Universitat Internacional de Catalunya
Pràctiques Externes 1
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
L'alumne serà atès amb cita prèvia pel tutor acadèmic o coordinador de pràctiques.
Coordinadora: Sra. Anna Ortega (aortegam@uic.es)
Tutores acadèmiques: Dra. Marta Amor (mamor@uic.es); Sra. Anna Ortega (aortegam@uic.es)
Presentació
Les pràctiques tutelades suposen la visió de la posada en pràctica dels continguts teòrics. El coneixement de les diferents patologies viscudes pels nens i els seus familiars és un aprenentatge de la individualitat amb la que els fisioterapeutes es troben a les pràctiques. Això implica que el plantejament terapèutic ha d’adequar-se a les necessitats del nen i competències de cada família. És una oportunitat per conèixer i adquirir habilitat en l’execució de les diferents estratègies terapèutiques, interactuar amb els nens a la cerca dels objectius terapèutics sota la supervisió del tutor de pràctiques. I una oportunitat per analitzar de forma crítica la pròpia intervenció de l'alumne.
Requisits previs
No s’estableixen
Objectius
- Adquirir els coneixements, habilitats, tècniques i procediments necessaris que utilitzen als diferents centres de pràctiques per aconseguir els millors resultats a la intervenció fisioterapèutica aplicada als nens.
- Conèixer diferents estratègies i enfocaments d’intervenció de fisioteràpia al camp de la pediatria en els seus diferents àmbits d’actuació, siguin en centres d’atenció primerenca, escoles especials, hospitals pediàtrics, etc.
- Tenir coneixement sobre aspectes d’altres competències professionals que poden ajudar a aconseguir millors resultats al treball fisioterapèutic.
- Adquirir estratègies per a la valoració i tractament fisioterapèutic de les diferents patologies i valorar científicament les possibilitats que ofereixen activitats terapèutiques alternatives.
- Conèixer les diferents patologies neurològiques, múscul-esquelètiques i/o respiratòries i saber identificar els seus possibles trastorns associats i abordatge terapèutic més adequat a cada nen en particular.
- Dominar destreses i habilitats socials necessàries per fomentar el desenvolupament neuromotor dels nens atesos als centres, així com la participació amb les famílies i l’equip multidisciplinari.
- Adquirir habilitat a la confecció de la història clínica dels nens i l’elaboració del plantejament terapèutic amb ajuda del tutor de pràctiques.
- Aprendre a tenir un raonament clínic davant les decisions terapèutiques i respostes del nen a la realització de la teràpia.
- Aprendre a comunicar el plantejament terapèutic amb la resta de l’equip multidisciplinari o interdisciplinari en la coordinació dels objectius terapèutics.
- Aprendre a conèixer les competències de les famílies en el maneig dels objectius terapèutics plantejats.
- Adquirir habilitat a la confecció d’ajudes posturals que es realitzen als diferents centres de pràctiques.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
Competències bàsiques i generals
- CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
- CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, incloïa reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
- CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, els coneixements i les raons que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
- CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d’aprenentatge que els permeti continuar estudiant de manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
- CG1 - Capacitat de treballar en un equip multidisciplinari alhora que de forma autònoma i amb iniciativa per la resolució de conflictes o problemes entre les diferents perspectives professionals.
- CG2 - Executar l’exercici professional atenent a criteris humanístics i de dignitat de la persona.
- CG3 - Actuar amb equitat, assegurant la igualtat d’oportunitats i accés universal dels nens que precisen atenció fisioterapèutica, promocionant el respecte als drets humans i facilitant la convivència social i sostenible.
- CG4 - Habilitat per planejar i gestionar eficaçment el temps propi i les activitats amb la finalitat d’assegurar una organització eficient i una capacitat d’adaptació òptima enfront dels imprevistos.
Competències transversals
- CT1 - Assegurar la confidencialitat a la intervenció i al tractament de la documentació relativa al pacient, complint els aspectes ètics, legals i tècnics.
- CT2 - Mostrar habilitats de comunicació a les relacions interpersonals que derivin en potenciar el desenvolupament físic del nen, la participació familiar i la col·laboració de l’equip multidisciplinari.
- CT3 - Comunicar tant de forma oral com escrita amb terminologia científica correcta dins de cadascuna de les especialitzacions de la fisioteràpia i ciències de la salut, en un context nacional i internacional.
- CT4 - Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació de forma eficaç per assegurar una actualització professional permanent i una actuació basada en l’evidència científica.
