Universitat Internacional de Catalunya
Disseny d'una Startup
Altres llengües d'impartició: català, castellà,
Professorat
Docent: Pau Amigó
Telèfon: +34 634 544 825
Correu: pamigo@uic.es
Oficina: Inmaculada, 22. 08017 Barcelona, Catalunya. Espanya
Horari d’Oficina: Cita prèvia
Presentació
Aquest curs introdueix el concepte d'emprenedoria i les teories relacionades, així com la identificació d'oportunitats comercials, la definició de models comercials i l'estratègia empresarial en general. El curs també cobreix el Disseny, Patrons i Operacions i Gestió del Model de Negoci. L'objectiu final és ajudar els estudiants a generar el seu propi Pla de Negocis.
Requisits previs
Curs d’Empresa i Societat # 13569. Coneixement dels principals fonaments empresarials.
Objectius
Els objectius educatius d'aquest curs són tres: primer, acostumar-se a el procés empresarial de generació d'idees i com dur-les a el mercat; en segon lloc, comprendre què es requereix per construir un negoci exitós; i tercer, conèixer alguns dels aspectes bàsics de les organitzacions privades i l'entorn econòmic en què operen les empreses.
A la fi de el curs, els estudiants haurien de poder:
- Comprensió del concepte d'emprenedoria.
- Conèixer els principals models, tècniques i metodologies utilitzades en l'elaboració d'un pla de negoci.
- Convertir una idea comercial inicial en un negoci operatiu real.
- Comprendre què és un model de negoci i què no és.
- Comprendre com pensar en una estratègia comercial i relacionar-la amb un model comercial triat.
- Identificar i definir el model de negoci d'una empresa i explicar com es relaciona amb l'estratègia triada per l'empresa (mercat objectiu, proposta de valor, font d'avantatge competitiu) i relacionar-los amb els arquetips de models de negoci existents.
- Avaluar la idoneïtat d'un model de negoci per a una situació de mercat determinada i el posicionament triat.
- Implementar un pla de negocis que inclogui monitoratge.
- Identificar els riscos operatius associats amb la implementació d'un model de negoci escollit i comprendre els enfocaments disponibles per mitigar aquests riscos.
- Desenvolupar habilitats de presentació i ocupar-se de la recaptació de fons amb possibles inversors.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
CB1 - Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi
CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
CB5 - Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
CE1 - Resoldre els problemes matemàtics que puguin plantejar-se en l'àmbit de la Bioenginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre geometria, càlcul integral, mètodes numèrics i optimització
CE10 - Dissenyar estructures fixes i removibles en les aplicacions de pròtesis i ortopròtesis
CE11 - Avaluar els sistemes i processos de fabricació, metrologia i control de qualitat
CE12 - Realitzar un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de Bioenginyeria de naturalesa professional en el qual se sintetitzen i integren les competències adquirides en els ensenyaments.
CE13 - Identificar, entendre i utilitzar els principis d'electrònica, sensors, condicionadors i sistemes d'adquisició de senyals biomèdica
CE14 - Capacitat per comprendre i aplicar els principis de coneixements bàsics de la química general, la química orgànica i inorgànica, i les seves aplicacions en l'enginyeria
CE15 - Tenir la capacitat de realitzar un projecte mitjançant l'ús de fonts de dades, i l'aplicació de metodologies, tècniques de recerca i eines pròpies de la Bioenginyeria, i fer una exposició i defensa pública del projecte davant d'un públic especialitzat de manera que es demostri la adquisició de les competències i coneixements propis del Grau
CE16 - Aplicar la terminologia pròpia de la Bioenginyeria tant oral com escrita en una tercera llengua.
CE17 - Ser capaç d'identificar els conceptes de l'enginyeria que es poden aplicar en el camp de la biologia i de la salut.
CE18 - Definir els principis fonamentals de les tecnologies que es fan servir en el disseny i la fabricació de micro i nanosensors en àrees biotecnològiques.
CE19 - Saber escollir i aplicar un material a partir de les seves propietats i comportament elèctric, magnètic, mecànic i químic.
CE2 - Saber aplicar els conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica i la biomecànica per a la resolució de problemes propis de l'àmbit de la Bioenginyeria
CE20 - Ser capaç d'idear sistemes d'experimentació per a mesurar les propietats fisc-químiques intrínseques dels materials biològics d'origen humà
CE21 - Tenir la capacitat per comprendre i aplicar les metodologies i eines biotecnològiques per a la investigació, desenvolupament i producció de productes i serveis.
