Universitat Internacional de Catalunya

Urgències Traumatològiques, Quirúrgiques i Anestèsia

Urgències Traumatològiques, Quirúrgiques i Anestèsia
5
13213
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


Us podeu posar en contacte per correu electrònic amb el amb el director del Màster Dr. Jordi Castillo (jcastillo@uic.es)

Presentació

Aquesta assignatura tracta l’estudi teòric dels processos patològics aguts (i complicacions agudes dels processos crònics) en cirurgia i traumatologia, tant en els seus aspectes fisiopatològics, com clínics, diagnòstics i terapèutics, així com la “sedoanalgèsia” i l’anestèsia en urgències i emergències.

També inclou formació teòricopràctica en ecografia d’urgències i en la realització de tècniques invasives en urgències i emergències.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per a cursar aquesta assignatura

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN02RA - Identificar els aspectes i dades principals i de major rellevància clínica per a establir una comunicació eficaç en cas de patologia urgent, tenint en compte la dimensió psicólogica de sofriment del pacient i familiars.
  • CN03RA - Identificar els riscos associats als procediments, tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències considerant la seguretat del pacient i la de la resta de professionals.
  • CP04RA - Avaluar les troballes clíniques que indiquen risc vital o amenaça funcional greu d'un pacient per a establir una prioritat d'actuacions, adaptant els recursos disponibles i assegurant la qualitat en la cura d'aquests.
  • CP05RA - Reajustar l'atenció i modificar la planificació de cures mitjançant una avaluació contínua del pacient en situacions d'urgències i emergències.
  • CP07RA - Aplicar de manera àgil i decidida els protocols d'actuació i les guies de pràctica clínica davant els processos més greus o prevalents en urgències i emergències.
  • CP08RA - Intervenir de manera decidida, precisa i eficaç en l'aplicació de les tècniques terapèutiques invasives i no invasives empleades en urgències i emergències.
  • CP09RA - Desenvolupar les capacitats necessàries per a atendre de manera adequada a qualsevol pacient, respectant els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans així com els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics que inclouen el foment d'un llenguatge inclusiu, no discriminatori i lliure d'estereotips.
  • HB01RA - Formular judicis a partir d'una informació incompleta o limitada que s'ajustin a la realitat del cas clínic per a establir els paràmetres d'actuació necessaris.
  • HB09RA - Analitzar els riscos associats als procediments, tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències per a desenvolupar-los en condicions de màxima seguretat per al pacient i la resta de professionals.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix els fonaments, indicacions i complicacions de l’analgèsia, la sedació i la relaxació en les urgències i emergències.
  • Coneix l’etiologia, fisiopatologia, clínica i abordatge de les situacions d’urgències traumatològiques múscul-esquelètiques: fractures d’extremitats, luxacions, esquinços, patologies múscul-tendinoses agudes, cervicàlgia, espatlla dolorosa, braquiàlgia, dorsàlgia, lumbàlgia, patologia de genoll.
  • Coneix la etiologia, fisiopatologia, clínica i abordatge de les situacions d’altres urgències traumatològiques: traumatisme crani-encefàlic, traumatisme raqui-medular, traumatisme toràcic, traumatisme abdominal, traumatisme pelvià.
  • Coneix els fonaments, indicacions i complicacions de: embenats compressius i funcionals, fèrules de guix i metàl·liques, dispositius d’immobilitzacions per al trasllat.
  • Coneix els fonaments, indicacions i complicacions en patologia traumàtica de: profilaxis antitrombòtica en el pacient immobilitzat, profilaxis antitetànica, antiràbica i antibiòtica de les lesions traumàtiques.
  • Coneix els fonaments, indicacions i complicacions de: cures i sutures de ferides, tractament de les mossegades, tractament de les cremades.
  • Coneix l’etiologia, fisiopatologia, clínica i abordatge de les situacions d’urgència per agents físics i químics: cremades, electrocució, quasi-ofegament, intoxicacions agudes, abstinència de drogues, patologia per ona expansiva, patologia per calor, patologia per fred.
  • Coneix l’etiologia, fisiopatologia, clínica i abordatge de les situacions d’urgència d’altres especialitat medicoquirúrgiques: otorrinolaringològiques, oftalmològiques.
  • Sap interpretar: ecografia fonamental a urgències.
  • Sap interpretar la radiologia fonamental a urgències: radiologia convencional, TAC, RMN.
  • Coneix els fonaments, indicacions i complicacions de: canalització venosa perifèrica, canalització per via interòssia, canalització per via central.
  • Coneix els fonaments, indicacions i complicacions de: sondatge vesical, sondatge nasogàstric i orogàstric, rentat gàstric.
  • Coneix els fonaments, indicacions i complicacions de: tamponament nasal.