- CT5 - Gestionar la informació de forma òptima per transformar-la en coneixement aplicable a l’exercici professional, sigui a l’atenció al nen o als seus familiars.
- CT6 - Identificar les normatives i organització dels sistemes institucionals sanitaris, de serveis socials i/o educatiu als que s’hi hagi subjecte el centre assistencial on treballa, i adequar el seu exercici professional a aquestes normes alhora que planificar propostes de millora de la qualitat de l’esmentat sistema sanitari.
Competencias específicas
- CE1 - Ser capaç d’aplicar els coneixements sobre la resposta de l’organisme a estímuls externs i interns, sobre com es converteixen en mecanismes lesius, de resposta i/o reparació.
- CE3 - Dissenyar, planificar i aplicar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica més eficient; controlar i avaluar les respostes, utilitzant l’evidència científica.
- CE4 - Adquirir habilitat manual a l’aplicació de les diferents estratègies fisioterapèutiques aplicades al nen.
- CE5 - Dirigir, coordinar i executar el Pla d’Intervenció en Fisioteràpia atenent al principi d’individualitat de l’usuari, utilitzant les eines terapèutiques específiques de la Fisioteràpia Pediàtrica.
- CE6 - Redissenyar i adequar el tractament de fisioteràpia a partir de l’anàlisi de l’evolució dels resultats obtinguts amb la teràpia en relació als objectius marcats i els criteris de resultats establerts.
- CE7 - Tenir la capacitat d’ampliar i posar al dia els coneixements sobre desenvolupament, aprenentatge i control de moviment del nen, així com de les patologies, processos diagnòstics i estratègies terapèutiques, exposats per la comunitat científica.
- CE8 - Ser capaç de defensar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica amb arguments i justificacions de forma clara, precisa i apropiada al context i valorar les aportacions d’altres persones.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L’alumne:
- Aplica els procediments de valoració fisioterapèutica.
- Demostra la capacitat de complimentar adequadament una història clínica, incloent-hi una exploració física.
- Determina els objectius de la intervenció terapèutica.
- Selecciona les estratègies d’intervenció més vàlides per la consecució dels objectius.
- Executa les estratègies d’intervenció amb habilitat i destresa.
- Demostra les habilitats de comunicació en les relacions interpersonals.
- Analitza de forma crítica la seva pròpia intervenció, contrastant els paràmetres que determinen l’evolució esperada amb l’evolució real.
Continguts
105 hores de pràctiques de fisioteràpia pediàtrica en centres dedicats a la disciplina.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Metodologia docent
- MC - Mètode de cas
- AC - Aprenentatge cooperatiu
- CA - Contracte d’aprenentatge
Activitats formatives
|
Hores |
Presencialitat (%) |
PE - Pràctiques externes |
70 |
100% |
AAP - Activitats d’autoaprenentatge |
35 |
0% |
EI - Estudi independent de l’alumne |
70 |
0% |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
El caràcter pràctic de l’assignatura implica que s’hagi establert una assistència mínima del 80% per optar a superar-la. El centre i l'alumne són els encarregats de registrar l'assistència, mitjançant un document que l'alumne tindrà disponible al Moodle de l'assignatura. En cas de no assolir el 80% mínim d'assistència, l'assignatura constarà com a No Superada. Les hores de pràctiques es poden efectuar al llarg del curs acadèmic matriculat, dins dels períodes establerts per la coordinació de l'assignatura a l'inici de curs.
L'alumne tindrà seguiment per un tutor acadèmic de la universitat. Serà a ell a qui l'alumne, en quant tingui confirmats els horaris i els períodes de pràctiques amb el centre assignat, haurà de comunicar-li tota la informació via correu electrònic. Serà responsabilitat també de l'alumne assegurar-se que tota la documentació disponible al Moodle de l'assignatura (annex del conveni i declaració responsable) estan signades i cumplimentades. En cap cas es podran iniciar les pràctiques sense que l'alumne hagi comunicat els horaris i els períodes de les pràctiques al tutor acadèmic, i sense que l'alumne hagi entregat la documentació via Moodle cumplimentada, en un període màxim d'una setmana. Només es podran iniciar les pràctiques sense notificar el dia de finalització de les mateixes en casos puntuals, i sempre sota el vist-i-plau del tutor acadèmic, en què els propis centres no donen una data exacta de finalització. En aquest cas, la data d'entrega de la memòria de pràctiques quedarà subjecta a la data que designi el tutor acadèmic.
