Universitat Internacional de Catalunya

Introducció a la Epidemiologia

Introducció a la Epidemiologia
2
12063
2
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


L’alumnat pot consultar dubtes al professorat al final de cada classe.

 Fora d’aquest horari, cal sol·licitar cita prèvia en el horario de tutorías en la página web de tutories indicant nom, curs i materia 

 Coordinador: Dr. Carlos Gª Forero (cgarciaf@uic.es

  Mgt Jorge Piqueras Marqués

 

Presentació

Salut i la malaltia no són fenòmens aleatoris. Hi ha patrons d'aparició que poden ser identificats, fins i tot abans de conèixer el seu mecanisme fisiopatològic. Això és possible mitjançant la identificació de patrons en poblacions amb hipòtesis que permetin comparar grups de persones. La disciplina que aporta la metodologia per determinar aquests patrons és l'Epidemiologia.

L'epidemiologia és un mètode científic de raonament sobre causes i efectes que, a diferència de la medicina clínica centrada en la persona, aborda les relacions entre causes i resultats en grups. Això permet analitzar el curs natural de les malalties que, combinada amb informació d'altres disciplines, com la genètica o la microbiologia, permet establir hipòtesis etiològiques. Això proporciona les bases per desenvolupar i avaluar programes de promoció i prevenció.

El principal paper professional de l'epidemiòleg és el disseny d'investigacions científiques i l'aplicació d'aquestes en la salut pública. En aquesta assignatura, els estudiants coneixeran els mètodes epidemiològics bàsics i la seva aplicació en la Salut Pública. La matèria servirà per comprendre com aplicar i interpretar els mètodes epidemiològics per a la promoció de la salut, la prevenció i la pràctica clínica.

En l'assignatura es presentaran les tècniques de l'epidemiologia descriptiva i analítica, així com els seus dissenys d'estudi bàsics incloent els assaigs aleatoritzats, els estudis de casos i controls i els estudis basats en cohorts. Es mostraran les mesures bàsiques per determinar el risc i els mètodes per al control dels biaixos i la confusió per garantir interpretacions causalment vàlides i generalitzables.

El curs segueix el marc curricular de l'Association for Prevention Teaching and Research (APTR). Esto capacitarà els estudiants per valorar críticament informació epidemiològica, i establirà les bases per a l'estudi de l'Epidemiologia Clínica i la Salut Pública.

Requisits previs

Es requereix haver cursat l'assignatura de Bioestadística.

Objectius

1) Descriure les causes identificables de la malaltia mitjançant l'anàlisi de patrons en la població, la comparació de grups i el seguiment d'individus, com mètodes nuclears de l'epidemiologia.

2) Entendre la salut i la malaltia com a fenòmens que no es distribueixen aleatòriament, sinó que segueixen patrons detectables mitjançant la vigilància i recerca de patrons de persones, llocs i temps.

3) Dissenyar hipòtesis per determinar l'associació entre exposició i un resultat de salut mitjançant la comparació de freqüències de malaltia en funció d'una exposició.

4) Escollir les condicions en què l'associació entre exposició i resultat és causal, i valorar els factors que poden oferir explicacions alternatives, com l'atzar i el biaix.

5) Seleccionar el tipus d'estudi relacionat amb una pregunta concreta, i distingir quan es requereix un assaig aleatoritzat per donar evidència d'eficàcia i efectivitat.

6) Diferenciar els condicionants ètics de dany i benefici que condicionen la realització d'un en assaig clínic.

7) Aplicar indicadors en la presa de decisió diagnòstica i de cribratge, i relacionar-la amb les seves aplicacions en l'àmbit de la seguretat, el control de qualitat, i les intervencions.

8) Valorar com el raonament epidemiològic pot aplicar fora de l'àmbit de la salut per identificar patrons en les poblacions i formular hipòtesis causals que puguin contrastar-se amb comparacions transversals i longitudinals.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 06 - Desenvolupar la pràctica professional amb relació a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
  • 28 - Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
  • 36 - Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • 37 - Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
  • CB-2 - Saber aplicar i integrar els seus coneixements, la comprensió d'aquests, la seva fonamentació científica i les seves capacitats de resolució de problemes en entorns nous i definits de forma imprecisa, incloent contextos de caràcter multidisciplinari tant investigadors com professionals altament especialitzats.
  • CB-3 - Saber avaluar i seleccionar la teoria científica adequada i la metodologia precisa dels seus camps d'estudi per formular judicis a partir d'informació incompleta o limitada incloent, quan sigui necessari i pertinent, una reflexió sobre la responsabilitat social o ètica lligada a la solució que es proposi en cada cas.
  • CB-6 - Haver desenvolupat l'autonomia suficient per participar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic, en contextos interdisciplinaris i, si escau, amb una alta component de transferència del coneixement.
  • CTP-3 - Desenvolupar el pensament i raonament crític i autocrític (Autoavaluació).
  • CTS-2 - Mostrar i actuar amb sensibilitat vers temes mediambientals.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

