Universitat Internacional de Catalunya
Antropologia
Altres llengües d'impartició: català, anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Professorat
Cita prèvia concertada via correu electrònic.
Professora de l'assignatura (part teòrica): Dra. Remei Agulles ragulles@uic.es
Professora de la part pràctica: Dra. Carolina Hayes carolinahvq@uic.es
Presentació
Aquesta assignatura s'ha concebut des d'una premissa important per a la formació universitària: el principals reptes i problemes que haurà d'enfrontar l'universitari durant la carrera i en el futur no es resolen amb tècquiques que es poden ensenyar, sinó amb una profunda familiaritat amb la condició humana. Es tracta, per tant, de pensar el que és pròpiament humà en un mateix, a les activitats econòmiques i a la societat.
Les crisis econòmiques i financeres dels darrers decennis fan encara més evident i necessària una formació com aquesta per a les persones que el dia de demà hauran de decidir sobre altres persones. Només una reflexió serena i honesta sobre la persona, la vida econòmica i la societat pot donar la orientació que necessita un mon cada vegada més complex. Actualment, aturar-se a pensar, adoptar una mirada humanística sobre el món, ha adquirit ja el caràcter de tasca humanitària urgent.
Requisits previs
No hi ha requisits previs.
Objectius
Reflexionar sobre l'home en la seva dimensió personal, familiar, econòmica i social.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 11 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre l'home i la societat.
- 12 - Conèixer els principals conceptes i teories sobre la filosofia de l'economia i l'empresa.
- 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
- 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
- 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
- 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
- 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
- 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Continguts
1. La vida sensitiva
2. La raó i els sentiments
3. La persona
4. La llibertat
5. Les relacions interpersonals
6. La família
7. Vida social i política
8. El treball
9. L'activitat econòmica
10. Crisis globals i la globalització
11. Tècnica, món humà i sostenibilitat
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
S'alternaran les explicacions teòriques i les activitats pràctiques (comentaris de text, debats sobre videos, treballs en grup).
ACTIVITAT FORMATIVA | COMPETÈNCIES |
Classe magistral | 11 12 |
Classe pràctica (resolució de problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes) | 54 56 57 65 |
Redacció de treballs | 56 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
30% examen parcial
40% examen final
30% lliuraments
La segona convocatòria s'aprovarà presentant els treballs que s'hagin suspès o fent un nou examen final o ambdues coses, depenent de la causa del suspens.
Bibliografia i recursos
Ricardo YEPES STORK, Fundamentos de antropología. Un ideal de la excelencia humana, (2a edición), EUNSA («Iniciación Filosófica», n. 14), Pamplona 1997.
Ricardo F. CRESPO, Filosofía de la economía, Eunsa, Pamplona 2012.