Universitat Internacional de Catalunya
Oncologia Clínica
Professorat
L'alumnat pot consultar dubtes al profesorat al final de cada classe.
Fora de l'horari de classes es dóna l'opció de consultar dubtes via correu electrònic.
-
Sara Cros Costa: scroscosta@uic.es
-
Judith Balmaña Gelpi: jbalmana@uic.es
-
Xavier González Farre: xgonzalez@uic.es
-
Pilar Vicente Lazcano: pvicente@uic.es / pvicente@fphag.org
-
Marc Campayo Guillaumes: mcampayo@uic.es
-
José María Mazarico Gallego: jmmazarico@uic.es
-
Oriol Mirallas Viñas: urimirallas@uic.es
Presentació
L'equip de professors d'oncologia clinica tenim com a objectiu transmetre els conceptes essencials i actualitzats de la oncologia que un metge ha de dominar per encarar la pràctica clínica diaria. Crear un marc de coneixement basat en l'evidencia cientifica, entenedor i actualitzat que permeti obtenir a l'alumne la capacitat de presa de decisions clíniques àgils en el pacient oncològic des de qualsevol especialitat mèdica destacant la transversalitat del pacient oncològic.
L’assignatura d'Oncologia Mèdica (3.5 ECTS - European Credit Transfer and Accumulation System) té per objectiu:
- Adquirir els coneixements bàsics de la carcinogènesi,
- Coneixer les eines d'estadiatge de les neoplàsies,
- Poder fer una avaluació clínica dels casos diagnosticats i
- Entendre el mecanisme d'acció dels tractaments utilitzats per al tractament del càncer actualment.
Per assolir aquest objectiu la distribució horària de l'assignatura és:
- Classes Magistrals: 20 hores.
- Mètode Cas: 12 hores.
- Laboratori d'habilitats 4 hores.
Requisits previs
Haver cursat i aprobat:
- Biologia molecular i cel·lular
- Anatomia patològica
- Semiologia i fisiologia
- Fisiopatologia quirúrgica
- Assignatures específiques per aparells on s'ha iniciat la docència del procés neoplàsic, especialment:
- Pneumologia
- Ginecologia
- Aparell Digestiu
- Urologia
- Neurologia
Objectius
Els coneixements que volem siguin adquirits al final de l’assignatura son:
- Fisiopatologia:
- Conèixer els principis fisiopatològics bàsics de la malaltia
- Clínica:
- Reconèixer els signes i símptomes de sospita clínica de la neoplàsia i diferenciar-los dels processos benignes
- Conèixer l’anamnesi dirigida al pacient en procés diagnòstic
- Realitzar l’exploració física curosa i dirigida a l’estadiatge clínic i troballes complementaries : ganglis limfàtics, cap i coll, tòrax, abdomen, mames, testicles, pelvis (amb examen rectal, prostàtic i uterí), sistema nerviós i osteomuscular
- Practicar la comunicació amb el pacient i el seu entorn. Iniciar-se en facilitar la informació al llarg del procés diagnostico / terapèutic amb adequació a les necessitats del pacient. Gestió de l’entorn socio-familiar.
- Diagnòstic diferencial:
- Determinar les exploracions complementàries que porten al diagnòstic i estadiatge de la neoplàsia
- Diagnòstic i Estadiatge:
- Adquirir coneixements bàsics sobre l'estadificació del càncer.
- Conèixer la relació entre anatomia patològica, estat de la malaltia i pronòstic vital del pacient.
- Tractament:
- Conèixer en quins casos l’objectiu del tractament és curatiu o pal·liatiu
- Conèixer les principals eines del tractament oncològic, els seus mecanismes d’acció i les seves toxicitats
- Diferenciar entre la pal·liació activa i la pal·liació simptomàtica
- Prevenció:
- Conèixer els programes de cribratge poblacional.
- Conèixer les mesures de prevenció primària i secundaria del càncer
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 09 - Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
- 10 - Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut, saber com determinen la simptomatologia i el desenvolupament natural de les malalties agudes o cròniques en els individus i les poblacions.
- 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
- 15 - Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
- 16 - Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles que exigeixen una atenció immediata.
- 17 - Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, amb l'aplicació dels principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- 18 - Indicar la terapèutica més adequada (farmacològiques, quirúrgiques, psicològiques i socials o d'altres) que són pertinents en els processos aguts i crònics més predominants, en la rehabilitació així com dels malalts en fase terminal, incloent-hi l'avaluació de la seva eficàcia.
- 19 - Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
- 27 - Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, i assumpció del lideratge quan convingui, tant en el subministrament de cures de la salut com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- 31 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
- 35 - Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i la gestió de les malalties.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Coneixement dels mecanismes de l'oncogènesi i de la progressió del càncer
- Indicar el procediment de detecció precoç i de cribratge poblacional
- Indicar els procediments de diagnòstic dels tumors davant els símptomes i signes alarma
- Indicar i interpretar les proves complementàries per un diagnòstic i estudi d’extensió dels diferents tumors
- Coneixement de l’extensió del tumor i estadiatge
- Coneixement de les estratègies disponibles pel tractament dels principals tumors
- Coneixement de les complicacions del tractament
- Maneig del símptomes mes freqüents de la malaltia oncològica
- Detecció de les situacions d'urgència en pacients oncològics i orientació terapèutica immediata.
