Universitat Internacional de Catalunya

Distribució Audiovisual

Distribució Audiovisual
4
12028
3
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Elena Neira

eneira@uic.es

Presentació

El món de la distribució audiovisual està immers en una profunda transformació, impulsat per la consolidació de l'entreteniment digital.

La irrupció d'Internet a la primera dècada dels 2000 va provocar importants friccions en la forma de comercialitzar els continguts audiovisuals. Al centre del debat sempre han estat les finestres de distribució, els períodes d'exclusivitat comercial que, durant dècades, van permetre que pel·lícules i sèries de televisió generessin grans marges econòmics al llarg de molts mesos. Les conseqüències del col·lapse d'aquestes finestres desencadenat per la COVID-19 i les decisions empresarials preses per les grans majors de Hollywood estan ara en procés de correcció a causa de la manca de sostenibilitat del model 100%.

Aquesta assignatura busca oferir una mirada realista i actual del passat, present i futur de la indústria i oferir les competències bàsiques per dur a terme una correcta comercialització de l'obra audiovisual.

Requisits previs

Coneixements mínims sobre l'estructura del sector audiovisual. Seguiment de l'actualitat en el sector. Vocació d'aprendre i participar activament a classe.

Objectius

1.- Que l'alumne tingui un coneixement general sobre el món de la Distribució, a escala nacional com internacional, tant en l'àmbit cinematogràfic com televisiu.

2.- Que l'alumne sigui capaç d'identificar les característiques bàsiques d'un projecte televisiu i de realitzar una presentació comercial del mateix.

3.- Que l'alumne sigui capaç, al finalitzar l'assignatura, de crear un Pla de màrqueting i un P&A per a un projecte cinematogràfic determinat.

4.- Que l'alumne conegui els diferents canals de distribució audiovisual i sigui capaç de seleccionar el més apropiat segons les característiques del projecte.

5.- Que l'alumne entengui les conseqüències del nou ecosistema de mitjans.

6.- Que l'alumne sigui capaç de detectar aquells temes de l'actualitat informativa d'importància capital per al sector de la distribució.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 36 - Capacitat per crear, dirigir i gestionar empreses audiovisuals
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals

Continguts

INTRODUCCIÓ

a) El paper de la distribució dins de l'estructura del sistema audiovisual.

b) Actors que participen en la distribució audiovisual.

c) La primera era de la revolució del streaming: Netflix i Amazon.

d) Les Streaming Wars.

e) Impacte de la COVID-19 en la indústria audiovisual.

BLOC DE TELEVISIÓ

  1. CONTINGUTS

a) Tipus de productes susceptibles de ser comercialitzats.

b) Models de creació televisiva.

c) Agents implicats.

  1. DISTRIBUCIÓ

a) Vendes internacionals i mercats.

b) Produir pensant en exportar.

  1. CONSUM I MESURAMENT

a) Audimetria tradicional.

b) Time Shift.

c) Altres tipus de mesurament de l'èxit.

BLOC DE CINEMA

  1. FASES D'EXPLOTACIÓ EN LA DISTRIBUCIÓ CINEMATOGRÀFICA

a) El model tradicional.

b) El day & date.

  1. GESTIÓ INTERNA D'UNA EMPRESA DE DISTRIBUCIÓ

  2. DISTRIBUCIÓ NACIONAL I INTERNACIONAL

a) Productes de majors.

b) Productes d'independents.

  1. ANÀLISI DE TAQUILLA (B.O): LES DADES I LA VIDA DEL PRODUCTE AUDIOVISUAL

  2. MÀRQUETING CINEMATOGRÀFIC

a) Dimensionar un títol. Informació i recursos.

b) Marketing Mix.

c) Preparar i implantar un P&A.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.6
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.4
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0.4
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. 0.4
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). 0.4
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1.4
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. 0.4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



La nota final de l'assignatura serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en:

  • Treball pràctic bloc de televisió (document de treball més presentació oral)
  • Treball pràctic bloc de cinema (document de treball més presentació oral)
  • Examen

Totes les parts hauran de ser aprovades, com a mínim, amb un 5 per poder calcular la mitjana.

Es seguirà la normativa de la facultat en cas de faltes d'ortografia, entregues tardanes o plagi.

Bibliografia i recursos

MIÑARRO, L. (2013) Cómo vender una obra audiovisual: una aproximación a la distribución de contenidos audiovisuales. Editorial UOC. 

CLARES-GAVILÁN, J.; MERINO, C.; NEIRA, E. (2019) La revolución over the top: del VOD a la televisión por Internet. Editorial UOC 

NEIRA, E. (2020). Streaming Wars. La nueva television. Libros Cúpula. 978-84-480-2658-5

LINARES, R.; HERBERA, J; NEIRA, E. (2015) Cómo promocionar una película en el entorno digital. Editorial UOC.

ÁLVAREZ MONZONCILLO, J.M.  La televisión etiquetada: nuevas audiencias y nuevos negocios. Ariel. Colección Fundación Telefónica 

HUERTAS BAILÉN, A. (2002) La audiencia investigada. Gedisa editorial.       

LOTZ, A. (2014) The television will be revolutionized. New York University Press.    

LOTZ, A. (2018) We now disrupt this broadcast. How cable transformed television and the Internet Revolutionized it all. The MIT Press   

MARICH, R. (2009) Marketing to moviegoers. A handbook of strategies and tactics. Souther Illinois University Press.    

REISS, J. Think Outside the Box Office: The ultimate guide to film distribution and marketing for the digital era. United States of America: Hybrid Cinema LLC, 2010.    

SMITH, M.; TELANG, R. (2016) Streaming, sharing, stealing. Big data and the Future of Entertainment. The MIT Press.   

WOLK, A. (2015) Over the top. How the Internet is (slowly but surely) changing the television industry.     

 

WEB

Business Insider https://www.businessinsider.es/redaccion/elena-neira 

Matthew Ball: https://www.matthewball.vc/ottvideo

Variety https://variety.com

The Hollywood Reporter https://www.hollywoodreporter.com

The wrap https://www.thewrap.com