Universitat Internacional de Catalunya
Psicobiologia
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Professorat:
Anna Carballo Márquez (acarballo@uic.es)
Maxim Canet (maxcanet44@uic.es)
S'atendrà a l'alumnat després de les classes i/o concertant cita prèvia.
Presentació
L'assignatura de Psicobiologia pretén oferir a l'alumnat els coneixements necessaris per a comprendre les bases biològiques de la conducta i els processos mentals humans. En aquest sentit, s'abordaran conceptes relacionats amb la psicogenètica (o genètica de la conducta) a fi de comprendre el paper que exerceixen els factors genètics, l'ambient i la seva interacció (epigenètica) en el desenvolupament de fenotips normals i patològics. També s'estudiarà l'estructura, l'organització i el funcionament del sistema nerviós central i perifèric, tant a nivell microscòpic com macroscòpic, així com les bases fisiològiques que sustenten la comunicació neural, així com les bases dels sistemas sensoperceptius i del sistema neuroendocrí. Tots aquests coneixements es consideren necessaris per a què en el futur desenvolupament professional de l'alumnat es pugui proporcionar una atenció psicològica integral, rigorosa i holística.
Requisits previs
No procedeix.
Objectius
1. Conèixer els principis bàsics de psicogenètica o genètica de la conducta, així com els diferents tipus d'herència que poden codificar malalties, característiques o trastorns.
2. Adquirir els coneixements bàsics sobre l'estructura, l'organització i el funcionament del sistema nerviós central.
3. Identificar les principals fases en el neurodesenvolupament i en la maduració cerebral, així com la seva correlació amb el funcionament cognitiu i emocional de les diferents etapes evolutives.
4. Descriure les característiques bàsiques de la comunicació neural.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN02 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç de recordar els principis, procediments, models teòrics, funcions, característiques, avantatges i limitacions de la intervenció psicològica o les escoles de psicologia, les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques i la naturalesa de les diferències individuals.
- CN03 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç d'identificar les bases biològiques de les funcions psicològiques i de la conducta humana, el funcionament i influència que tenen en els diversos aspectes de la persona.
- CN05 - En finalitzar el Grau, l'estudiant podrà explicar les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions, les principals etapes del desenvolupament de l’ésser humà, l’evolució i els senyals i símptomes característics dels trastorns psicològics més freqüents de cada etapa evolutiva.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Una vegada l'alumnat hagi acabat l'assignatura es pretén que sigui capaç de:
a) Identifica la influència de l'herència genètica, de l'ambient i de l'epigenètica en les bases genètiques de la conducta humana.
b) Diferencia entre els diferents tipus d'herència genètica i les diferents patologies cromosòmiques.
c) Reconeix els diferents tipus de neurones i de cèl·lules glials, la seva estructura i les seves funcions principals.
d) Diferencia les diferents subdivisions del sistema nerviós.
e) Identifica les estructures que conformen el sistema nerviós central i els mecanismes de protecció d'aquest.
f) Diferencia entre una sinapsi elèctrica i una sinapsi química i descriu el seu funcionament.
g) Descriu els principals sistemes de neurotransmissió.
Continguts
Tema 0. Història i concepte de psicobiologia.
