Universitat Internacional de Catalunya

Models Experimentals en Investigació Biomèdica

Models Experimentals en Investigació Biomèdica
6
14772
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat


Els dubtes podran resoldre's abans o després de cada classe o en tutories individuals en un horari a convenir.

Professor responsable de la asignatura: Sebastián Zagmutt (szagmutt@uic.es


Presentació

En aquest estudi, l’alumnat podrà conèixer els models experimentals disponibles per a la recerca biomèdica. Es pretén que l’alumnat seleccioni el model de recerca més adequat per a la seva futura recerca, tenint en compte aspectes importants com qüestions ètiques, tipus de models, disseny experimental, aleatorització, etc. A més, l’alumnat pot buscar diverses alternatives per evitar l’ús d’animals i els enfocaments principals en diferents camps de recerca.

Requisits previs

No hi ha requisits previs

Objectius

Augmentar el coneixement dels organismes model experimentals comuns disponibles per a la recerca biomèdica.

Identificar les limitacions de cada model experimental i proposar una alternativa a l’ús de l’animal en el projecte principal.

Avaluar la generació de models per a experiments específics.

Considerar aspectes ètics abans de dissenyar un projecte.

 


Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • C1 - Raonar críticament sobre l’ús dels models d’experimentació habituals i alternatius de l’àmbit de la recerca biomèdica.
  • C7 - Respectar els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics.
  • C8 - Utilitzar en mitjans orals i escrits un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • K1 - Comprendre les diferents demandes investigadores en les quals es poden posar en pràctica les diferents metodologies experimentals.
  • K2 - Comprendre des d’un punt de vista crític el concepte d’integritat científica en l’àmbit de la recerca biomèdica.
  • K3 - Tenir coneixement de les principals opcions de finançament de projectes de recerca i innovació, en territori nacional i internacional.
  • K4 - Demostrar una comprensió crítica i avançada d’una àmplia diversitat de teories, principis i conceptes, sobre les principals malalties humanes.
  • K5 - Desenvolupar la capacitat d’avaluar críticament la recerca en l’àmbit de les ciències biomèdiques, valorant les metodologies i, si escau, proposant nous plantejaments/hipòtesis.
  • K6 - Tenir coneixement avançat de la dinàmica de treball en un laboratori de recerca biomèdica.
  • K7 - Tenir coneixement de mecanismes que permetin classificar i resumir la informació que es desprèn de l’activitat investigadora en el laboratori de biomedicina.
  • K8 - Desenvolupar la capacitat de redactar i defensar públicament un projecte de final de màster relacionat amb l’àrea de la recerca biomèdica.
  • S1 - Analitzar i tractar de manera crítica les metodologies de recerca avançades disponibles en l’àmbit de les ciències biomèdiques, argumentant-ne l’ús en investigacions de diversa índole.
  • S2 - Gestionar la complexitat que comporta investigar seguint una postura d’integritat científica, incloent-hi, si escau, una reflexió sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades als diferents casos.
  • S3 - Ser capaç d’analitzar, interpretar i avaluar de manera crítica, informació, teories i conceptes complexos de les diferents àrees de la recerca biomèdica.
  • S4 - Tenir la capacitat de resoldre problemes associats a la pràctica en el laboratori de recerca biomèdica amb un elevat grau d’autonomia.
  • S5 - Ser capaç de resoldre hipòtesis o problemes de recerca mitjançant el disseny, la planificació i l’execució d’experiments complexos.
  • S6 - Ser capaç de decidir quina metodologia experimental és la més apropiada per als objectius que es plantegen en els diversos àmbits de la recerca en biomedicina.
  • S7 - Ser capaç de difondre els resultats de recerca de l’àrea de la biomedicina que contribueixen al coneixement davant públics especialitzats i no especialitzats.
  • S8 - Ser capaç d’argumentar, en una exposició oral, els resultats científics propis o d’altres investigadors.
  • S9 - Tenir coneixement de com utilitzar correctament el llenguatge científic verbal i no verbal a les defenses orals.

