Universitat Internacional de Catalunya
So en Produccions Audiovisuals
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
El professor atendran els alumnes el mateix dia de classe, abans o després de la sessió en funció de la disponibilitat horària dels alumnes.
Es recomana pactar una cita prèviament a través del correu electrònic de la universitat.
Presentació
So en Produccions Audiovisuals és una assignatura d'1 crèdits *ECTS que s'imparteix durant el primer semestre del tercer curs del grau en Comunicació Audiovisual. La matèria és de caràcter obligatori i es troba dins de l'últim cicle del Grau.
El so, i com a part integrant d'aquest, la música, s'aplica en tots els productes audiovisuals, no sols amb una fi estètica, sinó com a element determinant del discurs narratiu. En la mateixa mesura en què els alumnes han de conèixer i dominar la tècniques visuals (il·luminació, muntatge, escenografia i semiòtica, entre altres), resulta necessari que coneguin les possibilitats de la narració temporal (guió, so, música i muntatge, entre altres) a fi d'aconseguir productes audiovisuals complets, capaços d'aportar valor afegit en la societat.
D'entre els llenguatges narratius, el so és considerat un dels més influents en la percepció de l'espectador. També és una via capaç de transformar radicalment els codis visuals culturals que es presenten, aportant al discurs diferents nivells de lectura i enriquint la connotació del producte. Per això, aquesta matèria de caràcter
professionalitzador es considera necessària en els estudis de Grau en Comunicació.
Requisits previs
No són necessaris requisits previs.
Objectius
1. Sensibilitzar en l'alumne una consciència sonora i donar-li a conèixer els codis culturals musicals perquè pugui dominar-los i implementar-los.
2. Provocar en l'alumne una actitud de crítica, respecte i professionalitat davant l'ús del so en el producte audiovisual. Prendre consciència de la responsabilitat social que comporta dirigir el missatge a un col·lectiu i, per tant, aspirar a creacions completes, coherents i plenes de significat o, en defecte d'això, ser capaços d'identificar una manca creativa i buscar assessoria d'experts si existeix falta de criteri professional.
3. Donar a conèixer la importància del tractament sonor com a recurs expressiu per excel·lència. Reflexionar sobre la idea que un so, sigui com sigui la seva font, forma i durada, pot arribar a ser una eina comunicativa, propagandística i de venda amb un poder il·limitat i amb la capacitat d'influir fortament en els consumidors.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques )
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
- 19 - Capacitat de documentació informativa
- 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
- 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
- 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
- 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
- 33 - Capacitat per crear i dirigir
- 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
- 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intellectual
- 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
- 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
- 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
- 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
- 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
- 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
- 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els alumnes, després de cursar l'assignatura, podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:
- Podran treballar amb naturalitat en un estudi de ràdio professional.
- Coneixeran i dominaran els principals codis culturals associats a diferents estils musicals.
- Manejaran amb soltesa el programari d'edició de vídeo i àudio.
- Utilitzaran amb criteri els recursos d'expressió sonora.
- Utilitzaran amb lògica i criteri les possibilitats creatives del so com a element narratiu.
- Entendran la importància de la qualitat sonora en el discurs audiovisual.
- Adquiriran consciència del món sonor, cultural i les necessitats expressives que exigeix l'adequació dels missatges als diferents destinataris.
- Adquiriran les competències bàsiques tècniques necessàries per a treballar amb autonomia en els processos de gravació i edició sonora propis de la creació audiovisual de projectes de no ficció.
Continguts
El programa teoricopràctic de l'assignatura està compost pels següents continguts:
1. Introducció al so i ambientació acústica.
Els continguts s'impartiran mitjançant una classe magistral, en la qual els alumnes coneixeran com es transmet i com es comporta el so. També coneixeran els diferents micròfons que existeixen i aprendran a utilitzar-los.
2. *Microfonía Gravació en Interiors
Els continguts s'impartiran mitjançant una sessió de laboratori. En aquesta part es treballarà la *microfonía en interiors i la que els alumnes aprendran a utilitzar els micròfons necessaris per a qualsevol gravació audiovisual.
3. *Microfonía Gravació en Exteriors
Els continguts s'impartiran mitjançant una sessió de laboratori. En aquesta segona part es treballarà la *microfonía en exteriors i la que els alumnes aprendran a utilitzar els micròfons necessaris per a qualsevol gravació audiovisual.
4. . Processadors de senyal
Els continguts s'impartiran mitjançant una classe magistral on els alumnes aprendran els diferents processadors de senyal que existeixen, i aprendran a utilitzar-los de tècnica i artística.
5. Postproducció de so i mescles.
Els continguts s'impartiran mitjançant una classe magistral i dues classes de *Focused Praxis on els alumnes aprendran a manejar el programari de postproducció de so i coneixeran les tècniques necessàries per a realitzar una bona mescla de so en audiovisuals.
6. Projecte final *multi-avaluació.
Sessió de 3 hores de *Meeting *Point en la qual els alumnes exposaran una ambientació sonora d'una seqüència cinematogràfica, un curtmetratge d'uns 3 minuts de durada o el tràiler d'una sèrie de televisió.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.4 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 0.6 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació serà continuada. Els alumnes hauran de lliurar diversos projectes de contingut audiovisual i/o sonor de manera quinzenal. Aquests treballs tindran un desenvolupament individual o en grup en funció dels continguts tractats.
Es farà ús parcial de la multiavaluació, una metodologia que permetrà realitzar un seguiment dels alumnes segons el llistat dels següents criteris: actitud, treball en equip, compliment de terminis, lliuraments, ús de l'anglès, creativitat, disseny, contingut, col·locació en el mercat o rigor acadèmic.
L'avaluació constarà de:
2 pràctiques de Jordi que valdran el 100% de la matèria. Inclou la presentació d'un projecte audiovisual final davant un jurat especialista.
A causa del caràcter pràctic de la matèria, l'alumne haurà d'assistir almenys a un 80% de les classes per a poder superar l'assignatura.
Bibliografia i recursos
CHION, Michel: El sonido (Paidos, Barcelona, 1999)
STORR, Anthony: La música y la mente (Paidos, Barcelona, 2008)
RUMSEY, Francis y McCORMICK, Tim: Introducción al sonido y la grabación (IORTV, 1992)
NISBETT, Alex: El uso de los micrófonos (IORTV, 1993)
ALBEICH, Torres : Micrófonos, mirando el sonido (Universitat Jaume I, 2009)
LYVER, Des: Principios básicos del sonido para video (Gedisa, 2000)
KATZ, Robert A: La masterización de audio (Focal Press, 2002)