Universitat Internacional de Catalunya

Nutrició

Nutrició
3
13477
2
Segon semestre
FB
BIOQUÍMICA I NUTRICIÓ
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


Els dubtes es resoldran abans o després de classe. 

Presentació

L’assignatura de Nutrició pretén aportar a l’alumnat els fonaments científics de la nutrició humana i, especialment, sensibilitzar-lo sobre la repercussió de les alteracions nutricionals sobre la composició corporal i la fisiologia, tant en l’àmbit cel·lular com orgànic.  

S’estudiaran conceptes bàsics de la nutrició humana i s'aprofundirà en el coneixement d'alguns elements clau per entendre la interacció entre alimentació i fisiologia, com per exemple la disponibilitat i funcions dels nutrients en l’organisme, la modulació de processos metabòlics associada a la dieta, o les necessitats i recomanacions nutricionals tant en diferents etapes de la vida com en algunes patologies associades. Tanmateix, s'abordaran aspectes rellevants i d'actualitat en el camp de les ciències de la nutrició.

Durant el procés docent de l’assignatura es pretén que l’alumnat pugui assolir les competències previstes en el pla d’estudis de la titulació.

Requisits previs

Per poder cursar l’assignatura de Nutrició no són necessaris requisits previs específics, tot i que es recomana tenir nocions bàsiques de fisiologia, endocrinologia, bioquímica i metabolisme.

Objectius

Els objectius principals de l’assignatura de Nutrició són:

  • Conèixer els conceptes bàsics de la nutrició humana i de la composició corporal.
  • Comprendre els principals mecanismes de regulació de la ingesta alimentària i dels requeriments energètics, així com els factors que hi influeixen i les aproximacions per a la seva determinació.
  • Conèixer la distribució recomanada de macro- i micronutrients de la dieta, i integrar les seves funcions principals en l’organisme.
  • Comprendre la relació entre la dieta i la regulació de l’expressió gènica, i amb l’estrès oxidatiu.
  • Conèixer el concepte d’aliments funcionals i transgènics i donar-ne alguns exemples.
  • Proporcionar les bases de la seguretat alimentària i conèixer alguns dels mètodes de conservació dels aliments.
  • Conèixer els canvis en la composició corporal i els requeriments energètics en els diferents estadis fisiològics al llarg de la vida.
  • Conèixer els principis que defineixen una dieta equilibrada i algunes de les eines per a l’avaluació d’una dieta.
  • Entendre les diferents aproximacions per fer una valoració de l’estat nutricional.
  • Conèixer els principis bàsics del concepte de desnutrició i la magnitud del problema.
  • Conèixer algunes patologies relacionades amb la dieta, tant pel que fa a l’al·lèrgia i les intoleràncies com a les malalties associades a la síndrome metabòlica, les seves compilacions i la magnitud del problema.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CE06 - Tenir una visió integral de la nutrició humana i la relació que tenen amb la malaltia i el benestar, i identificar conceptes erronis difosos en la societat.
  • CG01 - Reconèixer els conceptes biològics bàsics i el llenguatge propi de les ciències biomèdiques en l'estat de salut.
  • CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
  • CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
  • CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  • CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
  • CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
  • CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
  • CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
  • CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
  • CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
  • CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
  • CT12 - Aplicar el mètode científic.
  • CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
  • CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs l’alumnat assolirà el coneixement bàsic que es descriu en els objectius de l’assignatura així com les competències detallades.

Continguts

Presentació de la assignatura

  • Tema 1. La nutrició com a ciència. Conceptes bàsics i nivells d'evidència científica en nutrició.

Bloc 1. Biologia Nutricional

  • Tema 2. Balanç energètic. Regulació de la ingesta i necessitats energètiques de l’organisme.
  • Tema 3. Macronutrients. Glúcids, Lípids i Proteïnes. Integració metabòlica.
  • Tema 4. Microcomponents de la dieta. 

Bloc 2. Nutrició Molecular

  • Tema 5. Alimentació i estrès oxidatiu.
  • Tema 6. Nutrició i microbiota.
  • Tema 7. Regulació nutricional de l’expressió gènica.

Bloc 3. Nutrició i Fisiopatologia. 

  • Tema 8. Nutrició en diferents estats fisiològics. Gestació i lactància. Infància, adolescència i envelliment.
  • Tema 9. Valoració de la composició corporal i l'estat nutricional. Equilibri i desequilibris dietètics; Desnutrició
  • Tema 10. Patologies associades a la dieta; obesitat.

