Universitat Internacional de Catalunya

Tendències Actuals en Psicologia

Tendències Actuals en Psicologia
6
14513
4
Primer semestre
op
OPTATIVITAT
OPTATIVITAT
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Presentació

L'assignatura Tendències actuals en psicologia posa el focus en les teràpies de tercera generació i en la salut mental digital i la ciber-psicologia, des d'un enfocament innovador, pràctic i basat en l'evidència empírica.

Les teràpies de tercera generació, també conegudes com a teràpies contextuals, representen una evolució i expansió de les teràpies cognitiu-conductuals tradicionals. En lloc de centrar-se en el contingut dels pensaments i sentiments, aquestes teràpies es concentren en la relació de l'individu amb ells, advocant per una major acceptació, presència i compromís amb la vida actual del pacient. Aquesta evolució ha sorgit de la comprensió que el canvi no sempre implica l'eliminació o reducció de símptomes. En el seu lloc, pot significar viure una vida plena i significativa fins i tot en presència de símptomes o dificultats. Aquest mòdul brinda una exploració profunda de les principals teràpies contextuals que formen part d'aquesta tercera generació de teràpies, incloent-hi la Teràpia d'Acceptació i Compromís (ACT), la Teràpia Cognitiva Basada en l'Atenció Plena (Mindfulness), la Teràpia Dialèctica-Comportamental (TDC) i altres. S'abordaran tant els fonaments teòrics com les tècniques pràctiques, amb un enfocament especial en l'aplicació clínica i en el desenvolupament d'habilitats terapèutiques.

A més, aquest curs aprofundirà en l'aplicació de tecnologies emergents i les xarxes socials en l'àmbit de la salut mental, com ara l'avaluació computeritzada, la ecological momentary assessment, la realitat virtual, mixta i augmentada, la telepsicología, els serious games i la intel·ligència artificial. Explorarem la seva evidència empírica, impacte, noves oportunitats i reptes en la prevenció, l'avaluació i el tractament psicològics. En un temps on l'evolució de les tecnologies de comunicació, processament de senyals i aprenentatge automàtic és un fet innegable, és vital que, com a futurs psicòlegs, siguem competents en la utilització efectiva d'aquestes eines per a millorar la qualitat de la nostra professió. Per tant, al llarg d'aquest curs, fomentarem el desenvolupament d'un pensament crític respecte a les noves tecnologies. Els estudiants reforçaran la seva capacitat per a seleccionar i aplicar propostes de salut mental digital basades en evidència científica en la seva futura pràctica clínica.

Aquest curs és un compromís amb l'exploració acadèmica i la innovació tecnològica en el camp de la Psicologia.

Requisits previs


No existeixen requisits previs, però és recomanable haver cursat Història de la Psicologia, Introducció a la Psicopatologia, Intervenció Psicològica en nens, adolescents i adults, i Metodologia aplicada a la Psicologia.

Objectius

General

L'objectiu general de l'assignatura és promoure l'adquisició i comprensió integral dels models teòrics actuals vinculats a les teràpies de tercera generació i la salut mental digital. I aprofundir en el coneixement específic de diverses tecnologies emergents i la seva aplicació basada en l'evidència empírica. Aquest curs pretén fomentar el desenvolupament d'estratègies innovadores per a abordar problemàtiques de salut mental i estimular un pensament crític respecte als nous models d'atenció psicològica i la seva implementació ètica en el camp de la psicologia.

 

Específics

  • Obtenir coneixements i informació científica sobre els models teòrics actuals vinculats a les teràpies de tercera generació.
  • Obtenir coneixements i informació científica sobre els models teòrics actuals vinculats a la salut mental digital.
  • Incorporar eines per a la intervenció psicològica comunes i específiques de les teràpies contextuals estudiades: Acceptació i Compromís, Anàlisi Funcional, Teràpia Dialèctica Conductual, EMDR, Teràpia Narrativa, Teràpia Breu i Teràpies basades en Mindfulness.
  • Aprofundir en el coneixement específic de diverses tecnologies emergents - incloent l'avaluació computeritzada, la telepsicología, la ecological momentary assessment, la realitat virtual, mixta i augmentada, els serious games, i la intel·ligència artificial – i la seva aplicació basada en l'evidència empírica, en diferents àmbits de la salut mental.
  • Pensar i desenvolupar estratègies innovadores que donin solució a les problemàtiques vinculades amb la prevenció, avaluació i tractament de diferents problemàtiques relacionades amb la salut mental.
  • Promoure un esperit crític sobre la salut, així com dels nous models d'atenció basats en innovació tecnològica i saber aplicar-los de manera ètica en àmbits propis de la psicologia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Conèixer el marc teòric relacional de les teràpies de tercera generació i les aportacions del contextualisme funcional en psicologia.
  • Comprendre el paper del llenguatge i la comunicació en els processos de canvi.
  • Conèixer i ser capaços de diferenciar les principals tècniques d'intervenció desenvolupades en les teràpies de tercera generació, així com les diferents tècniques i estratègies d'intervenció desenvolupades a partir del diàleg terapèutic.
  • Reconèixer i ser capaços d'identificar les funcions, característiques, avantatges i limitacions de les teràpies de tercera generació i aplicar-los amb un sentit ètic i crític en la pràctica clínica.
  • Conèixer els orígens teòrics de la salut mental digital i la ciber-psicologia.
  • Descobrir la importància que té la nostra identitat digital i les xarxes socials en la salut mental de la població.
  • Conèixer intervencions mitjançant la telepsicología en les diferents problemàtiques que apareixen al llarg del cicle vital.
  • Conèixer, aplicar i ajustar els diferents tipus de ecological momentary assessment com a eina d'avaluació psicològica en contextos clínic-assistencial i/o educatius.
  • Conèixer els Serious Games i aplicar els paradigmes de gamificació en diferents contextos de la psicologia.
  • Aprofundir en l'ús de la realitat virtual immersiva en diversos trastorns psicològics i problemes psicosocials, neuropsicologia i psicologia de la salut.
  • Adaptar noves tecnologies en el camp de la psicologia considerant factors com la bretxa digital per a garantir un accés equitatiu a la salut mental digital.
  • Conèixer les bases teoricopràctiques de la intel·ligència artificial, i els aspectes ètics i legals de la seva aplicació en el camp de la salut.