A l'acabar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de:

1) Definir l'Epidemiologia i el seu ús  en el raonament epidemiològic

2) Explicar com afecten els principis ètics a la investigació epidemiològica

3) Calcular freqüències i taxes per quantificar i descriure la distribució de resultats de salut

4) Explicar els conceptes bàsics d'anàlisi epidemiològic: exposició, deselnlace, risc, biaix i confusió

5) Identificar i descriure els dissenys epidemiològics bàsics

6) Aplicar els principis de causalitat a la distribució d'un resultat de salut en diferents grups per fer hipòtesis sobre els seus mecanismes

7) Fer servir l'evidència d'associació per valorar si una relació és causal

8) Entendre els conceptes de rendiment d'una prova per aplicar els conceptes de validesa diagnòstica i cribratge

9) Aplicar els conceptes de benefici, dany i cost a la decisió en salut

10) Descriure l'aplicabilitat dels mètodes epidemiològics en Salut Pública, investigació clínica i bàsica i la decisió en polítiques de salut

Continguts

 

Sessió

Bloc

Temes

Continguts

CM1

Història i usos de l'epidemiologia

  1. Història de l'epidemiologia

  2. Ètica en l'epidemiologia

  3. Aplicacions de l'epidemiologia

 Desenvolupament de el raonament epidemiològic i situació de l'epidemiologia en un context històric. Valoració de l'epidemiologia i els seus condicionants ètics. Aplicacions de l'epidemiologia en Medicina i altres disciplines

CM2

CM3

Epidemiologa descriptiva

        1. Malaltia, freqüència i gravetat


        2. Prevalença i incidència.


        3. Història natural de la malaltia  exposició i resultat.

        4. Hipòtesi epidemiològiques:qui, on i quan.

 

Eines d'anàlisi: definició de casos i poblacions, mesures d'incidència, prevalença i morbimortalitat.

Descripció de la malaltia: estadístiques vitals, vigilància i mesures d'estat de salut. Mètodes anàlisi de la història natural.

Patrons de la malaltia: persones, llocs i temps. Exposicions, períodes de latents i mesures de dispersió

TP 1

       Hipòtesis epidemiolòqiques i indicadors

 

CM 4

CM 5

Asociació i causalitat

  1. Mesures d'associació: descripció    de dades, mesures de risc impacte.
  2. Biaix, confusió i ajust. Mediació i  interacció.
  3. Causalitat: principis de causa       contribuent. Causa de la causa.

Estimació de mesures de risc: risc relatiu, atribuïble i fraccions poblacions.

Identificació del biaix i la confusió. Modificació de l'efecte. Mètodes d'ajust.

Criteris de Bradford-Hill. DAGs.

TP  2

       Taules de contingència i mesures d'impacte

 

CM 6

CM7

Epidemiologia analítica i presa de decisions

  1. Validesa interna i externa
  2. Dissenys epidemiolgics observacionàls
  3. Dissenys experimentals: Assaigs sense control equivalent i assaig controlat

Control i generalització. Biaixos de representativitat i biaixos causalitat.

Dissenys observacionals. ecològic, transversal, cas control, cohorts prospectives i retrospectives

Dissenys experimentals: assaig comunitari i assaigs controlats. Assaig clínic: equivalència, superioritat i no inferioritat.

TP3

       Disseny d'un estudi epidemiològic

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



1. Lliçó Magistral - Mètode expositiu (LM)

2. Plantejament i resolució de casos (PRC)

3. Aprenentatge basat en projectes (ABP)

4. Tutoria acadèmica individual (TAP)

5. Autoaprenentatge i treball personal (ATP)

1. Classes teorico-pràctiques (LM): Sessions de el grup complet.  L'equip docent explicarà els conceptes teòrics de cada tema i plantejarà exercicis de qüestionari a resoldre en classe sobre els conceptes teòrics explicats a l'aula. La dinàmica de l'aula integrarà el treball teòric amb petites activitats pràctiques dins de l'aula.

