Universitat Internacional de Catalunya

Metodologia de la Recerca Qualitativa en Salut

Metodologia de la Recerca Qualitativa en Salut
4
12183
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


Les consultes es faran a hores convingudes amb l'alumne, amb cita previa mitjançant correo electrònic:

Presentació

Amb aquesta assignatura es pretén iniciar l'alumne en els mètodes i tècniques d’investigació qualitativa aplicada a les ciències de la salut, especialment a l'àmbit clínic, que els hi permeti desenvolupar amb qualitat i analitzar de manera crítica i constructiva els treballs de recerca amb dissenys qualitatius.

El desenvolupament de les ciències de la salut s'ha realitzat tradicionalment des d'una perspectiva biomèdica. Això ha suposat una determinada tendència en les línies de pensament i d'acció. 
D'altra banda, ens trobem amb els elements propis de les interaccions personals -entre professionals de la salut, pacients i família-, de les situacions contextuals, de les experiències i vivències en relació al seu cos i malaltia, que motiven línies de recerca específiques i adequades a aquests fenòmens. 
La recerca amb metodologia qualitativa permet abordar aquests fenòmens per comprendre la seva importància en l'entorn social.

Requisits previs

  • Coneixements del mètode científic.
  • Anglès a nivell de lectura d'articles científics.

Objectius

Objectius generals

  1. Dotar de las bases teòriques, metodològiques i instrumentals de la recerca qualitativa aplicada a l'àmbit clínic.
  2. Augmentar la capacitat d’anàlisi i lectura crítica de les investigacions de disseny qualitatiu en l’àmbit de les ciències de la salut.

Objectius Específics

L'estudiant,

  1. Iniciarà una reflexió d’ordre epistemològic i metodològic sobre la investigació qualitativa.
  2. Identificarà les característiques específiques dels diferents dissenys de investigació qualitativa.
  3. Descriurà les diverses tècniques d’obtenció i d’anàlisi de les dades.
  4. Enunciarà els criteris de rigor en la investigació qualitativa.
  5. Identificarà els aspectes ètics indispensables en investigació qualitativa.
  6. Analitzarà de forma crítica les investigacions de disseny qualitatiu en l’àmbit de les ciències de la salut.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01M - Identificar problemes de salut en l'àmbit d'urgències i emergències sanitàries susceptibles de ser investigats.
  • CN04M - Identificar les eines i mètodes quantitatius i qualitatius necessaris per al disseny i desenvolupament d'un estudi de recerca en l'àmbit clínic de les urgències i les emergències.
  • CP02M - Comunicar troballes clíniques, resultats de salut i/o projecte de recerca en nous entorns, especialitzats i no especialitzats de mode clar i sense ambigüitats.
  • CP03M - Dissenyar projectes de recerca avançats sobre aspectes clínics capaços de generar coneixements nous i propis per al desenvolupament tant disciplinar com professional i institucional, considerant les diferències en l'expressió de les malalties en homes i dones i les consegüents necessitats d'atenció sanitària i tractament.
  • HB03M - Demostrar iniciativa i proactivitat per part de l'alumnat de manera autònoma i autodirigida en el procés d'aprenentatge mitjançant la capacitat d'investigar, analitzar informació, sintetitzar coneixements i resoldre problemes
  • HB05M - Demostrar l'ús d'eines relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació i la seva aplicació a camps de coneixement específics

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L' alumne serà capaç de:

  • Aplicar el mètode científic, el disseny de recerca, la bioestadística avançada i les eines d' anàlisi de dades quantitatives i qualitatives per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l' àmbit clínic.
  • Utilitzar eines per avaluar de manera crítica projectes, protocols i articles d' investigació, tant qualitatius com quantitatius, en l' àmbit de ciències de la salut.
  • Discutir judicis basats en la responsabilitat ètica i social en una investigació clínica.
  • Comunicar les etapes d' un projecte de recerca clínica a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.
  • Dissenyar un projecte de recerca avançat sobre aspectes clínics seguint les normes ètiques i de rigor científic i respectant els drets fonamentals d' igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d' una cultura de pau i de valors democràtics, utilitzant un llenguatge que eviti l' androcentrisme i els estereotips.