CE3 - Aplicar a la Bioenginyeria els coneixements fonamentals sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics.
CE4 - Tenir visió espacial i saber aplicar les tècniques de representació gràfica, tant per mètodes tradicionals de geometria mètrica i geometria descriptiva, com mitjançant les aplicacions de disseny assistit per ordinador.
CE5 - Fomentar l'esperit d'emprenedoria i integrar els coneixements aplicats a l'organització i gestió d'empreses en Bioenginyeria antendiendo al seu marc legal i amb la normativa vigent.
CE6 - Integrar els fonaments de ciència, tecnologia de materials, tenint en compte la relació entre la microestructura, la síntesi o processat i les propietats dels materials.
CE7 - Saber reconèixer l'anatomia i la fisiologia aplicada a les estructures que intervenen en Bioenginyeria.
CE8 - Dialogar amb esperit crític sobre idees relacionades amb l'ésser humà i les seves principals dimensions.
CE9 - Aplicar els fonaments bàsics de l'elasticitat i resistència de materials al comportament de sòlids reals.
CG1 - Desenvolupar projectes en els àmbits de la Bioenginyeria que tinguin per objecte la concepció, el disseny i la fabricació de pròtesis i ortopròtesis específiques a una patologia o necessitat determinada.
CG10 - Saber treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari
CG2 - Promoure els valors propis d'una cultura pacífica, contribuint a la convivència democràtica, el respecte dels drets humans i principis fonamentals com la igualtat i la no discriminació.
CG3 - Tenir capacitat per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i ser versàtil per a l'adaptació a noves situacions.
CG4 - Resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicació i transmissió de coneixements, habilitats i destreses en el camp de la Bioenginyeria.
CG5 - Realitzar càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plans de labors i altres treballs anàlegs.
CG6 - Aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió
CG7 - Analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.
CG8 - Aplicar els principis i mètodes de la qualitat.
CG9 - Tenir capacitat d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa, i altres institucions i organitzacions.
CT1 - Entendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; tenir capacitat per aplicar les normes laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici.
CT2 - Tenir capacitat per relacionar el benestar amb la globalització i la sostenibilitat; aconseguir habilitats per utilitzar de forma equilibrada i compatible la tècnica, la tecnologia, l'economia i la sostenibilitat
CT3 - Saber comunicar-se de forma oral i escrita amb altres persones sobre els resultats de l'aprenentatge, de l'elaboració del pensament i de la presa de decisions; participar en debats sobre temes de la pròpia especialitat
CT4 - Ser capaç de treballar com a membre d'un equip interdisciplinari, ja sigui com un membre més o realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
CT5 - Realitzar un ús solvent dels recursos d'informació. Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i informació en l'àmbit d'especialitat i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
CT6 - Detectar deficiències en el propi coneixement i superar-les mitjançant la reflexió crítica i l'elecció de la millor actuació per ampliar aquest coneixement.
CT7 - Dominar una tercera llengua, habitualment l'anglès, amb un nivell adequat oral i escrit i d'acord amb les necessitats que tindran els titulats i titulades.
