Universitat Internacional de Catalunya

Mòdul Teòric. Processos d'Atenció d'Infermeria Quirúrgica en les Diferents Especialitats

Mòdul Teòric. Processos d'Atenció d'Infermeria Quirúrgica en les Diferents Especialitats
9
13361
1
Anual
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


A través del correu electrònic de les Coordinadores del Postgrau i Presencial els Dimecres 15:45 a 16h prèvia sol·licitud correu electrònic

Presentació

L'extraordinària evolució de la cirurgia, l'anestèsia i la reanimació en els darrers anys han fet de l'àrea quirúrgica un lloc dins de l'hospital d'una complexitat que requereix un grau important d'especialització, cosa que obliga els professionals infermers motivats per treballar-hi camp la necessitat de gaudir d'una formació sòlida i específica per desenvolupar amb lideratge, competència i professionalitat les tasques diàries dins aquest servei hospitalari.

D'altra banda, factors dependents de la investigació i el desenvolupament, així com les característiques de la població i la millora del benestar social demanen un nou enfocament en el treball de la infermera de quiròfan, que incrementa la seva vàlua estratègica dins de l'àrea quirúrgica:

• Noves tecnologies: cirurgia mínimament invasiva, radioteràpia intraoperatòria, nous sistemes de monitorització, robòtica quirúrgica, etc. que necessiten un reciclatge permanent.

• Cirurgia de curta estada, amb les seves característiques específiques de cures pre i postoperatòries.

• Cirurgia geriàtrica. L'edat per si mateixa no és un impediment per a la intervenció quirúrgica, però l'envelliment de la població obliga a tractar quirúrgicament pacients amb una morbiditat afegida que necessita unes cures específiques.

• Cirurgia d’urgència. La implantació de sistemes d'emergències prehospitalàries permet que arribin a l'hospital pacients quirúrgics greus que requereixen unes atencions que fins ara no es produïen.

• La humanització de la sanitat. Quin lloc pot ser més adequat que el quiròfan –on el pacient serà sotmès a un tractament que vulnera la seva integritat física– on necessitarà de manera més punxant d'un suport emocional. Per això, cal que el personal d'infermeria jugui un paper clau dins aquest procés d'humanització.

Moguts per aquestes inquietuds, la Universitat Internacional de Catalunya ofereix un Programa de Postgrau en infermeria per formar els Diplomats/Graduats en infermeria amb l'objectiu bàsic d'aconseguir els coneixements i les habilitats necessàries que els prepari per liderar una atenció integral al pacient quirúrgic a les diferents especialitats i amb més profunditat a l'atenció d'infermeria al pacient sotmès a Anestèsia i a les noves tecnologies de l'àmbit quirúrgic.

Requisits previs

  • Títol Graduat Infermeria Espanyol o convalidació Estrangera
  • Estar col·legiat amb la conseqüent assegurança col·legial com a professional d'infermeria

Objectius

— Ampliar els teus coneixements i habilitats per oferir una atenció integral i de qualitat al pacient quirúrgic.

- Aprofundir en el coneixement de l'anestèsia i de l'instrumental de les diferents especialitats, així com en el coneixement i l'ús de les noves tecnologies aplicades al camp de la cirurgia i l'anestèsia.

— Formar excel·lents professionals perioperatoris.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

En acabar els estudis, el professional d'infermeria ha d'estar capacitat per:

  • Donar un servei de qualitat al bloc quirúrgic amb eficiència i eficàcia, formant part d'un equip multidisciplinari.
  • Tenir coneixement d'aquelles patologies que sotmeten el pacient a una intervenció quirúrgica i anestèsia
  • Aplicar els coneixements adquirits a la instrumentació de les diferents especialitats quirúrgiques, per desenvolupar correctament, la competència professional.
  • Donar suport moral i psicològicament al pacient en el període de preoperatori.
  • Actuar amb seguretat i eficiència en el rol d'infermeria d'anestèsia i reanimació, detectant les possibles complicacions en els períodes de transoperatori i postoperatori immediat.
  • Iniciar els aspectes de la investigació infermera en problemes propis del bloc quirúrgic.
  • Desenvolupar la tasca d'infermeria perioperatòria amb un sentit ètic i humà, que faci possible la incorporació als hospitals de bons professionals experts a l'àrea quirúrgica.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar els estudis, el professional d'infermeria ha d'estar capacitat per:

  • Donar un servei de qualitat al bloc quirúrgic amb eficiència i eficàcia, formant part d'un equip multidisciplinari.
  • Tenir coneixement d'aquelles patologies que sotmeten el pacient a una intervenció quirúrgica i anestèsia

Continguts

ESTRUCTURACIÓ DE LES UNITATS DOCENTS

Unitat Docent 1 (9 ECTS).

