Universitat Internacional de Catalunya
Didàctica 1: Metodologies d'Ensenyament de la Llengua Anglesa: l'Enfocament Comunicatiu i la Gramàtica
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Professorat
Presentació
L'assignatura Didàctica 1ofereix als estudiants l'oportunitat de centrar-se i adquirir una comprensió avançada de diferents teories i formes pràctiques de desenvolupar la competència comunicativa i gramatical per als nens i nenes a l'aula d'anglès com a llengua addicional. A més a més dels plantejaments pedagògics més coneguts per desenvolupar les competències lingüístiques dels nens, a l’assignatura també es tracten les tendències més recents en el camp de l'ensenyament i l'aprenentatge de les llengües per comprendre la comunicació i la interacció a l'aula de manera més holística. Per aquesta raó, l'assignatura té en consideració plantejaments plurilingües, multimodals i orientats a l'acció (an action oriented approach). A més a més, els estudiants integraran i reflexionaran sobre els usos efectius de les eines d'aprenentatge de les llengües assistit per ordinador (CALL) pel que fa a la seva pràctica professional.
L'assignatura requereix que els estudiants participin i apliquin els principis teòrics apresos a classe als seus propis escenaris d'ensenyament i aprenentatge com a casos reals i després ho presentin en el grup-classe per analitzar-los i discutir-los posteriorment. L'assignatura considera diferents casos per identificar les estratègies més efectives per desenvolupar la competència comunicativa i gramatical dels infants, tenint en compte el perfil de cada alumne (per exemple, edat, nivell, interessos, coneixements previs i si tenen alguna necessitat addicional), així com diferents contextos escolars.
Requisits previs
L'assignatura Didàctica I té en compte els coneixements i habilitats prèvies dels estudiants relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües addicionals. L'assignatura requereix que els estudiants treballin o tinguin contacte amb els nens i nenes per practicar diversos enfocaments i tècniques que s'ensenyen a classe.
Objectius
Didàctica I és una assignatura que té l'objectiu d'involucrar els estudiants amb enfocaments i tècniques d'ensenyament i aprenentatge per desenvolupar la competència comunicativa i gramatical dels nens i nenes. L'assignatura té un valor de 6 ECTS. Els estudiants aprendran i reflexionaran sobre el procés d'aprenentatge de les llengües, analitzaran diferents enfocaments i pràctiques pedagògiques actuals i la manera de planificar classes per a diferents etapes del currículum escolar mentre atenen els diferents nivells de llenguatge i coneixements previs dels nens. A més a més, els estudiants dissenyaran activitats innovadores d'aprenentatge de les llengües que encoratgin els nens a desenvolupar competències lingüístiques, plurilingües i interculturals segon el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües (MECR) i sàpiguen com avaluar-les. L'assoliment d'aquests objectius es durà a terme mitjançant la realització d'activitats d'avaluació contínua al llarg del curs.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01 - El titulat ha de ser capaç d’identificar els processos d’adquisició i aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera sobre la seva literatura i cultura .
- CP03 - El titulat ha de ser capaç de desenvolupar el treball en equip de forma efectiva en entorns multilingües, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
- CP04 - El titulat ha de ser capaç d’utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional.
- CP05 - El titulat ha de ser capaç d’integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d’ensenyament i aprenentatge, en la gestió de l’ensenyament i en el desenvolupament professional.
- CP06 - El titulat ha de ser capaç de generar propostes innovadores i competitives en l’activitat professional i investigadora.
- CP07 - El titulat ha de ser capaç de planificar el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera, de la literatura i cultura en anglès en les diverses etapes educatives, atenent el nivell i la formació prèvia dels alumnes.
- CP08 - El titulat ha de ser capaç de dissenyar propostes didàctiques innovadores que afavoreixin el desenvolupament de les competències lingüístiques, plurilingües i interculturals de l’alumnat, segons les exigències del Marc europeu comú de referència per a les llengües.
- CP09 - El titulat ha de ser capaç d’avaluar el desenvolupament de la competència lingüística en anglès de l’alumnat durant les diferents etapes educatives, segons les exigències del Marc europeu comú de referència per a les llengües.
- CP11 - L’alumnat ha de respectar els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
- HB01 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
- HB02 - El titulat ha de ser capaç de formular judicis a partir d’una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques.