Per la densitat de continguts, alguns temes no seran explicats a l'aula extensament i els estudiants hauran de preparar el contingut d'algunes sessions pel seu compte, amb l'ajuda dels fòrums i tutories.

2. Classes pràctiques de resolució de problemes (PRC): Classes de grup dividit en aula convencional. A cada sessió es realitzaran exercicis de repàs al voltant de problemes que es donaran als alumnes amb antelació.

Els exercicis estaran dissenyats per oferir oportunitats de pràctica INDIVIDUAL amb conceptes bàsics abans dels qüestionaris i l'examen final. Les tasques pretenen ser una oportunitat d'aprenentatge. Entre 4 i 5 exercicis es penjaran a Moodle un setmana abans de les sessions de problemes que es treballaran en grup dividit a l'aula. 

El dia de la sesion de PRc, els estudiants que desitgin que els exercicis contin per la qualificació, els huran de dir IMPRESOS i corregir-los en un altre color. El exercicis corregits es tornaran en paper al final de la sessió al professor, que els validarà. Les classes pràctiques ténen un contingut  avaluable extra de fins a 1.5 punts (veure sistemes i criteris d'avaluació)

3. Projecte d'estudi epidemiològic (ABP): El·laboració i defensa voluntària del projecte d'equip. El projecte d'equip  suposa el lliurament individual d'un projecte de grup de realització voluntària al final de l'assignatura, on cada membre del grup haurà de lliurar el projecte complet i un dossier amb les seves aportacions individuals. El treball es s'iniciarà després del primer mètode de cas, per afavorir el ritme de progressió del treball, es dedicarà mitja hora al final de les sessions de MC a assolir objectius concrets envers a la finalització del treball en grup. 

El alumnes que vulguin acollir-se a la reatlització del projecte hauran de comunicar-ho en les dues primeres setmanes del curs, on s'assignarà disseny a treball. El ABP suposa una qualificació de contingut avaluable de 1 punt. (veure sistemes i criteris d'avaluació) En cas de no presentar l'ABP, la qualificació máxima a obtener serà de 9 punts.

L'avaluació del treball serà individual i tindrà com a criteris els detallats a la rùbrica d'avaluació. Opcionalment i a demanda del professor, es pordà cridar al grup a fer una una tutoria individual amb l professor, on el grup presentarà el i comentarà el projecte. 

  Plana Moodle del curs: La pàgina web de l'assignatura presentarà el material disponible (programa, bibliografia, exercicis de repàs, formularis, arxius de dades, etc.), tasques i cronograma. A més, es crearan fòrums de consulta pels dubtes de l'assignatura.

Per aconseguir els objectius és imprescindible el treball constant de l'estudiant. És essencial la pràctica contínua de l'material de l'assignatura.

Presencialitat

  • L'assignatura es realitza en format presencial. Les lliçons magistrals es realitzaran en format presencial i la classes de torn dividit en format presencial amb la meitat de el grup a l'aula. Cap de les activitats de l'aula és d'assistència obligatòria, però els estudiants han de saber que existeixen activitats d'avaluació continuada presencials i no recuperables.
  • Per les activitats avaluales de torn dividit s'han de respectar l'assistència principal a el torn indicat. Els canvis de torn només es realitzaran amb autorització del coordinador mitjançant notificació prèvia abans de la sessió. No se recuperarán las no asistencias
  • L'assignatura té dos crèdits, es estimant-se un temps de treball individual de l'alumne amb una mitjana de 37 hores, per tant requereix un total de 57 hores de Treball de l'alumne (20 a l'aula i 37 fora de l'aula).
  • El nombre d'hores estimat per activitat és:

 

Activitat

Presencialitat

Lloc

Tipus

Hores

 Llicò magistrall - Mètode expositiu (LM)

Presencial

Aula

Individual

14

Plantejamentei resolució de casos (PRc)

Presencial

Aula

Individual

6

 

 

 

 

 

 Tutoria 

No presencial

Seminari

Individual

2

 Treball personal

No presencial

--

Individual

22

Aprenentatge basat  en projectes (ABp)

Presencial

--

Grupal

10

 Avalauació

Presencial

online/aula

Individual

2

 

 

 

         Total presencial

20

 

 

 

Total No presencial 

(27 hores/crèdit)

37

 

 

  REVISIONS

Les solucions del examen seran penjades després de la seva realització. 

