Universitat Internacional de Catalunya
Estudis d'Àrea III: Filosofia
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
L'alumnat pot adreçar-se als professors en qualsevol moment per comentar tots aquells aspectes que consideri oportuns. També pot concertar una entrevista personal enviant un correu electrònic a: btorres@uic.cat
Presentació
Estudis d'Àrea III té com a objectiu la lectura de textos filosòfics. Al llarg del curs llegirem diversos textos filosòfics de forma completa, intentant combinar autors antics i moderns i sempre al voltant d'un tema comú, que seran els conceptes de Naturalesa i Humanitat. Observarem com aquests i altres temes es manifesten en els diversos autors y com es transformren en el pas de l'antiguitat a la modernitat. L'assignatura té així com a objectiu la lectura aprofundida de clàssics de la filosofia, analitzant-ne el text, l'estructura, el context de redacció, etc. i veure a través dels textos filosòfics alguns temes fonamentals del pensament. Així mateix, l'assignatura i la lectura persegueix donar eines per una reflexió i un comentari aprofundit sobre els textos, permeten així mateix la seva connexió amb els debats i les qüestions contemporànies.
Requisits previs
No existeixen requisits previs.
Objectius
- Establir contacte directe amb textos filosòfics originals.
- Dur a terme la pràctica viva del diàleg filosòfic, en forma de seminari de lectura.
- Ser capaç de llegir filosòficament els textos audiovisuals per veure el seu fonament al pensament dels autors tractats.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar i interpretar imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació en el context de les disciplines humanístiques.
- CN02 - L’alumnat serà capaç d’identificar models i polítiques propis de diferents cultures i grups migratoris, així com dels seus contextos històrics.
- CP05 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar les estructures socioculturals, històriques i artístiques, des del respecte pels drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
- HB01 - L’estudiantat serà capaç de reflexionar sobre temes d’índole cultural, social, científica o ètica a partir de la interpretació de dades rellevants.
- HB02 - L’estudiantat serà capaç d’explicar idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- HB06 - L’estudiantat serà capaç de planificar les tasques i projectes de manera organitzada i estructurada.
- HB08 - L’estudiantat serà capaç d’investigar sobre les diferents disciplines humanístiques a partir de l’anàlisi i el contrast de la informació pertinent.
- HB11 - L’alumnat serà capaç d’analitzar críticament les manifestacions culturals i artístiques, a partir de la comprensió del seu context històric, per al desenvolupament d’una perspectiva intercultural i una comprensió profunda del món contemporani.
- HB13 - L’estudiantat serà capaç de relacionar, a partir de la seva prèvia interpretació, dades derivades de les observacions amb les teories adequades.
- HB17 - L’estudiantat serà capaç d’utilitzar instruments de recopilació de dades amb alta capacitat d’autonomia, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxiu, fonts documentals, referències electròniques i altres recursos.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- S'haurà adquirit l'habilitat de llegir comprensivament textos filosòfics i d'establir comparacions conceptuals entre fragments d'èpoques i autors molt diversos.
- S'haurà practicat l'art del diàleg filosòfic, amb un llenguatge coherent i un estil argumentatiu, essent capaç d'exposar una problemàtica en la seva complexitat i amb els necessaris matissos.
- llegir filosòficament els textos audiovisuals per veure el seu fonament al pensament dels autors tractats
Continguts
Lectura del Fedó de Plató
Lectura de les Cartes a Lucili de Sèneca
Lectura del Discurs del Mètode de Descartes
Lectura de la Condició Humana d'Hannah Arendt
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La metodologia emprada requereix la lectura continuada i la participació activa dels alumnes en les sessions organitzades com a "reading group" o seminaris de lectura.
La matèria s’anomena Textos filosòfics i es presenta en forma de seminari. S’exigirà de l’alumnat la lectura i preparació prèvia dels textos programats en cada unitat. En funció de l’extensió del text, es farà una lectura conjunta i es procedirà a la discussió del seu contingut com a pas previ a la presentació del pensament de l’autor. La sessió conclourà amb una discussió raonada dels arguments exposats. Acompanyarem l’explicació dels filòsofs amb la lectura filosòfica d’una pel·lícula basada en el pensament dels autors.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'assignatura s'avaluarà a partir del següents elements.
Preparació de les sessions de lectura: 30%
Avaluació mitjançant tests ràpids: 20%
Treball individual de comentari de text (s'entrega durant el període d'examens): 40%
Presentació a classe del propi projecte-article (dos darrers dies de classe): 10%
En el cas que el professorat detecti un treball plagiat o a un alumne copiant durant un examen, aquest ho comunicarà a la Junta de Facultat que emprendrà les mesures pertinents, entre les que s’inclourà l’obtenció automàtica d’una qualificació de 0.0 per aquella assignatura passant directament a la convocatòria següent.
Bibliografia i recursos
Plató, Fedó
Traduccions al català:
Editorial Bernat Metge
Edicions 62
Traducció al castellà:
Editorial Gredos.
Sèncea, Cartes de Lucili
Traducció al català:
Editorial Bernat Metge
Traduccions al castellà:
Editorial Ariel (2022).
Original francès:
L. Cerf, 1902.
Traduccions al català:
Edicions 62
Traduccions al castellà:
Editorial Tecnos.
Hannah Arendt, La condició humana
Original anglès:
University of Chicago Press
Traducció catalana:
La Butxaca
Traducció castellana:
Ediciones Paidós