Universitat Internacional de Catalunya

Temes Actuals d'història

Temes Actuals d'història
3
12303
3
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


Podeu contactar el professorat de l'assignatura per correu electrònic i acordar dia i hora de trobada:

  • Josep Serrano Daura, jserrano@uic.es

Presentació

Aquesta assignatura desenvolupa una visió global de l'etapa més recent de la història mundial. Proporciona una capacitat d'enllaçar el coneixement històric amb l'anàlisi de l'actualitat.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura són:

1. Conèixer la Història recent del món d'avui, les seves causes més pròximes, i relacionar-lo amb la més rabiosa actualitat.

2. Comprendre els fets actuals a partir de la seva trajectòria recent, per tal de preveure el seu desenvolupament i possibles conseqüències.

3. Disposar de les claus interpretatives fonamentals per a captar la globalitat del món d'avui, amb les seves grans regions polítiques i econòmiques, els grans reptes socials i culturals, i intuir els riscos i potencialitats dels destins de la humanitat.

4. Apropar-se críticament a la realitat actual, desvetllar les causes dels grans reptes i apuntar possibles alternatives i solucions a les grans problemàtiques mundials.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN02 - L’alumnat serà capaç d’identificar models i polítiques propis de diferents cultures i grups migratoris, així com dels seus contextos històrics.
  • CN03 - L’estudiantat serà capaç d’establir relacions entre els conceptes de patrimoni, territori i identitat cultural.
  • CP05 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar les estructures socioculturals, històriques i artístiques, des del respecte pels drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB01 - L’estudiantat serà capaç de reflexionar sobre temes d’índole cultural, social, científica o ètica a partir de la interpretació de dades rellevants.
  • HB04 - ’estudiantat serà capaç de desenvolupar la capacitat d’anàlisi, síntesi i pensament crític.
  • HB05 - L’estudiantat serà capaç de proposar la resolució de problemes a partir de l’elaboració de judicis argumentats.
  • HB07 - L’alumnat serà capaç de demostrar un compromís ètic i social, i de preservació del medi ambient, en la realització de projectes de recerca i activitats relacionades amb el camp d’estudi d’aquest grau.
  • HB11 - L’alumnat serà capaç d’analitzar críticament les manifestacions culturals i artístiques, a partir de la comprensió del seu context històric, per al desenvolupament d’una perspectiva intercultural i una comprensió profunda del món contemporani.
  • HB16 - L’estudiantat serà capaç d’interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats.
  • HB20 - L’estudiantat serà capaç d’utilitzar les fonts d’informació en el context internacional.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs l’alumne/a haurà de ser capaç de:

  1. Assimilar conceptes clau de l’estudi de la Història Contemporània Actual tot analitzant-la críticament.
  2. Contextualitzar i situar fenòmens culturals, socials i polítics rellevants.
  3. Relacionar conceptes de forma transversal i multidisciplinària
  4. Aplicar i transferir conceptes teòrics i/o abstractes de cada àrea geogràfica o marc conceptual tractats.
  5. Llegir i analitzar amb profunditat textos i articles vinculats a temes d’actualitat política, social i cultural.
  6. Redactar textos narratius i descriptius.
  7. Sistematitzar dades i/o informació heterogènia.
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions del Món Actual.
  9. Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la Història Contemporània Actual.
  10. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma per a captar els contextos històrics que s'estudien així com ampliar també autònomament els propis coneixements.

Continguts

 

  1. Introducció
  2. Desenvolupament econòmic i benestar humà
  3. Transició demogràfica i canvi social
  4. Debats polítics entorn a la democràcia
  5. Ciència, tecnologia i societat
  6. Estats Units
  7. Europa
  8. Guerra i Pau al s. XX i les guerres de l'11-S
  9. Rússia i l'herència soviètica
  10. Àsia oriental
  11. Índia i Pakistan
  12. Orient Mitjà i Nord d'Àfrica
  13. Àfrica subsahariana

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les classes desenvoluparan una part teòrica, que combinaran amb la participació dels estudiants a partir de la lectura dels capítols de la bibliografia bàsica, mitjançant debats i exposicions.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



El professor presentarà els temes fent-ne una síntesis dels seus elements principals. I els alumnes els treballaran i exposaran a classe cada un d'ells des de la perspectiva pràctica il·lustrant-ho amb notícies de premsa catalanes i d'arreu.

A més. s'organitzaran conferències al llarg del curs, de manera que els alumnes hi hagin d'assistir i fer-ne una síntesis.

Per a l'avaluació de l'assignatura també és indispensable l'assistència i la participació a les classes. Ja la nota final de l'assignatura sorgirà de la mitjana de sis qualificacions:

- Assistència personal a les classes 20%

- Participació en les classes: 40%

- Activitats conferències: 40%

 

Bibliografia i recursos

La bibliografia OBLIGATÒRIA és una sola obra monogràfica que utilitzarem en la seva quasi totalitat, i que podeu adquirir en la seva versió digital, en paper o en préstec bibliotecari. Les seves dades són:

- AVILÉS, Juan, PARDO, Rosa, SEPÚLVEDA, Isidro, Las claves del mundo actual. Una historia global desde 1989, Editorial Síntesis, Madrid 2014.

  Al final d'aquesta monografia hi consta una bibliografia d'AMPLIACIÓ corresponent a cadascun dels capítols que es treballaran. No obstant, es poden consultar també:       - AVILÉS, Juan, SEPÚLVEDA, Isidro, Historia del mundo actual: e la Caída del muro a la Gran Recesión, Editorial Síntesis, Madrid, 2010.   - WIESNER HANKS, Merry E., Breve historia del mundo, Ediciones Akal, Madrid, 2020.