Per al·legar la qualificació, s'habilitará un llistat d'alumnes que volen verificació. El professorat revisarà les evidències i, cominicarà si han hagut canvis de qualificació. En cas de voler revisar l'examen, els estudiants apuntats a la llista podran assistir a una revisió presencial en l'horari establert. 

Les tasques d'avaluació continuada no es revisaran i es reavaluaran globalment. Les qualificacions rebudes en els treballs són definitives llevat que s'hagi comès un error de qualificació. S'anima als estudiants a contactar amb el professor amb antelació als terminis per discutir els treballs.

Les preguntes sobre l'examen es faran als fòrums de l'assignatura, on s'anima a tots els estudiants a participar per aclarir dubtes. No es faran consultes sobre les assignacions per correu electrònic, i el professor podrà no respondre a les consultes del fòrum, tret que s'estimi que requereixen una resposta. 

TUTORÍAS Y ATENCIÓN FUERA DEL AULA 

Us animem a posar-vos en contacte amb el professor sobre qualsevol inquietud que tingueu sobre l'evolució de l'assignatura. Per a això, es demanarà una tutoria a un horari de calendari compartit on l'estudiant demanarà una cita presencial per comentar aspectes amb el professorat. Us animem a tractar problemes tan aviat com considereu que hi ha preocupació per part de l'estudiant. 

NORMATIVA DEL CURS

Comunicació

Els canals de comunicació de l'assignatura seràn NOMÉS els fòrums de l'assignatura. 

L'assignatura contarà amb dos fòrums:

FORO DE AVISOS: Fòrum unidireccional on el professorat es comunicarà amb els alumnes respecte a aspectes de l'assignatura sobre aspectes de procedimient o contingut que siguin d'interès general. Aquest fòrum és de lectura obligatoria i es responsabilitat de l'estudiant estar al dia amb la lectura del misatges

FORO DE CONSULTAS: Fòrum de comunicació de preguntas i consultas dels alumnes, de participació compartida. Al fòrum podrà participar qualsevol inscrit al curs. Els fòrums estaran moderats pel professorat i seran de lectura voluntària, podran donar-se comunicacions entre alumnes. Els missatges al fòrum directamente adreçats al professorat seran atesos al fòrum en un termini de 48 hores

El correu electrònic es reservarà per comunicaciones d'aspectes estrictament personals. No existeix obligatorietat del professorat de respondre al correu electrònic. 

Dates de lliurament:

  Totes les dates de lliurament són tancades i es faran pels canals establerts. No s'obriran extensions ni excepcions en dades o formes de lliurament. L'estudiant es responsabilitza del contingut material lliurat tal i com ha estat lliurat, que ha de ser en el format acceptat (pdf). Si existissin errades als documents o aquests no estiguessin en el format adient, no s'acceptaran esmenes sobre el material lliurat. No s'acceptaràn lliuraments no soli·licitats per correu electrònic.

Plagi

El plagi és l'ús d'idees o frases dels altres en la pròpia obra, presentant-lo com a original a la seva manera, sense aclarir l'origen del material copiat. El plagi és una falta molt greu d'acord a la Ley 3/2022, de 24 de febrero, de Convivencia Universitaria, sancionable amb explusió i constància permament a l'expdient acadèmic personal de l'alumne. 

L'ús de cotingut plagiat de qualsevol font, d'un altre estudiant, del mateix o d'un altre curs acadèmic, es considerarà plagi el treball serà cancel·lats i el fet notificat automàticament a l'assessor de l'estudiant i a la Comissió de Convivència Universitària per tal que es prenguin les mesures disiplinàries adients.

Còpia

La "còpia" fa referència a l'acte d'obtenir informació, respostes o solucions de manera no autoritzada durant una prova acadèmica. Això pot incloure mirar les respostes d'un altre estudiant, utilitzar material no permès, com ara apunts o dispositius electrònics, o rebre ajuda no autoritzada de qualsevol manera durant l'examen.

La còpia és una falta molt greu d'acord amb la Llei 3/2022, de 24 de febrer, de Convivència Universitària, per ser una forma de frau acadèmic i minvar la integritat del procés d'avaluació al afectar negativament l'equitat i la validesa dels resultats.

