Universitat Internacional de Catalunya
Producció d'informatius
Professorat
jgrima@uic.es
Presentació
La producció és un element essencial dins del funcionament de qualsevol empresa de televisió o productora audiovisual. El/La productor/a de televisió és la persona responsable d'organitzar els mitjans humans i tècnics necessaris per a l'elaboració d'un determinat producte audiovisual, integrant un equip de professionals i gestionant diversos recursos tècnics i artístics. Per això, és fonamental que tingui els coneixements necessaris sobre tots els mitjans que cal emprar i, en conseqüència, pugui elaborar i administrar correctament el pressupost corresponent, d'acord amb els recursos disponibles i els objectius plantejats. Durant el desenvolupament de l’assignatura estudiarem els diferents aspectes de la producció de televisió, els recursos humans i tècnics necessaris per a la realització d’un programa informatiu i la forma d’elaborar un pressupost.
Requisits previs
Sense requisits previs.
Objectius
L'alumne haurà d'adquirir els coneixements bàsics necessaris sobre com funciona una empresa de televisió, particularment pel que fa a la producció de programes. A partir de la informació rebuda sobre els mitjans tècnics i humans que intervenen en una producció de televisió, els alumnes hauran de ser capaços d’establir un pla de treball i crear un pressupost per a la producció d’un programa informatiu, reconeixent les diferents partides pressupostàries relacionades amb la producció de tal programa i optimitzant els recursos a emprar.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques )
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
- 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
- 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
- 29 - Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds
- 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
- 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
- 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
- 33 - Capacitat per crear i dirigir
- 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
- 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
- 36 - Capacitat per crear, dirigir i gestionar empreses audiovisuals
- 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
- 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
- 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
- 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intellectual
- 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
- 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
- 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
- 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
- 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
- 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
- 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
- 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
Continguts
1. INTRODUCCIÓ A LA PRODUCCIÓ TELEVISIVA
- Orientació general de l'assignatura
- Conceptes bàsics de la producció televisiva
2. GÈNERS I FORMATS TELEVISIUS
- Programes informatius
- Programes d'entreteniment
3. QUÈ PRODUIM?
- Programes a Plató
- Programes a Exteriors
- Programes en Directe
- Programes Gravats
4. COM PRODUÏM?
- Amb una Càmera
- Producció Multicàmera
- Unitats Mòbils i els seus tipus
5. COM DISTRIBUIM?
- Fibra
- Satèl·lit
- Enllaços Mòbils
- 4G / 5G
6. QUI PRODUEIX?
- Producció pròpia
- Producció aliena
- Coproducció
7. ELEMENTS DE LA PRODUCCIÓ
- El guió o l'escaleta
- Els Mitjans Humans
- Els Mitjans Tècnics
8. FASES DE LA PRODUCCIÓ
- Localització
- Preproducció
- Producció
- Postproducció
9. DESGLOSSAMENT I PLA DE TREBALL
- El temps, un factor essencial
10. L'ELEMENT CLAU: SÍ, EL PRESSUPOST
- Partides pressupostàries
- Components Administratius i Legals de la Producció
11. EMISSIÓ DEL PRODUCTE TELEVISIU
- La graella de programació
12. EL CONSUM DE LA TELEVISIÓ A L'ACTUALITAT
- Evolució del consum de la televisió
- Els nous operadors
- Influència de la forma de consum en la producció de continguts
13. LA TECNOLOGIA COM A FACTOR DE CANVI
- Televisió lineal vs. Televisió no-lineal
- Influència de la tecnologia en la producció de continguts
14. COMERCIALITZACIÓ I DISTRIBUCIÓ DEL PRODUCTE TELEVISIU
- Mesurament d'audiències
- El mercat internacional
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA |
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’avaluació de l’assignatura serà continuada. Es farà un seguiment i valoració de cadascun dels alumnes basat en criteris d’assistència, actitud, participació a classe, treball en equip, compliment de terminis, etc.
Es realitzaran les proves d'avaluació següents:
• Després del primer mes, es proposarà un qüestionari a fer presencialment sobre els conceptes treballats a classe. Les respostes hauran de correspondre's amb allò impartit a l'aula. La puntuació obtinguda significarà un 20% del total de la nota.
• Durant el segon mes, es realitzarà un treball en grups reduïts sobre allò que s'ha après fins el moment. La puntuació obtinguda significarà un 20% del total de la nota. Es valorarà la capacitat de treball en equip, el compliment dels objectius i terminis establerts a la feina i l'adequació del resultat als criteris estudiats.
• Sobre la novena setmana, els alumnes hauran de fer un treball breu individual, de caràcter pràctic, sobre un dels temes desenvolupats a classe. La puntuació obtinguda significarà un 20% del total de la nota. Es valorarà la correcta aplicació dels criteris apresos sobre la producció en qüestió.
• Al final del quadrimestre es realitzarà de manera presencial un treball pràctic individual sobre el global de l'assignatura, incloent-hi l'elaboració d'un pressupost. La puntuació obtinguda significarà un 40% del total de la nota. Per poder fer aquest treball serà imprescindible haver realitzat i presentat en termini els 3 treballs anteriors.
Bibliografia i recursos
Elena Medina de la Viña, Julio Moreno Díaz. “La Producción En Televisión: Contexto, Herramientas y Proceso.” OMM PRESS (3ª ed. ampl.), 2018
Elena Neira. “La Otra Pantalla: Redes Sociales. Móviles y La Nueva Televisión.” UOC (Universitat Oberta de Catalunya), 2019
Gerald Millerson. “Realización y Producción de Televisión.” OMEGA, 2008
Rafael Díaz Arias. “La Información Periodística en Televisión.” SÍNTESIS, 2017
Carles Marín. “Reporterismo de Televisión: Guía de Buenas Prácticas del Reportero Audiovisual.” GEDISA, 2017