- 19 - Capacitat de documentació informativa
- 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
- 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
- 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
- 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
- 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
- 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
- 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
- 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intellectual
- 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
- 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
- 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Tenir una visió global i documentada de la Història del cinema.
- Reconèixer a quina forma de representació, escola, moviment o període pertany qualsevol pel·lícula.
- Identificar els autors, pel·lícules principals i trets estilístics del cinema primitiu, el classicisme cinematogràfic, les avantguardes, la modernitat i la postmodernidad.
- Manejar referents més enllà de l'actualitat en l'exercici de treballs creatius o professionals.
- Reflexionar críticament sobre la informació rebuda i formular hipòtesi i comparacions a partir de pel·lícules, autors o moviments.
Continguts
Tema 1: Els modes de representació cinematogràfics al llarg de la Història. La invenció del cinema i l’obra dels pioners. El pas del Cinema Primitiu al Cinema Narratiu.
Tema 2: Els orígens del cinema narratiu nord-americà i europeu.
Tema 3: El naixement de les Avantguardes i L'Expressionisme Alemany.
Tema 4: El Cinema Soviètic. El cinema-ull. El muntatge d’atraccions de Serguei M. Eisenstein.
Tema 5: Els directors del Cinema Clàssic nord-americà. La primera generació del cinema sonor.
Tema 6: El Neorealisme i els grans directors italians.
Tema 7: El Cinema Modern. La Nouvelle Vague.
Tema 8: Modernitat nord-americana i els cineastes del New Hollywood.
Tema 9: El cinema de la Postmodernitat. Revisió del concepte d’autoria, barroquisme visual i cinema digital.
Tema 10: Altres cultures cinematogràfiques: Àsia, Àfrica, Amèrica Llatina...
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0.4 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0.4 |
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. | 0.8 |
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 1.4 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1era CONVOCATÒRIA
- 40%: Examen final. La nota mínima per fer nota mitjana amb la resta de el curs és un 4. Amb una nota inferior a 4 en l'examen final, la nota final de el curs no podrà ser superior a 4.
- 30%: Assaig de reflexió i anàlisi entorn un moviment o període a escollir de la Història del cinema. El tema del treball, l’enfocament i la metodologia d’investigació del mateix hauran de ser pactats prèviament amb el professor.
- 30%: nota de participació a classe sobre els textos i debats ... Es pot participar per grups de fins a 4 persones. El 25% comentari de pel·lícules a classe. Presentació a classe d'una pel·lícula (grups de màxim 4 persones).
Les presentacions i comentaris podran presentar-se, també, en forma de vídeos, com si d'un programa de tv es tractés.
2a CONVOCATÒRIA i successives:
En les dates previstes al calendari acadèmic, podran assistir a segona convocatòria aquells estudiants matriculats al curs que no hagin superat la nota mínima de mitjana de les tres parts avaluables (és a dir, un 5). Es realitzarà un nou examen amb continguts diferents del de la primera convocatòria però similars del que s'imparteix a classe.
Per tenir accés a l'examen i ser avaluats, és obligatori assistir al 80% de les classes.
S'observarà rigorosament la normativa de la facultat en relació amb les faltes d'ortografia i el plagi (incloent-hi qualsevol tècnica detectada i no consensuada d'intel·ligència artificial).
Bibliografia i recursos
Bibliografia
Bibliografía essencial
BURCH, Noel. El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra, 2006.
COUSINS, Mark. Historia del cine. Barcelona: Blume, 2011.
GUBERN, Román. Historia del cine. Barcelona: Lumen, 2006.
ROSS, Edward. Filmish: un viaje gráfico por el cine. Barcelona: RESERVOIR BOOKS. 2017
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis. Historia del cine. Madrid: Alianza editorial, 2002.
Bibliografia recomanada
AA. DD. El cine americano actual. Madrid: Cahiers du cinéma-Ediciones JC, 1995.
ALLEN, Robert C. - GOMERY, Douglas. Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós, 1995.
ARANDA, Daniel – ESQUIROL, Meritxell –SÁNCHEZ-NAVARRO, Jordi (eds.) Puntos de vista. Una mirada poliédrica a la historia del cine. Barcelona: UOC, 2009.
ALTMAN, Rick. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2000.
ALTMAN, Rick. Film/Genre. Londres: BFI Publishing, 1999.
AUMONT, J. y Marie, M. Análisis del film. Barcelona: Paidós, 1990.
BAECQUE, Antoine de. (ed.) Avatares de una cinefilia. Barcelona: Paidós, 2005.
BALIO, Tino. (ed) The American Film Industry. Madison: University of Wisconsin Press, 1985.
BENET, Vicente. Un siglo en sombras. Introducción a la historia y estética del cine. València: Ed. de la Mirada, 1999.
BISKIND, Peter. Moteros tranquilos, toros salvajes. La generación que cambió Hollywood. Barcelona: Anagrama, 1998.
BORDWELL, D.; THOMPSON, K. El arte cinematográfico: una introducción. Barcelona: Paidós, 1995.
BORDWELL, D. On the History of Films Style. Nueva York: Harvard University Press, 1997.
BRESSON, Robert. Notas sobre el cinematógrafo. Madrid: Ardora, 2007.
CASETTI, Francesco. Teorías del cine. Barcelona: Paidós, 2002.
CAVELL, Stanley. Más allá de las lágrimas. Madrid: Antonio Machado Libros, 2009.
COOK, David A. A History of Narrative Film. Nueva York: W. W. Norton & Co. Ltd., 1996.
DELEUZE, Gilles. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1986.
DELEUZE, Gilles. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1986.
FONT, Domènec. Paisajes de la Modernidad. Cine europeo, 1960-1980. Barcelona: Paidós, 2002.
KRAKAUER, Siegfried. De Caligari a Hitler. Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós, 1985.
RANCIÈRE, Jacques. La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine. Barcelona: Paidós, 2005.
ROSENBAUM, Jonathan. Essential Cinema. On the Necessity of Film Canons . Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2004.
ROSENBAUM, Jonathan. Goodbye Cinema, Hello Cinephilia: Film Culture in Transition. Chicago: University of Chicago Press, 2010.
STAM, Robert. Teorías del cine. Una introducción. Barcelona: Paidós, 2000.
Filmografia
Cada sessió el professor proposarà una sèrie de visionats obligatoris, que també formaran part dels continguts de l’examen. També facilitarà una extensa llista de pel·lícules de visionat recomanat.