Per aquests motius, les activitats detectades amb sospita d'haver estat copiades seran anul·lades com a criteris de qualificació i notificades immediatament a la Coordinació de Grau i la Comissió de Convivència Universitària per tal que es prenguin les mesures disciplinàries pertinents.

Lliurament dels materials:

 Els enviaments de material només s'acceptaran a través del Moodle de l'assignatura. No s'accepten lliuraments per correu electrònic llevat que hagin estat sol·licitats pel professor. Quan envieu assignacions o tasques, es faran en format fitxer de document portàtil (.pdf).

Apellido1 Apellido2 Nombre_NumeroEjercicio_NombreEjercicio

Enregistrament audiovisal de sessions o fotografies a l'aules

Les explicacions del professor són "explicacions de càtedra" i objecte de propietat intel·lectual. La seva presència en el aula està subjecta a drets d’imatge. Llevat de consentiment explícit del professor està prohibida la gravació de les sessions o presa de fotografies, així com compartir-les.  El mateix criteri es refereix a les gravacions d' intervencions o continguts dels companys.

Els apunts són versions d'enregistraments del discurs del professor i també objecte a drets d'autor.  S'autoritza la distribuïció entre estudiants als quals originàriament es destinen, però no s' autoritza la seva distribució pública fora de l'espai del curs sense autorització explícita del professor.

D'acord a la Llei 3/2022, de 24 de febrer, de convivència universitària (art. 12e és falta greu utilitzar indegudament continguts o mitjans de reproducció i gravació de les activitats universitàries subjectes a drets de propietat intel·lectual. En cas de detectar-se, es comunicarà a la comissió de convivència perquè s' estableixin les sancions que aplicables a aquestes faltes. 

Ús d' ordinadors i dispositius mòbils

La tecnologia és una eina, però al'aula no és una font de distracció. No es permetrà l' ús de telèfons o tablets en les sessions per a usos no directament relacionats amb l' assignatura. Els alumnes als quals es trobi fent mal ús d' aquests seran expulsats de l' aula.

No es permet l' ús de telèfons o ordinadors en l'examen. Aquests s' han de guardar fora d' abast. No es guardaran a la butxaca, o bosses obertes 

Puntualitat

Es permetrà als estudiants entrar i sortir de les sessions de classe o examen un cop aquestes s' hagin iniciat, sempre que accedeixin a l'aula discretament i mantenint l'apropiat ordre d'una activitat acadèmica. 

Normativa sobre el Tracte Respectuós a l'àmbit Universitari

La Universitat és un entorn de debat, respecte mutu i consideració cap a tots els membres de la comunitat educativa, incloent-hi el cos docent i altres estudiants. La comunicació respectuosa i cordial és essencial per mantenir un ambient acadèmic positiu i col·laboratiu.

S'anima els estudiants a expressar les seves opinions i preocupacions de manera constructiva i respectuosa, fomentant un diàleg obert i enriquidor. Qualsevol incident de manca de respecte serà abordat amb seriositat, i les sancions corresponents s'aplicaran per mantenir un ambient universitari que promogui l'aprenentatge i el respecte mutu.

Adreçar-se als companys o al professorat amb un to irrespectuós o inadequat es considerarà una falta greu. Qualsevol expressió verbal o escrita que denoti manca de respecte, desconsideració o to inadequat cap al professorat serà comunicada al Grau i la Comissió de Convivència Universitària, i estarà sotmesa a mesures disciplinàries d'acord amb les normatives establertes per la institució.

  FALTES GREUS EN AQUEST CURS   Qualsevol falta greu suposarà una mesura disciplinària i pot suposar una pèrdua de la qualificació final. Tres faltes greus suposaran el suspens automàtic en l' assignatura. A més, qualsevol estudiant que cometi una falta greu serà reportat al seu assessor i a la Coordinacio del Grau.    Es consideren faltes greus: 

 (a) Consultar altres persones durant un qüestionari o examen o consultar a través de tecnologia. Els alumnes a qui es trobi en sospita d'aquestes conductes seran expulsats de l'aula i rebran una cal·lifiació de suspens

(b) Ús indegut d'equip informàtic (ordinador, telèfon, tauleta o un altre dispositiu) online durant les sessions de classe, qüestionaris o exàmens.

