Universitat Internacional de Catalunya

Biologia del Càncer

Biologia del Càncer
3
13494
3
Primer semestre
OB
BASES DE LA PATOLOGIA
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat


Els dubtes seran principalment resolts durant la classe. Per resoldre dubtes fora de l'horari de les classes, contactar per e-mail amb la persona responsable de l'assignatura.

Responsable de l'assignatura: Cristina Moreta (cmoreta@uic.es)

Presentació

Després d’adquirir conceptes bàsics en Biologia Cel·lular i Molecular i Bioquímica, l’assignatura de Biologia del Càncer es centra en els mecanismes subjacents al desenvolupament i la progressió del càncer, i en com es poden explorar des d’un punt de vista terapèutic. Es farà un abordatge multidisciplinari que també permetrà a l’alumnat comprendre com aquests coneixements es traslladen a la pràctica clínica, així com els principals models experimentals usats en l’estudi del càncer.

Requisits previs

Coneixements bàsics de biologia cel·lular i molecular, bioquímica i genètica.

Objectius

  • Entendre la desregulació en l’àmbit cel·lular i molecular de les cèl·lules canceroses.
  • Conèixer el paper de les mutacions i de les causes ambientals en el desenvolupament de càncer.
  • Conèixer les estratègies farmacològiques actuals i els seus mecanismes d'acció.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CE11 - Identificar els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà en l’àmbit molecular, cel·lular i tissular.
  • CG02 - Reconèixer els aspectes que regeixen l'estat patològic i les seves implicacions en l’àmbit clínic i diagnòstic.
  • CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
  • CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
  • CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  • CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
  • CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
  • CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
  • CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
  • CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
  • CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
  • CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
  • CT12 - Aplicar el mètode científic.
  • CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
  • CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, l’alumnat:

• Identifica les característiques dels teixits a nivell cel·lular i molecular en les diferents situacions de lesió, adaptació i mort cel·lular.

• Coneix les bases de la malaltia i les patologies humanes més prevalents.

• Coneix les bases genètiques del procés tumoral i com es relaciona amb el metabolisme i sistema immunològic de l’individu.

• Coneix els conceptes bàsics dels tumors més prevalents.

• Comprèn com funcionen algunes estratègies usades en el tractament del càncer a nivell cel·lular/molecular.

• Comprèn l’heterogeneïtat d’un tumor i el procés d’invasió i metàstasi.

• Coneix els principals models experimentals usats en l’estudi del càncer.

Continguts

1. Aspectes generals del càncer.

  • Tipus de tumors.
  • Descripció dels tumors prevalents: tumors sòlids i hematològics.
  • Heterogeneïtat tumoral:
    • Composició del tumor.
    • Components immunològics del tumor.
    • Microambient tumoral.
    • Cèl·lules iniciadores de tumors i cèl·lules mare canceroses.
  • Origen dels tumors:
    • Mutàgens químics i físics.
    • Virus tumorals i retrovirus.
  • Hallmarks del càncer.

2. Oncogens.
3. Gens supressors de tumors.
4. Implicació de la cromatina en càncer.

  • Inestabilitat genòmica i mutacions.
  • Epigenètica.
  • Regulació de l'expressió gènica.

5. Reparació del dany a l'ADN.

  • Principals vies de reparació del dany a l'ADN: NHEJ, HR, BER i MMR.
  • Alteracions genòmiques en les vies de reparació del dany a l'ADN.
  • Inhibidors de checkpoints i de PARP.

6. L'apoptosi i altres tipus de mort cel·lular en càncer.
7. Senescència i quiescència en càncer.

  • Immortalitat cel·lular, telòmers i envelliment.

8. Angiogènesi en càncer.
9. Invasió i metàstasi.
10. Metabolisme de les cèl·lules canceroses.
11. Immunologia i càncer.

  • El sistema immune en càncer.
  • Checkpoints immunològics i els seus inhibidors.
  • Antígens tumorals.

12. El paper de la inflamació en càncer.
13. La plasticitat fenotípica de les cèl·lules canceroses.
14. La implicació de la microbiota en càncer.
15. Teràpies del càncer.

  • Teràpies clàssiques: cirurgia, radioteràpia i quimioteràpia.
  • Teràpies dirigides.
  • Immunoteràpies.
  • Resistència a les teràpies del càncer.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Classes magistrals: exposició d’un tema teòric per part del professorat.

Activitats d'integració de conceptes: a l'aula es duran a terme dues activitats pràctiques per integrar els conceptes teòrics donats a l'assignatura.

Educació virtual (EV): material en línia que l’alumnat pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora, i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.

Sessions pràctiques: familiarització amb els recursos experimentals més habituals en un laboratori de biomedicina.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1) Alumnat en primera convocatòria:  

  • Sessions pràctiques: 15%
  • Examen parcial tipus test: 15% (inclou la meitat del temari teòric)
  • Activitats d'integració de conceptes: 10%
  • Examen final tipus test: 60% (inclou tot el temari teòric)

2) Alumnat en segona convocatòria: la nota d’avaluació contínua (sessions pràctiques i activitats d'integració de conceptes) es guardarà.

3) Alumnat en tercera convocatòria o posterior: la nota d’avaluació contínua (sessions pràctiques i activitats d'integració de conceptes) es guardarà, tot i que, sempre que ho vulgui, l’alumnat podrà repetir l’assistència a les diferents metodologies i obtenir una nova nota.

 

Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:

  • Per poder fer mitjana, a l’examen final s’haurà d’obtenir un 5 de nota mínima.
  • L’assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. En cas que l’alumnat no vingui, tindrà un 0.
  • Els exàmens seran de tipus test amb quatre opcions de resposta, on comptarà +1 els encerts i -0.25 els errors.
  • L’assistència a les classes teòriques no és obligatòria, però els assistents s’hauran de regir per les normes que indiqui el professorat. En cas de no arribar puntual, cal entrar en silenci sense molestar ni interrompre la classe.

Bibliografia i recursos

Les presentacions contindran les fonts bibliogràfiques utilitzades perquè els alumnes les puguin consultar si ho consideren. Es podran facilitar també artciles o revisions d'interès durant el curs.

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 23/01/2025 A21 18:00h
  • R1 31/01/2025 11:00h
  • E2 20/06/2025 A04 14:00h