L’avaluació de les pràctiques clíniques externes es realitza a través d’una rúbrica que complementa el tutor clínic del centre on l’alumne realitza les pràctiques, en la què avalua la competència clínica específica d’aquest. La nota otorgada pel tutor clínic suposarà el 60% de la nota final, sempre que aquesta superi el 5,0.
Així mateix, l’alumne elaborarà una memòria escrita de les pràctiques realitzades al centre. Aquesta consistirà en aportar la informació detallada d’un cas clínic, extreta de les diferents sessions en què ha participat en el centre. L’alumne disposa, a la plataforma Moodle, una guia d’orientació per elaborar aquesta memòria. La nota suposarà el 40% de la nota final, sempre que superi el 5,0. Dita memòria s'ha d'entregar via Moodle 15 dies després de la finalització de les hores de pràctiques al centre assignat. El tutor acadèmic informarà a l'alumne de la data d'entrega a través d'un correu electrònic, en resposta al correu de l'alumne informant dels horaris i períodes de pràctiques. Les memòries entregades fora del termini establert entre tutor acadèmic i alumne, o entregades per una via diferent al Moodle, es consideraran com a No Presentades.
L'avaluació final serà, doncs, la mitjana entre la nota del tutor clínic i la nota de la memòria de pràctiques, representant un 60% i 40% respectivament. Per a poder fer mitjana, ambdues notes hauran de ser iguals o superiors a 5,0. En cas de no arribar al 5,0, s'haurà de recuperar la part no-superada en segona convocatòria. En cas de no aprovar en segona convocatòria, s'haurà de repetir l'assignatura completa l'any següent, sense que es pugui guardar cap nota, aprovada o no.
Bibliografia i recursos
- Fisioterapia en pediatría. Maria Lourdes Macias melo, Joaquin Faoaga Mata.. Editoria Médica panamericana. 2018. 2ª Edición. ISBN: 9788491102120
- Physical Therapy for Children. Campbell S, Palisano R. Elsevier 2011. Fourth Edition.
- The Identification and Treatment of Gait Problems in Cerebral Palsy. 2nd Edition, 180-181. James R. Gage, Michael H. Schwartz , Steven E. Koop ,Tom F. Novacheck. Hardcover. July 2009
- Cerebral palsy. from diagnosis to adult life. Ronsenbaum, P. Rosenbloom, L. 2012. WILEY
- Management of the Motor Disorders of Children with Cerebral Palsy, 2nd Edition. David Scrutton, Diane Damiano, Margaret Mayston. Hardcover. February 2007
- Postural Control: A Key Issue in Developmental Disorders. Mijna Hadders-Algra, Eva Brogen Carlberg. Paperback. October 2008, Wiley-Blackwell
- Physiotherapy and Occupational Therapy for People with Cerebral Palsy: A Problem-Based Approach to Assessment and Management. Karen Dodd, Christine Imms , Nicholas F. Taylor.Paperback. January 2010, Wiley-Blackwell
- Physical Rehabilitation 6th Edition. by Susan B. O'Sullivan, Thomas J. Schmitz T , George Fulk . ISBN-13: 978-0803625792
- Positioning for Play: Interactive Activities to Enhance Movement and Sensory Exploration. Rachel B Diamant. ISBN-13: 9781416404316
- Therapeutic Exercise in Developmental Disabilities. Barbara H Connolly. ISBN-13: 9781556426247
- -The Clinical Practice of Pediatric Physical Therapy: From the NICU to Independent Living. by Mark Drnach. ISBN-13: 9780781790635
Links de interès relacionats amb la fisioteràpia pediàtrica i la discapacitat
- https://www.canchild.ca/
- https://www.cerebralpalsy.org.au/
- https://www.cerebralpalsyguide.com/cerebral-palsy/causes/
- https://cerebralpalsygroup.com/
- https://www.aacpdm.org/
- https://www.eacd.org/
- http://www.daru.org.au/organisation/association-for-children-with-a-disability
- http://spinabifidaassociation.org/?lang=es
- http://www.sindromedown.net/
- http://www.fcsd.org/es
- http://www.autismo.org.es/
- http://www.fundame.net/sobre-ame/que-es-la-ame.html
- https://www.adayo-pbo.es/
- http://www.hemiweb.org/
- https://aspace.org/
- https://www.enfermedades-raras.org/index.php/actualidad/actualidad-movimiento-asociativo/4372-nace-en-espa%C3%B1a-la-asociaci%C3%B3n-de-artrogriposis-m%C3%BAltiple-cong%C3%A9nita
- http://espinabifida.cat/espina/
- http://www.aprem-e.org/
- http://www.prematura.info/