(c) Representar les tasques pròpies quan són és obra d'altres sense reconeixement

(d) Presentar una tasca d'altres persones com a pròpia (tot i que no hi ha problema a treballar amb altres estudiants per comprovar els seus propis errors / càlculs, les presentacions han de ser individuals)

(e) Realitzar activitats individuals en grup quan no estigui indicat que és possible fer-ho.

(f) Plagi o còpia de continguts en qualsevol activitat del curs

(g) Presentar un treball en grup sense haver participat de la seva realització.

(h) Mostrar un to o tracte irrespectuós o inadequat cap al professor o altres estudiants.

Qualsevol falta greu suposarà una mesura disciplinària i pot suposar una pèrdua de la qualificació final. Les faltes greus suposaran el suspens automàtic en l' assignatura. A més, qualsevol estudiant que cometi una falta greu serà reportat al seu assessor.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



CONVOCATÒRIA ORDINÀRIA

Examen final

Examen final teòric-pràctic. L'examen consta de dos parts: 

a) Preguntes d'elecció múltiple: 30 preguntes d'elecció múltiple amb penalització per errors (60% de la qualificació).

b) Exercicis pràctics (40% de la qualificació):  La part pràctica tracta d'avaluar les competències relacionades amb l'elecció, aplicació i interpretació dels dissenys i mesures que formen part de el programa amb dos exercicis pràctics semblants als realitzats durant el mètodes de cas.

El format de les preguntes de l'Examen Final  seran molt similars als dels Qüestionaris i exercicis del Mètode de Cas realitzats  durant el semestre.   L'examen final es realitza en paper a un aula convencional al final del semestre i es podran fer servir tots els materials del curs en paper (NO ordinadors, tablets o telèfons) i una calculadora científica no programable


Desenvolupament de l'examen

L'examen es realitzarà el 2 d'abril de 2024 en horari de 14:00 a 16:00.

Atès que l'examen es fa en horari lectiu, les portes d'entrada s'obriran puntualment i l'examen començarà quan tots els estudiants cridats en ordre de llista siguin asseguts a les posicions que se'ls assignin. 

No es permetrà tenir telèfons o tauletes a prop durant l'examen: s'hauran de deixar sota la taula, fora de l'abast i de manera no visible (no en la butxaca o carteres obertes).

En finalitzar l'examen, aquest s'ha de deixar sobre la taula. No es recolliran els exàmens en la posició, sinó que l'alumne ha de deixar-lo sobre la taula abans que el professor surti de l'aula. El professor abandonarà l'aula puntualment (a les 16:00) només amb els exàmens que s'hagin lliurat sobre la taula.

 

Activitats d'Avaluació Continuada

Només el lliurament dels intents de l'avaluació continuada seràn obligatoris. Però, suposaran fins a 2.5 punts a la qualificació de l'assignatura, sempre aquest tingui una puntuació d'aprovat.   

1. Portafoli individual d'aprenentatge de Resolució de problemes (+1.5 punts): consisteix en un compendi de tasques d'activitats pràctiques de les sessions de mètodes de cas. Una setmana abans de les sessions de mètode del cas, es pujaran activitats de cas a resoldre.  Per obtenir la qualificació extra, a cada sessio Les sessions s'hauran de fer dos lliuraments: 

a) Preactivitat: Abans de la sessió de cas, cada alumne pujarà en una tasca de Moodle el nombre d'exercicis resolts individualment que deistigin fer. 

b) Activitat final: A la sessió de de cas, els alumnes han de dur IMPRÈS la tasca realitzada. Durant la sessio cada alumne corregirà i autoavaluarà en un altre color TOTS els exercicis intentats, indicant clarament la correcció feta. Al final de la sessió lliurarà en paper aquesta correcció al professor, que la validarà. 

La qualificació extra es basarà en el nombre d'exercicis lliurats i autoavaluats de l'alumne. Així si un alumne intenta i corregeix 10 exercicis de prectivitat d'un total de 20 realitzats a l'aula, obtindrà una qualificació de +0.75 punts de calificación continuada, que se sumará al examen sempre que aquest estigui aprovat.

En tots els casos serà obligatori pujar un intent abans de final de curs per aprovar l'assignatura. 