- HB03 - El titulat ha de ser capaç d’informar de les seves conclusions i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats
- HB04 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar les habilitats d’aprenentatge que li permetin continuar estudiant d’una manera majoritàriament autodirigida o autònoma.
- HB05 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia) a l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera
- HB06 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar les habilitats de pensament crític, resolució de problemes, presa de decisions o d’indagació a la realitat educativa amb l’objectiu de fomentar l’autonomia, la creativitat, la confiança i la iniciativa personal dels alumnes.
- HB07 - El titulat ha de ser capaç d’organitzar el temps de treball en funció de les prioritats i objectius d’aprenentatge fomentant l’autoaprenentatge.
- HB08 - El titulat ha de ser capaç d’informar de manera argumentada sobre la presa de decisions en el camp de l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera.
- HB09 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar models d’innovació pedagògica i recerca educativa sobre l’adquisició, l’ensenyament i l’ús de l’anglès com a llengua estrangera a casos concrets, al context escolar específic i/o contextos relacionats amb l’educació, de manera que es relacionin adequadament els coneixements teòrics adquirits amb la pràctica educativa.
- HB10 - El titulat ha de ser capaç d’analitzar críticament el treball personal.
- HB13 - El titulat ha de ser capaç de diferenciar els diversos enfocaments metodològics i les pràctiques pedagògiques actuals i innovadores aplicats a les diferents etapes educatives i en contextos bilingües i multilingües.
- HB14 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar amb eficàcia recursos digitals per a l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua anglesa.
- HB17 - El titulat ha de ser capaç d’expressar-se en anglès, tant oralment com per escrit dins i fora de l’aula per emprendre totes aquelles funcions comunicatives que són pròpies del docent en aquesta llengua.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els resultats d’aprenentatge que es requeriran als estudiants es vincularan amb les competències seleccionades en cada cas. Entre d’altres, es destaquen els següents:
-
Analitza la diversitat d'enfocaments metodològics i pràctiques pedagògiques actuals i innovadors aplicats a les diferents etapes educatives i en contextos bilingües i multilingües.
-
Planifica el procés d'ensenyament i aprenentatge de l'anglès com a llengua estrangera, atenent al nivell i formació prèvia dels alumnes.
-
Aplica amb eficàcia recursos digitals per a l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua anglesa i gestionen i promouen programes d'ensenyament de la llengua anglesa assistida per ordinador
-
Dissenya propostes didàctiques innovadores que afavoreixin el desenvolupament de les competències lingüístiques, plurilingües i interculturals de l'alumnat, segons les exigències del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües; alhora que fomenten la reflexió, l'obertura i el respecte cap a altres llengües i cultures.
-
Analitza i avalua el desenvolupament de la competència lingüística en anglès de l'alumnat durant les diferents etapes d'educació, segons les exigències del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües.
Continguts
Realització de diverses activitats pràctiques relacionades amb cada sessió impartida. Les sessions inclouen els temes següents:
-
Introducció i revisió de coneixements previs relacionats amb teories i enfocaments per a l'aprenentatge addicional de llengües.
-
Planificació de l'aprenentatge: desenvolupament de la competència comunicativa i gramatical dels alumnes dins d'un enfocament holístic, orientat a l'acció (action oriented approach) i basat en projectes.
-
Coneixements de la pràctica a l'aula i les tendències actuals en l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües i la seva aplicació a l'aula de llengües addicionals: enfocaments plurilingües i interculturals per desenvolupar la competència comunicativa.
-
Coneixements de la pràctica a l'aula i les tendències actuals en l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües i la seva aplicació a l'aula: aprenentatge d'idiomes assistit per ordinador (CALL) i enfocaments multimodals per desenvolupar la competència comunicativa i gramatical.
-
Avaluació de l'aprenentatge: elecció i desenvolupament d'eines d'avaluació per avaluar les competències lingüístiques per als infants.
-
Perspectives de la pràctica a l'aula i conclusions.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
CT- Classes teòriques/expositives en línia |
CP- Classes pràctiques en línia |
EC- Estudis de cas |
ABP- Aprenentatge basat en projectes |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
|
|
GP - Grau de participació en els fòrums i debats virtuals |
30% |
DIE - Disseny dels materials didàctics i/o proposta d'una intervenció educativa |
70% |