Continguts

ÀMBIT TERÀPIES DE TERCERA GENERACIÓ

  1. Introducció a les Teràpies de tercera generació i habilitats terapèutiques. 
  2. TN: Teràpia Narrativa. Antecedents, fonaments, components, característiques de la teràpia, evidència empírica.
  3. ACT: Teràpia d'Acceptació i Compromís. Antecedents, fonaments, components, característiques de la teràpia, evidència empírica.
  4. FAP: Psicoteràpia Analítica Funcional. Antecedents, fonaments, components, característiques de la teràpia, evidència empírica.
  5. Mindfulness. Antecedents, fonaments, components, característiques de la teràpia, evidència empírica.
  6. DBT: Teràpia dialèctic Conductual. Antecedents, fonaments, components, característiques de la teràpia, evidència empírica.
  7. Teràpia Breu. Antecedents, fonaments, components, característiques de la teràpia, evidència empírica.
  8. EMDR i altres teràpies. Antececentes, fonaments, components, característiques de la teràpia, evidència empírica.

ÀMBIT RECERCA APLICADA A LA CIBER-PSICOLOGIA

  1. Introducció a la Ciber-psicologia i la salut mental digital.
  2. Xarxes socials i identitat digital.
  3. Avaluació digital en salut mental. Ecological momentary assessment.
  4. Serious Games i Gamificació.
  5. Realitat Virtual, Realitat Augmentada i tecnologia Eye-Tracking, i la seva aplicació en Psicologia Clínica.
  6. Realitat Virtual i la seva aplicació en trastorns de neurodesenvolupament.
  7. Realitat Virtual i la seva aplicació en Neuropsicologia. Casos d'ús de la Realitat Virtual immersiva en el Consorci Sanitari de Terrassa.
  8. Intel·ligència artificial i paradigmes de machine learning i la seva aplicació en salut mental.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Metodologies docents

  • Classe teòrica (CT)
  • Aprenentatge Autònom (AA)
  • Treball Individual (TU)
  • Treball en grup (TG)
  • Debat i Discussió (DyD)
  • Tècniques de role Playing (TRP)

Activitats Formatives

  • Classe Magistral (CM)
  • Estudi de Casos (EC)
  • Lectura Crítica (LC)
  • Treball autònom d'estudi i realització d'exercicis (TA)
  • Resolució d'exercicis i problemes (REP)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Primera convocatòria

Examen final (80% de la nota final):

  • Part I: Examen tipus test (60%). 60 preguntes amb quatre opcions de resposta i es corregiran seguint els mateixos criteris que l'examen PIR. Cada pregunta correcta sumarà un punt, cada pregunta fallada restarà 0,33 i les preguntes en blanc ni sumaran ni restaran.
  • Part II: Examen obert (40%). 1 pregunta oberta amb diverses seccions sobre activitats teoricopràctiques, realitzades en l'assignatura.

Activitats lectives teoricopràctiques (20% de la nota final):

Activitats d'aprenentatge col·laboratiu en grups i individual.

  • Activitat Serious Game i teràpies tercera generació -> 1 punt
  • Activitats pràctiques en classe de cada mòdul -> 1 punt


L'avaluació sempre respectarà la normativa general establerta en el Grau. Per a superar l'assignatura és necessari aprovar la prova final. Els alumnes que acreditin dificultat d'aprenentatge comptaran amb 15 minuts més per cada hora d'examen (segona convocatòria). La prova d'avaluació és idèntica a la de la resta dels seus companys. També s'avalua la manera d'expressar-se i escriure.

En el cas que un alumne hagi de repetir l'assignatura se li exigirà realitzar l'avaluació continuada.