Bloc 4. Ciència i Tecnologia dels Aliments

  • Tema 11. Aliments funcionals i aliments genèticament modificats. Seguretat alimentària. 

Bloc 5. Nutrició i Immunitat

  • Tema 12. Modulació nutricional del sistema immunitari. Alèrgies i intoleràncies alimentàries. 


Les classes les impartiràn las professoras Sara Hurtado i Sílvia Ballesta.

Les classes es faran en català/castellà.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Classes magistrals: exposició durant 120 minuts d’un tema teòric per part del professorat.

Casos clínics o mètodes del cas (MC): plantejament d’una situació real o imaginària. L’alumnat treballarà les preguntes formulades en grups reduïts o amb interacció activa amb el professorat i es discutiran les respostes. El professorat hi intervé activament i, si cal, aporta nous coneixements.

Educació virtual (EV): material en línia que l’alumnat pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora, i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1) Alumnat en primera convocatòria:  

- Resolució de Mètodes del cas: 40 %

- Examen final: 60 %

2) Alumnat en segona convocatòria o posteriors: la nota de resolució de Mètodes del cas es guardarà, tot i que sempre que ho desitgi l’alumnat podrà repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota.

 

Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:  

1) Assistència a classe:

- L’assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però sí recomanable per a fer un bon seguiment de l'assignatura. En qualsevol cas, els assistents s’hauran de regir per les normes que indiqui el professorat.

- L’assistència als mètodes del cas és obligatòria per a poder ser avaluat d’aquesta part de l’assignatura. Només es permetrà la falta a un màxim d'una (1) de les sessions i amb una causa degudament justificada. 

 

2) Resolució de Mètodes del cas (40%):

- Hi ha programades 5 sessions (1 per cada bloc temàtic). Durant aquestes, el professor proposarà diferents activitats per treballar conjuntament (en grups), on l'alumnat adquirirà un rol actiu amb la seva participació. Per participació s’entén l’aportació d’idees interessants o el plantejament de qüestions pertinents que ajudin a millorar la qualitat de la sessió.

- Els grups de treball per als MCs que ho requereixin quedaran definits a criteri del professorat a l'inici de la sessió  (assignació aleatoria).

- Al finalitzar cadascuna de les sessions, l'alumnat haurà de desenvolupar de forma autònoma una tasca referent al material treballat durant aquesta. La tasca s'haurà de presentar de forma individual abans de la data fixada per el professor. En el cas dels MCs corresponents als blocs temàtics 4 i 5, l'informe s'entregarà amb antelació a l'inici de la sessió. 

- Cadascun dels 5 MCs treballats té el mateix pes respecte la nota; 20% (8% de la nota final). Per a la seva avaluació es tindrà en compte; 1) la tasca presentada i 2) la participació en les activitats proposades. Si no es presenta l'informe, comptabilitzarà com un 0 per al promig de la nota final dels MCs. En aquest promig, caldrà obtenir una nota mínima de 5 per poder fer mitjana amb l'avaluació de l'examen final i superar l'assignatura.

 

3) Examen final (60%):

- L’examen consistirà en una bateria de preguntes de tipus test amb quatre opcions de resposta, on comptarà +1 els encerts i -0,25 els errors. 

- Un 20 % de les preguntes de l’examen podrien ser de conceptes que no s’hagin explicat directament a l’aula però sí treballat de forma autònoma per tal de preparar els mètodes del cas (material bibliogràfic i audiovisual disponible al campus virtual).

- A l’examen final caldrà obtenir un 5 de nota mínima per poder fer mitjana amb les notes d’avaluació contínua (resolució de mètodes del cas), i superar l'assignatura.

 

4) L’ús indegut d’aparells electrònics, com mòbils, tauletes o ordinadors portàtils, pot comportar l’expulsió de classe. Com a ús indegut s’entén l’enregistrament i la difusió tant de l’alumnat com del professorat durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquests aparells amb finalitats lúdiques i no educatives.

Bibliografia i recursos

  • GIL, A. Tratado de Nutrición. Madrid: Panamericana, 2024.
  • GARROW, J. S.; JAMES, W. P. T.; RALPH, A. Human Nutrition and Dietetics. London: Churchill Livingstone, 2000.
  • GIBNEY, M.J., VORSTER, H.H.; KOK, F.J. Introducción a la Nutrición Humana. Zaragoza: Acribia, 2004.
  • SHILS, M.E.; OLSON, J. A.; SHIKE, M.; ROSS, K. Modern Nutrition in health and disease. Baltimore : Williams and Wilkins, 2006.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 21/05/2025 A08 16:00h
  • E2 02/07/2025 A09 16:00h