Bloc I: Fonaments de Genètica
Tema 1. Bases genètiques de la conducta
1.1. Introducció a la Psicogenètica
1.2. Herència-Ambienti: Epigenètica
1.3. Herència monogènica
1.4. Herència multifactorial
Bloc II: Neuroanatomia funcional i estructural
Tema 2. Les cèl·lules del sistema nerviós
2.1. La neurona
2.1.1. Estructura bàsica de la neurona
2.1.2. Classificació: tipus i funcions
2.2. Neuroglia del sistema nerviós central
Tema 3. Neuroanatomia
3.1. Organització del sistema nerviós: SNC i SNP
3.2. Neuroeixos
3.3. Protecció del SNC
3.4. Telencèfal
3.5. Diencèfal
3.6. Tronc encefàlic i cerebel
3.7. Medul·la espinal
3.8. SNP
Tema 4. Neurodesenvolupament
4.1. Neurodesenvolupament embrionari i fetal
4.2. Neurodesenvolupament en la infància i l'adolescència
4.3. Envelliment.
Tema 5. Comunicació neuronal
5.1. Excitabilitat i conductivitat neuronal
5.1.1. Tipus de transport
5.1.2. Potencial de repòs i potencial d’acció
5.2. Transmissió sinàptica
5.2.1. Concepte de sinapsi
5.2.2. Tipus de sinapsi
5.2.3. Mecanismes bàsics de la transmissió sinàptica química
5.2.4. Sistemes de neurotransmissió
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA |
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. | Sessió expositiva i explicativa dels continguts per part del professor. Aquesta metodologia d'aprenentatge permet la utilització de mitjans audiovisuals com a suport a l'explicació dels continguts. L'alumne pot interactuar o participar activament. |
El plantejament d'exercicis i problemes per part del professor ajuda a l'alumne a avançar en el seu recorregut acadèmic i, guiat pel professor, l'estudiant va aconseguint metes parcials que faciliten la integració del coneixement teòric adquirit. | Les classes pràctiques permeten a l'alumne interactuar en primera persona amb les eines de treball, en petits grups o de forma individual es realitzen petites demostracions pràctiques dels coneixements teòrics adquirits durant les classes teòriques. Desenvolupament de debats i discussions en gran o petit grup que afavoreixin el sentit i judici crític. S'afavoreix la participació i la iniciativa, la realització de preguntes constructives i la presentació de nous problemes que promoguin el pensament crític. El treball en grup propicia la convergència d'idees, treballs i propostes en comú per part dels estudiants amb la finalitat d'arribar a realitzar un projecte tenint en compte les competències interpersonals i intrapersonals dels estudiants i el treball cooperatiu. |
Activitat no presencial, en aquesta activitat l'estudiant realitza una labor de sedimentació i repòs del coneixement, necessari sempre abans de realitzar una tasca nova. | Serà l'escenari on l'estudiant realitzarà el treball personal. L'estudiant elaborarà treballs en les diferents assignatures on reflectirà la seva experiència d'aprenentatge autònom. L'estudiant també es prepararà per a un aprenentatge al llarg de la vida en aprendre a fer servir materials didàctics de forma autònoma i a utilitzar recursos multimèdia. Serà l'escenari per desenvolupar les habilitats d'autoregulació de l'aprenentatge i autogestió del temps. Amb el treball individual, a través de l'estudi, la cerca d'informació, el processament de les dades i la interiorització l'alumne pot consolidar el seu aprenentatge. |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1a Convocatòria:
- 80% Prova escrita de contingut (10% examen parcial + 60% examen final + 10% examen PIR)
- 20% Maqueta d'encèfal
Es requerirà un mínim de 5 en la mitjana ponderada de les proves escrites de contingut per a poder fer mitjana amb les altres qualificacions, i s'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades. En cas de suspendre les proves escrites, s'haurà de recuperar en 2ª convocatòria.
2a Convocatòria:
- 80% Prova escrita de contingut (de tot el contingut, no es guarden notes parcials)
- 20% Maqueta d'encèfal (mateixa nota que a la 1a convocatòria)
Es requerirà un mínim de 5 en la prova de contingut per fer mitjana. S'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades.
L'avaluació respectarà sempre la normativa general establerta en el Grau de Psicologia respecte a les faltes d'ortografia, redactat i plagi.
Alumnes que repeteixen l'assignatura:
L'alumnat repetidor pot renunciar a l'avaluació continuada i anar directament a l'examen final de l'assignatura (la nota del qual representarà el 100% de la nota de l'assignatura), sempre i quan tingui el vist-i-plau del professorat responsable.
SISTEMA D’AVALUACIÓ |
L’assistència activa de l’alumnat a la classe mostra el grau d’implicació com a mostra d’interès i la seva interacció amb el professorat i amb la resta de companys i companyes. Prova individual escrita que reuneix els aspectes més generals i rellevants de la matèria que s’ha d’avaluar. S’avaluen la capacitat dels estudiants d’escoltar i entendre les idees principals dels continguts impartits, així com la seva capacitat d’entendre bibliografia i literatura específica en la seva àrea d’estudi, i s’avalua, així mateix, la terminologia corresponent. D’altra banda, les proves escrites també avaluen el contingut impartit sobre conceptes específics de les diferents matèries del títol. S’estructuren a través d’exàmens parcials i/o finals, exercicis finals, qüestionaris en línia i anàlisi d’articles científics. A través de la resolució de casos s’avalua la capacitat de l’alumnat per aplicar els continguts teòrics apresos en una situació real o simulada. |
Bibliografia i recursos
- Alberts, B., Bray, D., Hopkin, K., Johnson, A., Lewis, J., y Raff, M. (2011). Introducción a la biología celular. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Carlson, N.R. (2014) Fundamentos de fisiología de la conducta. 11ª edición. Madrid: Pearson.
- Del Abril Alonso, A., Ambrosio Flores, E., de Blas Calleja, M. R., Caminero Gómez, Á., García Lecumberri, C., & de Pablo González, J. M. (2009). Fundamentos de psicobiología. Sanz y Torres.
- Kolb, B.Y., y Whishaw, I. (2006). Neuropsicología humana. Madrid: Editorial Médica Panamericana
- Netter, F. (1989). Sistema nervioso. Anatomía y fisiología. Barcelona: Salvat.
- Pinel, J. (2009) Biopsicología. Madrid: Prentice-Hall.
- Purves, D. (2016). Neurociencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Redolar, D. (2014). Neurociencia cognitiva. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Rosenzweig, M.R.; Breedlove, S.M; y Watson, N.V. (2005). Psicobiología: una introducción a la neurociencia conductual, cognitiva y clínica. Barcelona: Ariel.
- Stahl, S.M. (2002). Psicofarmacología esencial. Bases neurocientíficas y aplicaciones clínicas. Barcelona: Ariel.
- Talairach, J., y Tournoux, P. (1993). Referentially Oriented Cerebral MRI Anatomy. Atlas of Stereotaxic Anatomical Correlations for Gray and White Matter. Stuttgart: Georg Thieme Verlag/Thieme medical Publishers.