Continguts

I. Aspectes ètics

  • Aspectes ètics en l’ús d’animals

II. Models animals en la recerca biomèdica

  • Petits animals (rates/ratolins)
  • C. elegans
  • Animals grans
  • Peix zebra
  • Drosòfila
  • Cerca de models animals no alternatius

III. Disseny de procediments i projectes

  • 7. Disseny experimental/variables/aleatorització.




Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives que s’utilitzaran són les següents: 

Classe magistral: format presencial i, puntualment, en línia. Representa les bases teòriques del contingut del màster. A les classes magistrals presencials, la totalitat de l’alumnat serà a l’aula atenent i participant en l’exposició que el professorat dirigeixi.

Mètode del cas: presencialment, l’alumnat desenvoluparà habilitats de detecció de necessitats, comunicació, definició i resolució de problemes. S’associa majoritàriament a la consecució de resultats d’aprenentatge de tipus skills. És un aprenentatge experiencial i reflexiu que permet generar coneixement i habilitats. En els mètodes del cas, la totalitat de l’alumnat és a l’aula treballant en grups reduïts (3-5 alumnes). El professorat guia, dinamitza i condueix la dinàmica de l’activitat.

Classes pràctiques / Laboratori: presencials, permetrà que l’alumnat interactuï amb les eines de treball mitjançant demostracions pràctiques dels coneixements teòrics adquirits. En les pràctiques es combinen resultats d’aprenentatge K, S i C. Els laboratoris de pràctiques estan habilitats per acollir la totalitat de l’alumnat (20), organitzat en grups de 2-3 alumnes. En les activitats pràctiques el professorat guia i ajuda en la consecució dels objectius específics de la sessió.

Aprenentatge virtual: material didàctic en línia; el seguiment i l’avaluació són en format presencial (a les classes magistrals) o en fòrums virtuals. Afavoreix l’autonomia de l’alumnat. 

Treball autònom: es promourà que l’alumnat faci treball personal, com l’elaboració de treballs en les diferents assignatures, per contribuir així a la consecució de tots els tipus de resultats d’aprenentatge proposats.

 

Activitats formatives Experimental models in biomedical research

 

Tipus d’activitat

Hores

Presencialitat

N.º estudiants

1

Classe magistral

24

100%

20

2

Mètode del cas

24

100%

3 - 5 per grup

3

Classes practiques / laboratori

10

100%

2 - 3 per grup

4

Aprenentatge virtual

2

20%

-

5

Treball autónomo

90

0%

-

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

Alumnes en primera convocatòria:

  • Tasques d’avaluació: 30%.
  • Pràctiques de laboratori: 20%.
  • Projecte final: 50%.

Alumnes en segona convocatòria o posterior:

S’avaluaran mitjançant una prova pràctica i teòrica que comptarà el 100% de la nota.

Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació:

  • L’assistència a les lliçons teòriques i pràctiques és obligatòria.
  • Els detalls sobre els informes els proporcionarà el professor responsable.
  • Detalls del qüestionari: l’alumnat completarà un qüestionari per avaluar el seu coneixement de les classes pràctiques bàsiques. (Opció múltiple)
  • Projecte final: l’alumnat treballarà per parelles. A cada parella se li assignarà un model animal amb el qual haurà de proposar un projecte, tenint en compte els aspectes bioètics, el disseny experimental, com es dissenyaran els ratolins transgènics, impacte de l’estudi, entre d’altres. L’alumnat disposarà d’una setmana per preparar els informes i la presentació oral.
  • L’assignatura s’aprova si la mitjana de totes les qualificacions és 5 o superior.

Tasca d’Avaluació

Data

Pes

Professor

Small animals (Mouse) presentation

 06/10/2023

15%

Anna Pujol

C elegans

23/10/23 

15%

Amanda Muñoz

       

Tasca del laboratori d'avaluació

Data

Pes

Professor

Qüestionari de laboratori

 To be determined

20%

Teaching Staff


Examen final

Data

Pes

Professor

Projecte final (Oral i escrit) 

 01/12/2023

50% (25% oral; 25% report)

Sebastián Zagmutt