Segona convocatòria

Examen final (80%de la nota final):

  • Part I: Examen tipus test (60%). 60 preguntes amb quatre opcions de resposta i es corregiran seguint els mateixos criteris que l'examen PIR. Cada pregunta correcta sumarà un punt, cada pregunta fallada restarà 0,33 i les preguntes en blanc ni sumaran ni restaran.
  • Part II: Examen obert (40%). 1 pregunta oberta amb diverses seccions sobre activitats teoricopràctiques, realitzades en l'assignatura.

Activitats lectives teoricopràctiques (20% de la nota final):

  • Activitat Serious Game i teràpies tercera generació -> 1 punt

  • Activitats pràctiques en classe de cada mòdul -> 1 punt

Bibliografia i recursos

Libros

  • Beyeback, M., & Herrero de Vega, M. (2010). 200 tareas en terapia breve. Herder
  • Farriols, N., & Aliaga, F. (2023). Sigue hacia el norte. Minfdulness, psicología y ética. Herder.
  • Freeman, J., Epston, D., & Lobovits, D. (2001). Terapia narrativa para niños. Aproximación a los conflictos familiares a través del juego. Editorial Paidós. 
  • Rodríguez Morejón, A. (2019). Terapias de tercera generación. En A. Rodríguez Morejón, Manual de Psicoterapias (pp. 380-434). Herder. 
  • Reyes Ortega, M. A., Kanter, J., & Ascencio Guiraldo, M. (2017). Psicoterapia analítica funcional: Una guía clínica para usar la interacción terapéutica como mecanismo de cambio. Editorial Brujas.
  • White, M., & Epston, D. Medios narrativos para fines terapéuticos. Paidós. 
  • Boggiano, J. P., & Gagliesi, P. (2018). Terapia Dialéctico Conductual. Introducción al tratamiento de Consultantes con Desregulación Emocional. Buenos Aires: Tres Olas.
  • Hayes, S. C., Strosahl, K., & Wilson, K. G. (2014). Terapia de Aceptación y Compromiso. Proceso y práctica del cambio consciente (Mindfulness). Bilbao: Desclee de Brouwer.
  • Hensley, B. J. (2015). Manual básico de EMDR. Desensibilización y reprocesamiento mediante el movimiento de los ojos. Bilbao: Desclée De Brouwer.
  • Kohlemberg, R. J., & Tsai, M. (2021). FAP Psicoterapia Analítica Funcional. Creación de relaciones terapéuticas intensa y curativas. Córdoba: Psara.
  • Linehan, M. M. (1993). Cognitive Behavioral Treatment of Borderline Personality Disorders. New York: The Guilford Press.
  • Linehan, M. M. (2020). Manual de entrenamiento en Habilidades DBT. Para el/la terapeuta. Buenos Aires: Tres Olas.
  • Maero, F., & Quintero, P. J. (2015). Tratamiento Breve de Activación Conductual para la Depresión. Protocolo y Guía Clínica. Buenos Aires: Akadia.
  • Pérez Álvarez, M. (2014). Las terapias de tercera generación como terapias contextuales. Madrid: Síntesis.
  • Wilson, K. G., & Luciano Soriano, M. (2021 R). Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT) Un tratameinto conductual orientado a los valores. Madrid: Pirámide.
  • Ramos del Río, B., & Martí Noguera, J. J. (2022). Experiencias en ciberpsicología: hacia una nueva era de la psicología. UNAM, FES Zaragoza. ISBN: 978-607-30-5647-2.
  • Attrill-Smith, A., Fullwood, C., Keep, M., & Kuss, D. J. (2019). Oxford Handbook of Cyberpsychology. Oxford: Oxford University Press.

 Artículos

-        Baños, R. M., Herrero, R., & Vara, M. D. (2022). What is the current and future status of digital mental health interventions? The Spanish Journal of Psychology, 25. e5. Doi:10.1017/SJP.2022.2

-        Fleming TM, Bavin L, Stasiak K, et al. Serious Games and Gamification for Mental Health: Current Status and Promising Directions. Front Psychiatry. 2017;7:215. Published 2017 Jan 10. doi:10.3389/fpsyt.2016.00215

-         Valmaggia LR, Latif L, Kempton MJ, Rus-Calafell M. Virtual reality in the psychological treatment for mental health problems: An systematic review of recent evidence. Psychiatry Res. 2016;236:189-195. doi:10.1016/j.psychres.2016.01.015

-        Riva, G., Wiederhold, B. K., & Mantovani, F. (2021). Neuroscience of virtual reality: From virtual exposure to embodied medicine. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(1), 82-96.

-        Porras-Garcia B, Ferrer-Garcia M, Serrano-Troncoso E, et al. AN-VR-BE. A Randomized Controlled Trial for Reducing Fear of Gaining Weight and Other Eating Disorder Symptoms in Anorexia Nervosa through Virtual Reality-Based Body Exposure. J Clin Med. 2021;10(4):682. doi:10.3390/jcm10040682

-        Kerr‐Gaffney, J., Harrison, A., & Tchanturia, K. (2019). Eye‐tracking research in eating disorders: A systematic review. International Journal of Eating Disorders, 52(1), 3-27.

 Otros Recursos (PDFs)

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 08/01/2025 A04 08:00h