Universitat Internacional de Catalunya

Anàlisi Descriptiva de Dades

Anàlisi Descriptiva de Dades
3
14582
1
Segon semestre
OB
Mètodes Quantitatius per a empresaris
Estadística
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat


Hores de tutoria concertades per mail.

Presentació

S'ofereix un curs d'estadístiques bàsiques en una àmplia varietat de disciplines, des de les ciències socials fins als negocis i les ciències naturals. Els mateixos mètodes estadístics s'apliquen en totes les disciplines. Per tant, no hauria de sorprendre que les eines que aprendràs a utilitzar en aquest curs et beneficiaran en els teus futurs estudis i carrera, independentment de si el teu interès professional està en finances, comptabilitat, estratègia, gestió o màrqueting. En aquest curs aprendràs mesures estadístiques bàsiques, mètodes estadístics descriptius, metodologia de mostreig i les principals distribucions de probabilitat.

Creu que l'estadística s'ensenya millor a través d'una sèrie d'exemples clars i cuidadosament treballats. Es proporcionarà un fons teòric dels mètodes estadístics descriptius i inferencials, però es dedicarà molt de temps a ensenyar-te com aplicar la teoria al món real. L'estadística no tracta de memoritzar fórmules: es tracta de reconèixer la prova estadística apropiada per a realitzar en una situació donada. Això requereix pràctica per part de l'estudiant. A mesura que cobrim els temes, si no tens una comprensió clara de algun d'ells, és prudent buscar ajuda immediatament. El següent tema es construirà sobre l'anterior. Permet-me ajudar-te tan aviat com trobis que tens alguna pregunta.


Requisits previs

Es recomana haver cursat la matèria de Matemàtiques.

Objectius

Subministrar les eines necessàries per tal de sintetitzar la informació que es reculli.

Incloure elements introductoris a l’anàlisi de la causalitat entre diverses variables.

Introduir els conceptes probabilístics com a base de l’estadística inferencial que s’imparteix al curs d’Estadística 2.

 

 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
  • 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
  • 40 - Ser capaç de seleccionar el mètode estadístic adequat d'acord amb l'objecte d'anàlisi.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 42 - Ser capaç d'analitzar fenòmens econòmics de forma empírica.
  • 43 - Adquirir habilitat en l'ús de programari estadístic.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Conèixer la terminologia, la notació i els mètodes de les diferents matèries del mòdul quantitatiu.

Identificar i comprendre els conceptes fonamentals de les matèries del mòdul quantitatiu.

Ser capaç d’analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de les classes presencials i del material complementaris aportat pel professor.

Seleccionar el mètode matemàtic o estadístic per resoldre un determinat problema econòmic.


Continguts

Lliçó 1. Estadístiques descriptives: conceptes, mesures, gràfics. Què és l'estadística? Estadístiques descriptives versus estadístiques inferencials. Mostra i població. Tipus de dades. Mesures de tendència central. Mesures de dispersió. Mesures de forma. Mesures de concentració. Gràfics de barres i gràfics circulars. Distribució de freqüències. Altres tipus de gràfics. Gràfics enganyosos.

Lliçó 2. Anàlisi bivariant: freqüències, taules, gràfics de dispersió, distribució condicional i marginal, mesures, etc. Covariància i correlació.

Lliçó 3. Probabilitat i funcions de distribució. Introducció a la probabilitat. Probabilitat clàssica. Diagrama d'arbres. Teorema de Bayes. Moments sobre l'origen. Moments centrals. Distribució de probabilitat discreta versus contínua.

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les explicacions teòriques es realitzaran a l’aula amb el suport de projeccions de diapositives de PowerPoint, acompanyades d’explicacions addicionals a la pissarra. 

Es combinarà la teoria amb la resolució de problemes relacionats. 

Els problemes es resoldran conjuntament entre el professor i els estudiants per a un millor aprenentatge.

Una part molt important i essencial del curs  és programar amb el llenguatge R

 

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
classe magistral
resolució de problemes a l'aula
17
classe magistral
resolució de problemes a l'aula
18
resolució de problemes a l'aula 19
resolució de problemes a l'aula 20
resolució de problemes a l'aula 32
anàlisi de casos
resolució de problemes a l'aula
40
resolució de problemes a l'aula 41
resolució de problemes a l'aula 42
seminaris grups reduïts
tutories
43
anàlisi de casos 50 51
anàlisi de casos
estudi individual
52 53
estudi individual 65
redaccio de treballs 54
resolució de problemes a l'aula 66

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Es faran servir dos mètodes d'avaluació: 1. Activitats de classe i participació (20%) 2. Examen final (80%) Si es fa examen parcial doncs els percentages seràn: 30/70. La nota de l'examen final haurà de ser superior a 4/10. Si algun alumne no supera l'assignatura al primer intent i ha de repetir-la al mes de juliol, la nota final serà la de la segona convocatòria.

Bibliografia i recursos

Keller, G. Statistics for Management and Economics. South Western Cengage Learning.

Lind, D.A., Marchal, W.G. & S.A. Wathen. Statistical Techniques in Business and Economics. McGraw-Hill International Edition.

Schiller, John J. & Srinivasan, R. Alu. Schaum's Outline of Probability and Statistics. Ringgold, Inc.

Wonnacott T. & Wonnacott R.J. Introductory Statistics. John Wiley & Sons.