Continguts

  • Introducció a la recerca qualitativa: característiques generals.
  • La pregunta qualitativa: formes de preguntar.
  • Marc teòric.
  • Rigor científic i validesa de la investigación qualitativa.
  • Bases teòriques dels plantejaments metodològics: Fenomenologia;  Grounded-Theory o Teoria Fonamentada;  Etnografia; Història de vida; Estudi de casos; Investigació acció.
  • Mostra i tècniques de mostreig.
  • Tècniques de recollida de dades: Observació; Entrevista en profunditat; Focus groups o Grups Focals.
  • Mixed-Methods.
  • Anàlisi de dades qualitatives: transcripcions, vídeos, fonts documentals, i ús de softwares d’anàlisi qualitatiu.
  • Projecte de recerca qualitativa.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Classes magistrals: adaptació online (CT) (CP)

Tutories individuals

Tutories en grup

Aprenentatge autònom: adaptació en línia (ML)

Mètode del cas: Adaptació en línia (EC)

Aprenentatge cooperatiu: adaptació en línia (RP)

Metodologia basada en projectes: adaptació en línia (ABP)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



Sistemes d' avaluació

1

Avaluació continuada: adaptació online (GP)

Ponderació mínima

10%

Ponderació màxima

20%

2

Treballs escrits: adaptació online (PT)

Ponderació mínima

40%

Ponderació màxima

60%

3

Exposició oral: adaptació online (GP)

Ponderació mínima

10%

Ponderació màxima

20%

4

Proves escrites: adaptació online (OM) (PA)

Ponderació mínima

25%

Ponderació màxima

40%

Bibliografia i recursos

0) Berenguera A, Fernández de Sanmamed MJ, Pons M, Pujol E, Rodríguez D, Saura S. Escuchar, observar y comprender. Recuperando la narrativa en las Ciencias de la Salud. Aportaciones de la investigación cualitativa. Barcelona: Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAP J. Gol), 2014

1) Charmaz K. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis (Introducing Qualitative Methods series). London: SAGE Publications, 2006  

2) Creswell JW. (1998). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. London: Thousand Oaks: SAGE.

3) Denzin NK, Lincoln YS. (1998). Strategies of Qualitative Inquiry. London: SAGE.

4) Denzin NK., Lincoln YS. (1998). The Landscape of Qualitative Research. London: SAGE.

5) Glasser BG, Strauss AL. (1967) The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Hawthorne, New York: Paperback.

6) Guba EG, & Lincoln YS. (1989) Fourth Generation Evaluation. London : SAGE

7) Hammersley M, Atkinson P. (1994) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

8) Ibañez J. (1997). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica. Madrid: Siglo XXI.

9) Lincoln YS, & Guba EG. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park: SAGE

10) Mercado FJ, Gastaldo D, Calderón C. (2002). Paradigmas y diseños de la investigación cualitativa en salud. Una antología iberoamericana. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara

11) Mercado FJ, Gastaldo D, Calderón C. (2002). Investigación cualitativa en Ibero América. Métodos, análisis y ética. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara

12) Morse JM. (2005) Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Alicante: Universidad de Alicante.

13) Morse JM, & Field PA. (1995) Qualitative Research Methods for Health Professionals (2th ed.) London: SAGE

14) Patton, M.Q. (1987) How to use qualitative methods in evaluation. Beverly Hills: CA: Sage.

15) Ruiz Olabuénaga, JI. (1999) Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

16) Silverman D. (2005) Doing qualitative research: A practical Handbook. (2th ed). London: SAGE Publications.

17) Strauss A, & Corbin, J. (1998). Grounded Theory Methodology: An Overview. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Strategies of Qualitative Inquiry (pp. 158-183). London: SAGE.

18) Strauss A, Corbin J. (2005) Bases de la investigación cualitativa. Alicante: Universidad de Alicante.

19) Strauss A, Corbin J. (2002) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Facultad de enfermería de la Universidad de Antioquia.

20) Taylor y Bogdan (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paydós.

21) Valles MS. (2000) Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

23) Vazquez ML. Introducción a las técnicas cualitativas de investigación en salud. Cursos GRAAL 5. Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2006.

Webs de interés:

Revistas especializadas:

  • Qualitative Health Research
  • Qualitative Inquiry
  • Qualitative Research