Continguts
SESSIÓ 1. Lliçó
Introducció. Emprenedoria y l’Emprenedor
SESSIÓ 2. Lliçó
Exploració d’Idees de Negoci
Lectura:
“What Are The Best Ways To Think Of Ideas For A Startup?”2013. Forbes
“The Questions Every Entrepreneur Must Answer”. Amar Bhide. 2004. HBR 87584-910-5
“Assessing a New Business Opportunity”. Rob Johnson. 2013. IESE EN-17-E
“Hypothesis-driven Entrepreneurship: The Lean Start-up”. Eisenmann, Ries, Dillard. 2013. Harvard Business Review
“Why the Lean Start-Up Changes Everything”. Steve Blank. 2013. Harvard Business Review
SESSIÓ 3. Lliçó
De l’idea a l’oportunitat. Disseny de Models de Negoci
Exercici: Business Model Canvas
Lectura:
“How to Design a Winning Business Model”. J E Ricart 2011. Harvard Business Review
“Strategy in the XXI Century: Business Models in Action”. J E Ricart 2012. IESE SMN-685
Business Model Generation. Alexander Osterwalder 2010. John Wiley & Sons Inc
SESSIÓ 4. Presentació del teu Canvas + Lliçó
Definició d’Hipòtesi de Negoci
Lectura:
Chapters 1, 2, 3 (The Four Steps to Epiphany)
The Startup Owner’s Manual . Steve Blank & Bob Dorf. 2012. K and S Ranch Inc
“Customer Discovery and Validation for Entrepreneurs”. 2012. Cespedes, Eisenmann, Blank. Harvard Business Review
SESSIÓ 5. Lliçó + Treball a classe
Mercat i Competidors
Lectura:
Value Proposition Design. Alex Osterwalder and Ives Pigneur. Strategyzer 2014
SESSIÓ 6. Lliçó + Treball a classe
Començant el Pla de Negoci
SESSIÓ 7. Lliçó + Treball en equip
Vendes i Màrqueting
Avançament del Pla de Negoci: dubtes a classe
Important: Portar una versió ja avançada del pla de negoci per treballar-lo a classe.
SESSIÓ 8. Cas de Negoci + Treball en equip
A new Business Model: BuyVip (discussió del caso)
Avançament del Pla de Negoci: dubtes a classe
Lectura:
IESE E-177 BuyVip
SESSIÓ 9. Lliçó + Treball en equip
Finances
Avançament del Pla de Negoci: dubtes a classe
SESSIÓ 10. Lliçó + Treball en equip
Implementació i Gestió de la nova empresa
Avançament del Pla de Negoci: dubtes a classe
SESSIÓ 11. Lliçó + Treball en equip
Elevator Pitch: Presentant el teu Pla de Negoci a inversors
Avançament del Pla de Negoci: dubtes a classe
SESSIÓ 12. Presentació de projectes de cada grup. Data: 17 de desembre 2021
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Pel que fa a la metodología, el curs s'enfoca en els principals temes involucrats en la creació d'empreses exitoses. Aquest curs busca brindar els principis fundacionals i coneixements a emprenedors i gerents d'empreses. S'anima els estudiants a aprendre a utilitzar teories ben investigades sobre estratègia, innovació i gestió empresarial.
La metodologia de el curs és integradora, orientada a l'alumne i pràctica que combina tant continguts teòrics amb exercicis a classe. S'espera que els estudiants treballin en una idea de negoci des del principi i desenvolupin el seu pla de negoci al llarg de el curs. Les sessions estan pensades per donar-los suport en el desenvolupament del seu Pla de Negocis, que serà llançat i qualificat a al final.
Aprendrem a classe els conceptes i marcs teòrics més importants per començar a practicar-los amb un enfocament de "aprendre fent". Per tant, es demana als estudiants que desenvolupin un punt de vista holístic capaç d'integrar els coneixements adquirits en altres cursos juntament amb aquest curs. Es requereix una participació activa a classe per aprovar l'assignatura, llegint tot el material necessari per a discussions i exercicis.
En resum, el curs busca identificar factors crítics d'èxit en la creació i gestió de negocis i ofereix a l'estudiant l'oportunitat d'exercitar habilitats relacionades amb una metodologia activa i pràctica.
Els estudiants poden esperar les següents activitats formatives:
- Tutorials i conferències sincrònics.
- Activitats de joc de rols a l'aula i en línia: els estudiants assumeixen un paper assignat en una activitat grupal o individual.
- Activitats de treball en grup on els estudiants treballen col·laboren en un "Wiki" a moodle per preparar presentacions en línia d'una anàlisi de cas d'estudi per a tota la classe.
- Fòrum de discussió asíncron.
- Activitats d'aprenentatge basades en problemes a classe i en línia.
- Taulers de discussió, xat, correu electrònic, blocs, videoconferències, aplicacions per compartir escriptori i pissarres.
NORMES DEL AULA
- Puntualitat. Arribar tard o sortir d'hora de la classe pot interrompre l'experiència d'aprenentatge d'altres estudiants.
- No menjar durant la classe. Si us plau coma abans, després o durant el recés.
- Recorda apagar / silenciar el telèfon mòbil. Es permeten ordinadors portàtils o tauletes, però es pot sol·licitar que romanguin tancats si el seu ús dificulta la participació a classe o distreu de l'experiència d'aprenentatge.