Continguts

Analgèsia, sedació, relaxació i anestesia a urgències

  • Valoració del dolor i agitació a urgències
  • Analgèsia a urgències
  • Sedació a urgències
  • Seqüència ràpida d’intubació a urgències
  • Tècniques de bloqueig locoregional a urgències

Urgències traumatològiques i reumatològiques

  • Aspectes generals de les fractures
  • Principis bàsics de tractament de les lesions traumatològiques
  • Complicacions generals de les fractures. Fractures obertes. Síndrome compartimental
  • Fractures craniofacials
  • Fractures i luxacions vertebrals
  • Patologia discal aguda
  • Patologia traumàtica múscul-tendinosa de l’extremitat superior i inferior
  • Fractures i luxacions de l’extremitat superior i inferior
  • Patologia traumàtica de genoll
  • Fractures pelvianes
  • Fractures costals. Fractures claviculars
  • Maneig de les amputacions reimplantables
  • “Cervicobraquiàlgia”. “Lumbociatàlgia”.
  • Artritis. Bursitis. Fascitis necrosant. Osteomielitis
  • Complicacions agudes de la patologia reumàtica crònica

Radiologia d’Urgència Traumatològica

Ecografia d’Urgències

Embenats funcionals i immobilitzacions d’urgències

Urgències per agents físics i químics

  • Cremades. EL pacient gran cremat
  • Electrocució
  • Síndrome per ona expansiva
  • Hipotèrmia. Congelació.
  • Patologia per calor
  • Ofegament
  • Accidents per immersió
  • Mal d’altura

Intoxicacions

  • Maneig general del pacient intoxicat a urgències
  • Síndrome per inhalació de fum. Intoxicació per CO, Intoxicació per cianur
  • Intoxicació per alcohol i derivats
  • Intoxicació per antidepressius
  • Intoxicació per sedants i hipnòtics
  • Intoxicació per AINES. Intoxicació per AAS. Intoxicació per paracetamol.
  • Intoxicació per drogues d’abús
  • Intoxicació per càustics
  • Intoxicació per hidrocarburs
  • Intoxicació per pesticides
  • Intoxicació per bolets
  • Mossegades per animals verinoses

Urgències quirúrgiques

  • Valoració general de les ferides. Tractament de les ferides a urgències
  • Lesions per arma blanca i arma de foc
  • Tècniques de sutura
  • Incisió i drenatge d’abscessos 

Urgències Oftalmològiques

  • Exploració oftalmològica a urgències.
  • Conjuntivitis. Escleritis. Queratitis. Ulceració corneal. Uveïtis. Dacriocistitis. Mussol.
  • Despreniment de retina
  • Cos estrany
  • Traumatisme ocular
  • Glaucoma Agut
  • Maneig de la pèrdua aguda de visió
  • Fàrmacs freqüents a oftalmologia

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Per desenvolupar l’assignatura s’utilitzaran les següents metodologies docents:

Classe Teòrica (CT) en aula: El professor exposarà el temari amb ajuda audiovisual si ho creu necessari. En aquestes activitats l’alumne té un paper bàsicament receptor, però amb la possibilitat de fer una participació activa tant individualment com en activitats grupals.

Taller Pràctic (TP). Aquest recurs formatiu es realitzarà principalment al Centre Integral de Simulació Avanzada (CISA) que disposa la UIC. Així es crearan escenaris pròxims a la realitat, en grups reduïts d’alumnes, orientats fonamentalment en el desenvolupament de competències pràctiques, utilitzant recursos metodològics expositius i interactius com el rol play, dinàmiques de grup i recursos de simulació.

Casos Clínics (CC). A l’aula virtual, activitats programades per a que l’alumne resolgui casos clínics per si mateix o en equips, sota la supervisió del docent, contribuint d’aquesta manera a avançar en l’aplicació pràctica dels coneixements teòrics adquirits i en el procés de presa de decisions.

Activitats d’autoaprenentatge (AAP). Per aquestes activitats, la plataforma virtual “moodle” de la UIC serà la eina principal. En ella es podran trobar diferents recursos (material d’estudi, fòrums de discussió, recursos multimèdia...) i varies activitats (qüestionaris d’avaluació, realització de tasques...) pensades perquè l’alumne avanci per ell mateix, tutoritzat pel docent, en el desenvolupament de les seves competències, fonamentalment teòriques.

Activitat individual de l’alumne (AIA). Fora o dins de l’espai acadèmic, activitats realitzades autònomament per l’alumne tutoritzat pels docents, per l’assoliment dels objectius propis del programa.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



PRIMERA CONVOCATÒRIA

Es realitzarà una avaluació mixta que tindrà 3 components:

1) Participació a classe i assistència (10%)

2) . Taller Emmbenats. Exercici On-line (15%)

    . Taller Ecografia d'urgència. Exercici On-line (15%)

3) Examen teòric de l'assignatura (60%)

L'alumne ha d'obtenir una puntuació mínima de 4 punts en cadascun dels components de l'avaluació de l'assignatura. Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.

 

SEGONA CONVOCATÒRIA

Aquells alumnes que no superin el mínim de 4 punts en alguna de les avaluacions anteriorment esmentades hauran de presentar-se a segona convocatòria d'aquestes parts. Es mantindrà les parts aprovades amb la nota obtinguda en primera convocatòria.

Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.

Bibliografia i recursos

Es trobaran a la Plataforma Virtual "Moodle". Cada professor generará la seva bibliografia i recursos en funció de la temática impartida.