Mòdul Teòric Processos d'Atenció d'Infermeria Quirúrgica de les Diferents Especialitats

• Procés Quirúrgic Visió d'Infermera Perioperatòria

• Generalitats

• Estructura del Bloc Quirúrgic i lideratge infermer

• Aspectes psicosocials del pacient quirúrgic

• Asèpsia i antisèpsia Prevenció de la infecció nosocomial

• Mètodes d'esterilització

• Cirurgia Major Ambulatòria (CMA)

• Cirurgia general digestiva

• Cirurgia laparoscòpica i bariàtrica

• Nocions de Cirurgia robòtica

• Ginecologia i Obstetrícia

• Urologia

• Taller de sutures mecàniques i segellat de vasos sanguinis

• C. Pediàtrica

• Cirurgia Ortopèdica i traumatològica

• Cirurgia maxil·lofacial

• Neurocirurgia

• Urgències en Neurocirurgia

• C. Plàstica

• Toràcica

• Cardíaca

• Circulació Extracorpòria

• Cirurgia Mínimament Invasiva. "Intervencionisme Vascular”

• Otorinolaringologia

• Oftalmologia

• Aspectes legals a la pràctica infermera perioperatòria

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Modalitat totalment presencial a l'aula

Sessions teòriques (mitjançant tecnologia multimèdia): 1. Lliçó magistral: introduint l'alumne en la matèria a tractar per després concretar la repercussió a la pràctica diària; 2. Tallers pràctics acompanyades de material específic; 3. Utilització de mitjans audiovisuals.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació tindrà diverses vessants:

 1. Mètode de l'avaluació continuada per anar corregint i superant els nivells previstos de l'aprenentatge de cada alumne així com el ritme d'adquisició de coneixements i habilitats.

2. Exàmens parcials troncals de les matèries teòriques del curs.

Bibliografia i recursos

  • Bernalte-Martí, V., Orts-Cortés, M. I., & Maciá-Soler, L. (2015). Percepción de los profesionales de enfermería y auxiliares de enfermería sobre cultura de seguridad del paciente en el área quirúrgica. Enfermería clínica25(2), 64-72. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2014.08.002
  • Bonilla Ibáñez, C. P. (2012). Manual de enfermería en el quirófano. Sello Editorial Universidad de Tolima.
  • Bravo Castañeda, S., Sanchón Amador, Á., & Suárez Peces, S. (2013). Manual práctico de quirófano para enfermería (1.a ed.). Servicio de Publicaciones. Universidad de Alcalá.
  • Hamlin, L., Richardson-Tench, M., & Davies, M. (2010). Enfermería perioperatoria: texto introductorio. Manual Moderno.
  • Jordán, J. L. F., & García, M. A. G. (2023). Percepción de seguridad del paciente en salas quirúrgicas y quirófano respecto a otras salas en un hospital español de segundo nivel. Enfermería global, 22(2), 321-335. https://doi.org/10.6018/eglobal.537541
  • Leiva Morales, L. A. (2018). Cuidado de enfermería en el quirófano aplicando técnica aséptica (Primera edición.). Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Enfermería.
  • Leiva Morales, L. A. (2018). Cuidado de enfermería en el quirófano aplicando técnica aséptica (Primera edición.). Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Enfermería.
  • Luz Amparo Leiva Morales. (2021). Cuidado de enfermería en el quirófano aplicando técnica aséptica. Universidad Nacional de Colombia.
  • Norouzi, N., & Imani, B. (2021). Estresores de la educacion clinica de los estudiantes en el quirofano: un estudio cualitativo. Investigación y Educación En Enfermería, 39(1). https://doi.org/10.17533/udea.iee.v39n1e08
  • Herdman & Kamitsuru. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación 2015-2017 Elsevier, 2015
  •  Long, B. C., Phipps, W. J. (2002). Enfermería Médico-Quirúrgica (2ª ed.). Vol 1 y 2. Mosby 2000. Madrid.
  • Smeltzer S.C., Bare B.G. Enfermería Médico-quirúrgica de Brunner y Suddarth. 12ª edición. LIPPINCOTT. 2013
  • Thibodeau GA, Paton KT. Estructura y Función del cuerpo Humano, 13ª edición de Elsevier, Madrid.2008