2. Elaboració i defensa el projecte d'equip (+1 punts): Avaluació d'un projecte en equip (màxim 5 participants). Aquesta avaluació implica el lliurament individual d'un projecte de grup de realització voluntària al final de l'assignatura. Els estudiantes interessats hauran de dir-ho abans de la segona sessió de clase. Atès que la participació a la feina de cada estudiant pot ser desequilibrada, cada alumne haurà de lliurar el projecte complet i un dossier amb les seves aportacions individuals. Depenent de l'avaluació, el grup podrà ser cridat a realtizar una tutoria individual amb el professor, on es faran preguntes individuals sobre projecte. Només els estudiants que hagin lliurat el projecte seran avaluats.

3. Actitivitats de puntuació extra (fins a 0.3 punts): Durant l'asignatura es podran fer petites aportacions a l'aula o als fòrums, basades en les lectures o explicacions a l'aula. La participació rellevant serà avaluada amb fins 0.5 punts per matiçar la qualificació, que es podrán sumar a qualificació final. 

 Només l'activitat d'intent, que ha de ser lliurada abans de final de curs, és obigatoria en l'avaluació continuada. La resta d'activitats no són obligatòries. Però, no es toleraràn les conductes de còpia o plagi(casos, treball en grup o exàmen).

 Davant de sospita de conductes de còpia o plagi a l'avaluació continuada o l'examen, totes es activitats involucrades completes seran anul·lades i no contaran com element d'avaluació.

 

 QUALIFICACIÓ DE LA CONVOCATORIA ORDINÀRIA

La qualificació de la convocatòria ordinària es calcularà de dues formes:


a) Qualificació Examen Final: Examen (90%, si hi ha un mínim de 4 punts sobre 10 a l'examen)+ Qualificació treball en grup (10%)


b) Qualificació d'avaluació Continuada + Examen: Examen (75% amb un mínim de 4 punts sobre 10) + Qualificació Portafoli (15%) + Treball en grup (10%) 

La qualificació final serà la màxima de A o B. En ambdues modalitats caldrà obtenir 4 en a l'examen per sumar les qualificacions d'activitats.

La qualificació d'aprovat serà de 5 punts en la qualificació final.

 

 SEGONA CONVOCATÒRIA

En cas de no presentar-se a l'examen de primera convocatoria o d'obtenir un total de menys de 5 punts a la primera convocatòria, l'alumne es presentarà a l'examen final de segona convocatòria. La qualificació de la segona convocatòria es basarà només a la qualificació de l'examen. L'aprovat de la segona convocatoria requerirà una puntuació de 5 punts a l'examen final

Bibliografia i recursos

Les lectures associades que corresponguin a cada període de classe s'enumeren des de l'inici del curs. Els continguts de les lectures són bàsics i cobreixen tots els continguts del curs. Els estudiants són responsables de conèixer el contingut de les lectures assignades, independentment de si es cobreix explícitament durant una sessió de classe.

Es recomana llegir les seccions assignades abans d'assistir a la classe, ja que els qüestionaris s'ocupen d'aquesta lectura, i que es prepara una llista de preguntes de lectura que després poden portar a classe per a un aclariment. Les presentacions a l'aula es consideren material de suport, sense garanties de ser lliures d'errors.

Els estudiants són responsables de prendre les seves pròpies notes durant la classe a menys que tinguin una raó convincent perquè algú altre ho faci. Cap alumne està obligat a compartir les seves qualificacions si no ho desitja.

Referència bàsica 

     Friis, RH. Epidemiology 101Sudbury, Mass: Jones and Bartlett Publishers, 2010. 220p.   

 Aquesta és la referència obligatòria del curs i s'espera dels alumnes que estiguin a el dia a la lectura pautada d'el llibre per a l'aprofitament correcte de l'assignatura. El material es seguirà de manera rigorosa, de manera que es recomanaran les lectures prèviament a les sesions, durant les quals s'hi treballarà.

Bibliografia de consulta

  1. Saracci R.  Epidemiology: A Very Short Introduction. Oxford U.K.: Oxford  University Press, 2010
  2. Ward H, Toledano MB, Shaddick G, Davies B, Elliott P. Oxford Handbook of Epidemiology for Clinicians. Oxford, U. K.: Oxford University Press, 2012. 416 p. (Oxford Medical Handbooks).
  3. Gordis L. Epidemiología. 3ª ed. Madrid: Elsevier España, S.A., 2014.
  4.  Hulley SB, Cummings SR  y col. Diseño de las investigaciones clínicas. 3ª ed.  Lippincot Williams and Wilkins, 2008.