Continguts
Classes magistrals:
Tema 1, 2 i 3: Conceptes generals de la biologia i fonaments del tractament del càncer (Sara Cros Costa)
- Base biològica del càncer (Cicle Cel·lular i regulació del cicle cel·lular, Hallmarks of càncer)
- Epidemiologia global del càncer
- Pla de tractament (Factors pronòstics i predictius. Objectiu del tractament. Eines de tractament. Toxicitats)
Tema 4. Neoplàsia d’Origen Desconegut. (Xavier González Farre)
- Orientació diagnòstica, Probes diagnostiques i Opcions de tractament
Tema 5: Càncer de Pulmó (Marc Campayo Guillaumes)
- Càncer de pulmó no cèl·lula petita
- Càncer de pulmó de cèl·lula petita
Tema 6. Tumors Digestius (Pilar Vicente Lazcano)
- Càncer d’esòfag / Càncer d’estómac / Càncer de Pàncrees / Càncer de colon i recte
Tema 7. Tumors Ginecològics. (Xavier González Farre)
- Càncer d’ovari / Càncer de cèrvix / Càncer d’úter
Tema 8. Tumors de cap i coll. (Oriol Mirallas Viñas)
Tema 9: Consell genètic i càncer hereditari. (Judith Balmaña Gelpi)
Tema 10. Tumors Urològics (Sara Cros Costa)
- Càncer de testicle / Càncer de pròstata / Càncer de bufeta / Càncer de ronyó
Tema 11: Càncer de mama (Sara Cros Costa)
Tema 12: Melanoma. (Oriol Mirallas Viñas)
Mètodes del cas:
Mètode del cas 1: Urgències oncològiques (José María Mazarico Gallego)
Mètode del cas 2: Síndromes paraneoplàsiques i tumors cerebrals (José María Mazarico Gallego)
Mètode del cas 3: Càncer de pulmó (Marc Campayo Guillaumes)
Mètode del cas 4: Diagnòstic per la imatge en oncologia. Criteris RECIST i aplicació pràctica. (Paloma Puyalto de Pablo)
Mètode del cas 5: Consell Genètic (Judith Balmaña Gelpi)
Mètode del cas 6: Presa de decisions en oncologia (Xavier González Farre)
Mètode del cas 7: L’assaig clínic com instrument terapèutic i d’avanç a oncologia. (Xavier González Farre)
Mètode del cas 8: Aspectes diagnòstics i prevenció (Pilar Vicente Lazcano)
Mètode del cas 9: Càncer digestiu (Pilar Vicente Lazcano)
LABORATORI D´HABILITATS
- Laboratòri d'habilitats de càncer de mama (Sara Cros Costa)
- Laboratòri d'habilitats de càncer de pròstata (Sara Cros Costa)
Es realitzarà un seminari de dos hores de duració en el qual s’abordarà “L’elaboració de pautes diagnòstiques en front a la semiologia de sospita”. Es desenvoluparà en 5 grups de 25 alumnes cada grup.
Objectius:
- Reconèixer mitjançant la exploració física la existència dels principals tumors i les seves complicacions, orientat a la seva història natural
- Decidir quines exploracions físiques, proves de laboratori i proves d’imatge són necessàries per descartar o confirmar la sospita diagnòstica.
- Establir la gradació de proves a realitzar en funció del seu resultat positiu o negatiu.
- Considerar les molèsties i riscs que cada prova diagnòstica pugui produir als pacients.
- Aprendre a obtenir el consentiment informat d’aquelles proves que ho precisin.
- Aprendre a informar correctament la pacient i la família
Habilitats:
- Aprendre l’exploració física de una Neoplàsia de Mama
- Aprendre l’exploració física de una Neoplàsia de Pròstata
- Aprendre a informar correctament al pacient i la família
- Role-Playing sobre el procés informatiu
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Classe magistral: La classe magistral és l'escenari en el qual un professor transmet el coneixement en una aula a tot el grup d'alumnes del curs. Les classes són de dues hores de durada en la qual es desenvoluparan dos temes.
Mètode del cas: Els objectius generals del mètode del cas és plantejar als estudiants, distribuïts en dos grups, situacions de gran importància en Oncologia clínica i permetre'ls l'anàlisi profunda i reflexiva del cas plantejat.
-
Aprenentatge basat en problemes: Els objectius generals d'aquestes activitats és plantejar als estudiants, distribuïts en dos grups, dos casos clínics que els estudiants hauran d'estudiar i buscar una solució. Posteriorment el professor els orientarà en les pautes de conducta davant d'aquesta situació.
Laboratori habilitats: El laboratori d'habilitats es realitza en grups reduïts i és una àrea en la qual l'estudiant pot desenvolupar bàsicament habilitats de comunicació i exploració física sobre la base de maniquins, robots i també pacients simulats i reals. És també una àrea per al coneixement més pràctic de les exploracions complementàries i / o mesures terapèutiques.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació de l'assignatura es farà per nota numèrica sobre 10.
El pes de la nota final es distribueix segons:
- Laboratori d'habilitats: 5%.
- 2,5% de presencialitat.
- 2,5% exercicis avaluadors fets durant el laboratori d'habilitats.
- Examen parcial: 15%
- Examen tipus test de 30 preguntes amb 4 opcions de resposta amb penalització de -0.33punts a la resposta errònia.
- Examen final: 80%
- Examen tipus test de 50 preguntes amb 4 opcions de resposta amb penalització de -0.33punts a la resposta errònia.
Nota final: Suma ponderada de Laboratori d'habilitats (5%) + Examen parcial (15%) + Examen final (80%)
Bibliografia i recursos
- Farreras-Rozman : Medicina Interna. Capitulos correspondientes a oncologia.
- Harrison. Principios de Medicina Interna. Capitulos correspondientes a oncologia
- Provencio M. Oncologia para estudiantes de Medicina. Ediciones Aran. Madrid 2012
- Web de SEOM: Sociedad Española de Oncología
- Web de ESMO: European society of medical oncologí
- Web del National Cancer Institute