LLENGUA
La llengua per defecte es l’anglès.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Participació a classe: 20%
Pitch (presentació): 30%
Pla de negocis: 50%
*Autoavaluació individual i de grup
- Participació a classe (20% de la nota final): Avalua la preparació per a les discussions a classe com una part fonamental de l'experiència d'aprenentatge, no l'assistència a classe. Aquesta és una part extremadament important de l'experiència d'aprenentatge en aquest curs, ja que la riquesa de l'experiència d'aprenentatge dependrà en gran mesura del grau de preparació de tots els estudiants abans de cada sessió.
Faltar a classes o venir sense preparació a classes redueix la qualificació per a aquest element d'avaluació. Una classe perduda, ja sigui justificada o no, compta com una classe no preparada. Si l'assistència cau per sota de l'80%, aquesta qualificació baixarà a zero. Un estudiant pot tenir un registre d'assistència perfecte i tot i així obtenir una puntuació de zero en la qualificació de participació. La manca de participació activa en activitats grupals i de classe durant les discussions de casos i articles es considerarà com una indicació que un estudiant no s'ha preparat per a la classe. No s'ha de prendre aquesta qualificació com un dret o un regal, ha de GUANYAR-SE en cada sessió.
Aquest curs incorpora l'ús d'anàlisi de casos per il·lustrar l'aplicació pràctica de conceptes i pràctiques, la qual cosa requereix que l'alumne prepari casos de manera diligent i minuciosa ABANS DE CADA CLASSE i ofereixi activament els resultats de les anàlisis i conclusions derivades així com recomanacions DURANT LA SESSIÓ. La meva expectativa i la dels companys de classe és que es preparin totes les classes, que es participi activament i es contribueixi de manera significativa a les discussions de classe. Si no has participat anteriorment en discussions de casos, busca alguna de les excel·lents guies de preparació d'estudiants per discussions de casos, com ara el següent vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=tauV48IEcgc (un bon resum curt i bàsic).
Preguntes en fred aleatòries als alumnes podran dur-se a terme per fomentar la participació activa i obtenir múltiples perspectives i punts de vista, prestant-se així a la riquesa de l'experiència d'aprenentatge. La qualificació de la participació a classe es basarà en la voluntat demostrada dels estudiants per participar i la qualitat dels comentaris expressats, més que en la quantitat. Si bé alguns estudiants se senten molt més còmodes que altres amb la participació a classe, tots els estudiants han de fer un esforç per contribuir de manera significativa i en la mesura del possible, de qualitat.
En el futur transcurs professional dels estudiants, probablement hauran d'oferir les seves opinions en entorns de grups de treball; per tant, la participació a classe serveix per preparar els estudiants per a les seves experiències en el món laboral. L'avaluació de la participació a classe es basa en els següents criteris:
- Rellevància: ¿El comentari o la pregunta es relacionen de manera significativa amb el tema en qüestió? Els comentaris irrellevants o inapropiats poden restar valor a l'experiència d'aprenentatge.
- Capacitat de resposta: el comentari o la pregunta es relaciona amb el que una altra persona ha dit?
- Anàlisi: el raonament emprat és coherent i lògic? ¿S'han emprat dades dels materials de el curs, experiència personal o coneixements generals per recolzar les afirmacions / troballes?
- Valor - ¿La contribució promou la comprensió dels problemes en qüestió?
- Claredat: ¿el comentari és concís i comprensible?
Durant les sessions de classe, un estudiant podria assumir el paper de facilitador per fomentar una discussió que inclogui perspectives des d'una varietat de punts de vista i, en segon lloc, per ajudar a reunir les anàlisis i recomanacions predominants. La direcció i la qualitat d'una discussió és responsabilitat col·lectiva de la classe.
Per proporcionar claredat sobre les expectatives de participació a classe, es proporciona la següent escala de qualificació de comportament de la següent manera:
Excel·lent actuació
• Inicia informació relativa als temes tractats
• Demostra amb precisió el coneixement del contingut de la tasca
• Aclareix punts que altres poden no entendre
• Comparteix experiències personals o opinions relacionades amb el tema.
• Ofereix informació rellevant / succinta a la classe
• Participa activament en els exercicis de classe.
• Demostra capacitat per aplicar, analitzar, avaluar i sintetitzar el material del curs.
• Demostra disposició per intentar respondre preguntes impopulars
• Es basa en les contribucions d'altres estudiants
Rendiment mitjà
• Participa en discussions grupals quan se li demana
• Demostra coneixement del material del curs
• Ofereix informació clara i concisa sobre les assignacions de classe.
• Ofereix informació, però tendeix a reiterar el intuïtiu
• Assisteix a classes amb regularitat
Rendiment inacceptable
• No participa fins i tot quan se li demana directament
• No aporta informació a les discussions
• No demostra coneixement de les lectures
• Es presenta a classe: no fa res
• Distreu a el grup / classe
• Discussió irrellevant
- Pitch (30% de la nota final): Presentació oral individual del seu pla de negoci amb els aspectes més rellevants. Cada alumne tindrà una presentació de 15 minuts de durada, seguida d'una ronda de preguntes i respostes (Q & A) de 5 minuts on s'anima a la resta d'alumnes a preguntar. Els estudiants qualificaran als participants d'altres utilitzant la mateixa qualificació només una vegada. La seva qualificació suposarà el 50% d'aquesta part, l'altre 50% serà qualificat pel professor. La suma de tots dos serà la nota del Pitch.
Aspectes a qualificar: idea de negoci, estructura de comandes i contingut de les diapositives, consistència, elaboració / treball realitzat, habilitats comunicatives i qualitat general de la presentació.
- Business Plan (50% de la nota final): Mínim 5 sobre 10. Per obtenir una qualificació aprovatòria de el curs, ha d'obtenir una qualificació final de el projecte igual o superior a 5.0 I la qualificació total de el curs que sigui igual o superior a 5.0 .
En cas de suspendre en la primera convocatòria, l'estudiant es podrà presentar a una segona, però amb penalització. La qualificació mínima per aprovar seguirà sent 5, però 7. Per tant, els estudiants en la segona convocatòria poden obtenir una qualificació màxima de 7 en lloc de 10 en aquesta part.
- Autoavaluació i treball en grup: Els estudiants també realitzaran una autoavaluació al final del curs on definiran la seva pròpia nota percebuda en variables clau del treball en grup (contribució al treball, entregables, esforç, etc.), així com la mateixa avaluació de cada un dels seus companys de projecte. Aquestes qualificacions seràn lliures i anònimes en un rang de 0 a 10 (sent 0 sense contribució i 10 contribució / treball extraordinari). Aquestes qualificacions tindran un impacte important sobre la qualificació final.
No hi ha cap examen programat.
El plagi, còpia o qualsevol altra acció que pugui considerar-trampa serà zero en aquesta secció d'avaluació.
Consideracions importants:
- Plagi, copiar o qualsevol altra acció que es pugui considerar trampa suposarà un zero en aquest apartat d'avaluació. Realitzar-en els exàmens suposarà el suspens immediat de l'assignatura.
- En segona convocatòria no es podrà obtenir la qualificació de "Matrícula d'Honor", de manera que la qualificació màxima serà de "Excel·lent".
- No s'acceptaran canvis en el calendari, dates d'exàmens o en el sistema d'avaluació.
- Els estudiants d'intercanvi (Erasmus i d'altres) o repetidors estaran sotmesos a les mateixes condicions que la resta de l'alumnat.
Bibliografia i recursos
Veure dalt, dins de cada sessió.
Bibliografia addicional recomanada:
1) The Lean Start-Up. Erick Ries
2) Four Steps to the Epiphany. Steve Blank
3) The Startup Owner’s Manual. Steve Blank & Bob Dorf
4) Business Model Generation. Alexander Osterwalder 2010. John Wiley & Sons Inc
5) Growth Hacker Marketing. Ryan Holliday
6) Blue Ocean Strategy. W. Chan Kim & Renée Mauborgne
7) How to write your first Business Plan. Boomy Tokan.
8) Business plans that work. Joan Gillman & Sarah White.
9) Anatomy of a Business Plan. Linda Pinson
Els recursos necessaris per seguir el contingut de la classe es facilitaran als alumnes bé a través de la intranet de la UIC o bé de forma presencial.
S'anima els estudiants que vulguin desenvolupar més un tema o aprofundir els seus coneixements a que ho facin a través de la bibliografia addicional suggerida.
Tingues en compte que molts dels materials estan protegits per drets d'autor.